بازسازی قلعه رودخان فومن با اعتبار 25 میلیارد ریالی

به گزارش بازیکده، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، بازسازی قلعه رودخان فومن با اعتبار 25 میلیارد ریالی صورت می پذیرد.

بازسازی قلعه رودخان فومن با اعتبار 25 میلیارد ریالی

ولی دنیای اظهار کرد: گیلان با وجود اماکن تاریخی، طبیعی و گردشگری یکی از استانهای مسافر پذیر و گردشگری کشور تلقی می شود و هر ساله میلیون ها مسافر به این استان سفر می نمایند.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از بازسازی قلعه رودخان فومن با اعتبار 25 میلیارد ریالی اطلاع داد و اضافه نمود: معادل 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای بازسازی قلعه رودخان هزینه شده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی دژ تاریخی قلعه رودخان بیان نمود: قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در استان گیلان واقع شده و این قلعه تاریخی مهم و باشکوه یکی از دژهای نظامی حکومتی در استان گیلان است که مدتها مرکز فرمانروایان گیلان بوده و از بزرگترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود.

دنیای ادامه داد: مساحت قلعه حدود بر دو نیم هکتار بوده و در ارتفاعی بیش از 600 متر در بلندترین نقطه کوه واقع شده است.

وی با بیان اینکه بعضی از کارشناسان تأسیس قلعه رودخان را به دوره ساسانیان (اوایل اسلام) نسبت داده اند، اضافه نمود: این قلعه در زمان سلجوقیان تجدید بنا شده و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان به شمار می رفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه قلعه رودخان شاهکار تاریخی گیلان است، گفت: به علت معماری شاخص و منظره زیبای قلعه در دل جنگلهای هیرکانی، این قلعه سالانه پذیرای گردشگران فراوانی از سراسر ایران و دنیا است.

دنیای با بیان اینکه ثبت ملی قلعه رودخان به سال 54 بر می شود، اضافه نمود: به علت قدمت زیاد و شرایط قرارگیری در آب و هوای مرطوب و جنگلی، آسیب های فراوانی به این بنای تاریخی در طول سالیان متمادی وارد شده است.

وی با بیان اینکه به منظور حفاظت و جلوگیری از آسیب های بیشتر، تا به امروز حدود نیمی از این اثر تاریخی بازسازی و بازسازی شده، اضافه نمود: در امسال بیش از 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی صرف بازسازی قلعه، تعمیر سرویس بهداشتی قلعه، بازسازی راه پله و مسیر دسترسی، ساخت سطل زباله، رنگ آمیزی، نصب تابلوهای راهنما، نصب داربست به منظور حفاظت فیزیکی، خرید آجر و…در قلعه شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آبان 1402 بروزرسانی: 21 آبان 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2244

به "بازسازی قلعه رودخان فومن با اعتبار 25 میلیارد ریالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی قلعه رودخان فومن با اعتبار 25 میلیارد ریالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید