کتاب نقش های هندسی در هنر اسلامی به چاپ هشتم رسید

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران ، از میان هنرهای تجسمی اسلامی، نقش هندسی، که نخست در معماری روزگار کهن (به ویژه در مصر)، با دسترسی نداشتن به معیارهای مقدار گیری دقیق برای انتقال نقشه ساختمان ها به کار برده می شد و تنها با ریسمان و چند پاره چوب بهره گیری از آن میسر می گشت، اهمیتی یافت و پایه ای گشت برای پیدایش نقش های دلکش و دلاویز اسلیمی.

کتاب نقش های هندسی در هنر اسلامی به چاپ هشتم رسید

در این کتاب، اصول و شیوه پرداختن این نقش ها نمودار شده است و زیبایی های مندرج در بناهای اسلامی که سهم عمده ای از آن در ایران موجود است، به دست داده شده است. هندسه که اساس آن در تناسب و تقارن است در چند هنر اسلامی استفاده فراوان یافته است.

هدف این پژوهش همانا پیگیری چگونگی پی بردن آدمیان است به میزان ها و تصور کلی شکل های هندسی ترکیبی و فرآیند به کارگیری آن ها در رشته های گوناگون هنر اسلامی. هنر اسلامی از نظر تاریخ آن مورد آنالیز های گسترده ای قرار گرفته است؛ ولی آنالیز شیوه های هنری آن که متضمن پژوهش های علمی است و هم استادی فن، جز ازسوی گروهی اندک طرف توجه نبوده است.

نویسندگان این کتاب در تحلیل کار خود تا آنجا که این الگوهای هندسی را در روزگار کهن در معماری برای میزان گیری به کار می گرفتند دنبال نموده اند. در واقع در غیاب واحدهای میزان گیری دقیق به بهره گیری از انتقال و انطباق یک نقشه به میزان های مختلف به وسیله جادادن آن در یک دایره مبنا در میزان های گوناگون می پرداختند.

این کتاب که در هفت فصل به نگارش درآمده است مباحثی چون آدمی و میزان، الگوهای هندسی در طرح های اسلامی، معماری، خوش نویسی اسلامی، عروض در شعر عرب، موسیقی در دنیا اسلام و تحلیل الگوها در هنرهای عملی را مورد ارزیابی قرار داده و هریک را با مثال های قابل لمس در فکر مخاطبان به تصویر می کشد.

چاپ هشتم این کتاب در 168 صفحۀ رحلی مصور، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 150هزار تومان به وسیله انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به وسیله فروشگاه با شمارۀ 88310610 و فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس حاصل کنند. بعلاوه به وسیله پیغام رسان های بله و ایتای انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com برای تهیه کتاب اقدام کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2203

به "کتاب نقش های هندسی در هنر اسلامی به چاپ هشتم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب نقش های هندسی در هنر اسلامی به چاپ هشتم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید