ارائه پیش نویس قطعنامه آتش بس در مناطق جنگی برای اجرای واکسیناسیون کرونا

به گزارش بازیکده، خبرگزاری خبرنگاران- انگلیس پیش نویس قطعنامه ای را روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده که به موجب آن خواسته همه طرفهای درگیر جنگ در جهان فورا یک توقف درگیری پایدار انساندوستانه را با هدف ایجاد قابلیت واکسیناسیون کووید-19 برای مردم مناطق جنگی برقرار کنند.

ارائه پیش نویس قطعنامه آتش بس در مناطق جنگی برای اجرای واکسیناسیون کرونا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این قطعنامه پیشنهادی بر خواسته شورای امنیت در اول ژوئیه گذشته برای ترک مخاصمه کلی و فوری در جنگهای عمده از سوریه و یمن تا جمهوری آفریقای مرکزی، مالی و سودان و سومالی تاکید شده است.

این درخواست نخستین بار از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در 23 مارس 2020 در راستای مقابله با همه گیری کروناویروس مطرح شد.

پیش نویس این قطعنامه بر لزوم همبستگی، عدالت و سودمندی تاکید و دعوت به اهدای دوزهای واکسن از سوی اقتصادهای توسعه یافته جهان به کشورهای با درآمد کم و متوسط و دیگر کشورهای نیازمند، از جمله از طریق سازوکار کوواکس (یک پروژه سازمان بهداشت جهانی برای خرید و تحویل واکسنهای کروناویروس برای فقیرترین مردم جهان) کرده است.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس تاکید می کند که دسترسی عادلانه به واکسنهای مقرون به صرفه کووید-19 تایید شده به عنوان ایمن و سودمند، برای انتها دادن به همه گیری بیماری ضروری است.

همچنین این قطعنامه نقش ایمن سازی گسترده علیه کووید-19 به عنوان یک مصلحت عمومی جهانی برای سلامت، در زمینه پیشگیری، مهار و متوقف سازی انتقال بیماری، با هدف انتها دادن به همه گیری بیماری تاکید می کند.

پیش نویس این قطعنامه که به دست آسوشیتدپرس رسیده، در پی درخواست دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در روز چهارشنبه از شورای امنیت برای تصویب قطعنامه برای درخواست آتش بس در مناطق جنگی با هدف اجازه دادن به تحویل واکسنهای کووید-19 مطرح شده است.

انگلیس می گوید، بیش از 160 میلیون نفر با خطر محروم ماندن از واکسیناسیون کروناویروس به دلیل زندگی در کشورهای درگیر جنگ و بی ثباتی روبرو هستند.

راب اظهار کرد: در گذشته نیز از آتش بس ها برای واکسینه کردن آسیب پذیرترین گروه ها استفاده شده است. دلیلی برای اینکه نتوانیم این کار را کنیم، نیست. ما در گذشته شاهد بوده ایم که واکسنهای فلج اطفال برای بچه ها افغانستان تحویل داده شد تنها برای این که آن را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید.

با وجود آنکه سرعت توسعه واکسنها تحسین بر انگیز بوده، برنامه کوواکس نتوانسته هدفش درزمینه شروع کردن واکسیناسیون کروناویروس در کشورهای فقیر همزمان با اجرای تزریق واکسن در کشورهای ثروتمند را عملی کند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که برنامه کوواکس در سال 2021 به پنج میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

پیش نویس قطعنامه همچنین خواستار آن شده که برنامه های واکسیناسیون کووید-19 شامل افراد با ریسک بالاتر، نشان دادن علایم شدیدتر کووید-19 و آسیب پذیرترین گروه ها از جمله کارمندان خط مقدم مقابله با بیماری، افراد مسن تر، آوارگان و پناهجویان، مردم بی کشور، مهاجران، اشخاص دارای معلولیت و گروه های دیگر و همچنین مردم ساکن در مناطقه تحت کنترل هر گونه گروه مسلح غیردولتی شود.

این قطعنامه همچنین خواستار افزایش همکاری علمی در قبال سویه های جدید کووید-19 شده و از گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته هر 90 روز درباره همه موانع پاسخ به کووید-19 از جمله برنامه های واکسیناسیون، در کشورهای محل وقوع درگیری و شرایط های اضطراری انسانی گزارش دهد.

هنوز مشخص نیست که این قطعنامه تصویب خواهد شد یا خیر.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1435

به "ارائه پیش نویس قطعنامه آتش بس در مناطق جنگی برای اجرای واکسیناسیون کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه پیش نویس قطعنامه آتش بس در مناطق جنگی برای اجرای واکسیناسیون کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید