آیا مجلس شورای اسلامی جلوی قطعی اینترنت را می گیرد؟

به گزارش بازیکده، در چند روز اخیر، قطعی اینترنت و اینترنت ملی کلیدواژه های پر تکراری در اخبار و رسانه ها بودند.

آیا مجلس شورای اسلامی جلوی قطعی اینترنت را می گیرد؟

از سخنان دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران درباره اینترنت داخلی و اینترنت ملی بگیرید که این شائبه را ایجاد کرد که طرحی برای تداوم و تقویت اینترنت ملی در برابر اینترنت بین الملل وجود دارد تا سخنان معاونین وزارت ارتباطات در ارتباط با عدم قطعی اینترنت؛ گزارش های منتشر شده درباره خسارت های وارد به اقتصاد آنلاین در قطعی اینترنت و حالا طرح دو فوریتی الزام دسترسی به خدمات اینترنت مجلس!

می گویند وقتی دیوار اعتماد ریخت؛ هزار دیوار دیگر به جای آن ساخته شود؛ دیگر فایده ای ندارد. حالا، به نظر می رسد دیوار اعتماد کاربران و کسب وکارهای آنلاین به دولت و حاکمیت برای عدم قطعی اینترنت فرو ریخته است.

به قولی دیگر، می ترسند هر لحظه باز هم اینترنت قطع شود؛ بی دلیل و بی مصوبه ای و قانونی و منطقی!

سخنگوی دولت می گوید هرگز اینترنت بین الملل قطع نمی شود مگر در شرایط بحرانی و ضروری! خوب، این شرایط بحرانی و ضروری را چه کسی تعیین می کند؟

طرح دو فوریتی الزام دسترسی به خدمات اینترنت

کنندگان مجلس می خواهند با تصویب طرح دو فوریتی الزام دسترسی به خدمات اینترنت؛ اعمال هرگونه قطعی یا محدودیت اینترنت بدون مجوز مجلس شورای اسلامی را ممنوع کنند.

تبصره 1 ماده واحده این طرح آمده است: دولت صرفا در شرایط اضطرار با مصوبه شورای عالی امنیت ملی می تواند پس از اطلاع رسانی عمومی مدت زمان محدودیت دسترسی به برخی از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت (اعم از داخلی و بین المللی) محدودیت را اعمال کند.

در تبصره 2 این ماده تاکید شده که محدودیت دسترسی به خدمات مبتنی بر بستر اینترنت (اعم از داخلی و بین المللی) برای دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاهها و مراکز پژوهشی شرکت ها و موسسات خصوصی حتی در شرایط اضطرار اعمال نخواهد شد.

کنندگان مجلس اعتقاد دارند قطعی اینترنت باعث مهاجرت افراد نخبه، بی اعتمادی و ناامنی برای سرمایه گذاری، ناامیدی و بی انگیزگی نیروی انسانی برای راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان، قطع و همکاری شرکت های خارجی و بی اعتمادی نسبت به شرکت های ایرانی می شود.

اصل 79 قانون اساسی

جالب اینجا است که برخی از کنندگان مجلس می گویند اصلا نیازی به تصویب چنین طرحی نیست چون مطابق اصل 79 قانون اساسی کشور، دولت در شرایط اضطراری و برای اعمال هرگونه محدودیتی روی اینترنت باید از مجلس کسب اجازه کند.

اصل 79 قانون اساسی دقیقا به این شرح است:

برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت های ضروری را برقرار نماید، ولی مدت آن به هر حال نمی تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند.

همه می دانیم که قطعی اینترنت بزرگ اخیر که در برخی استان ها به سه هفته کشید؛ نه با کسب اجازه مجلس و کنندگان مردم و نه حتی با هماهنگی نهادهای مسئول بوده است.

بنابراین، اگرچه وزارت ارتباطات و کنندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش برای تدوین لایحه و طرح هایی در تضمین استمرار خدمات دسترسی به اینترنت هستند ولی واقعیت این است که کاربران اینترنت، کسب وکارهای انلاین، اقتصادهای خرد اینترنتی و نخبگان هیچ گاه نمی توانند باور کنند دوباره قطعی اینترنتی در کار نیست!

در آخر هم باید به گزارش رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس درباره قطعی اینترنت اخیر اشاره کنم که هزینه خسارت های آن 2500 هزار میلیارد تومان در حوزه فناوری برآورد شده است.

عجب اوضاع پیچیده و درهم برهمی شده است این اینترنت در ایران! از یک سو، آمارهای رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نشان می دهد طی…

همان طور که می دانید؛ در روزهای گذشته اینترنت ثابت و موبایل در سراسر کشور با قطعی ها، محدودیت دسترسی و مشکلاتی روبرو بود. پس از برقراری امنیت…

شرکت شاتل هم به جبران قطعی اینترنت در روزهای اخیر، بسته های جبرانی برای مشترکان اینترنت پرسرعت ADSL خود در نظر گرفته است. در یک هفته…

وزیر ارتباطات در پیام ویدیویی خود به دلیل قطعی و محدودیت اینترنت طی یک هفته اخیر، وعده داد همه کاربران اپراتورهای موبایل می توانند یک گیگابایت…

مدیرعامل مخابرات اعلام نمود مانده FUP مشترکان به ماه بعد منتقل می شود و 10 روز نیز به مدت اعتبار تاریخ قرارداد تمام مشتریان اینترنت پرسرعت…

دورانی یادم هست هر چیزی روی اینترنت می دیدیم را ذخیره می کردیم. یک صفحه وب، یک عکس، یک فیلم، یک موسیقی، یک کتاب الکترونیکی، یک فایل،…

اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که از دست قطعی های زیاد اینترنت شاکی هستید ولی دلیل اصلی آن را نمی دانید یا هنوز پیروز نشدید علت…

چیزی ناامیدکننده تر قطعی اینترنت یا شبکه بی سیم در هنگامی که شدیدا به آن نیاز داریم؛ وجود ندارد. یکی از رایج ترین پیام هایی که در این مواقع…

منبع: شبکه چی
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 569

به "آیا مجلس شورای اسلامی جلوی قطعی اینترنت را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مجلس شورای اسلامی جلوی قطعی اینترنت را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید