از اسرار جدید سیاره مشتری چه می دانید؟

به گزارش بازیکده، عکس های با کیفیت بالا جدید از سیاره مشتری، اسراری را در خصوص طوفان های سهمگین این سیاره فاش می نماید.

از اسرار جدید سیاره مشتری چه می دانید؟

مشتری مکان آرامی نیست. این سیاره غول پیکر با طوفان های عظیم و جریان های عظیم ابر که کل سیاره را در برگرفته است، جوی عظیمتر از زمین دارد. آب و هوای گازی شکل و خشن آن با زمین بسیار متفاوت بوده و بسیاری از اخترشناسان کوشش نموده تا آن را درک نمایند. اما بار دیگر محققان با استفاده تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه قدرتمند جمینی، توانستند یک تکه دیگر از این پازل اسرارآمیز را کشف نمایند.

تصاویر مادون قرمز بدست آمده از مشتری، جریان های حرارتی را در میان ابرهای این سیاره نمایش می دهند. هنگامی که این تصاویر را با عکسهای بدست آمده از تلسکوپ هابل کنار یکدیگر قرار دهیم، میتوان اطلاعات بسیاری را در خصوص فعالیت های درون و بیرون سیاره بدست آورد. از مقایسه تصاویر بدست آمده از هابل و عکسهای مادون قرمز جمینی می توان دریافت که مناطقی که در هابل تاریک هستند، در مادون قرمز میدرخشند.

مایکل وون اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا می گوید: نور مادون قرمز از مناطق بدون ابر سرچشمه میگیرد در صورتی که در مکان هایی که ابر وجود دارد، نور مادون قرمز وجود ندارد.

به گفته گلن اورتن: مشاهدات نور مرئی نمیتواند بین جنس ابر تیره و پوشش ابر نازک تفاوتی مشاهده کند. بنابراین ماهیت آنها تا به امروز یک راز باقی مانده است.

هنگامی که دو عکس مطابقت داده شدند، یک منحنی مادون قرمز با یک سایه مطابقت داشت که نشان دهنده یک شکاف عمیق در جریان ابرهای طوفانی بود. اما این موضوع زمانی جالب تر شد که یافته های بدست آمده از ناسا از چرخش مدارگرد جونو با این یافته ها ترکیب شد. این اطلاعات نشان از سیگنال های رادیویی جوی به نام Sferic و Whistlers داد که از رعد و برقهای قدرتمندی ایجاد می شوند. در 8 دور اول خود، دستگاه رادیوگرافی جونو 377 تخلیه رعد و برقی را شناسایی کرد که در قطب ها اتفاق افتادند. این موضوع دقیقا برعکس زمین و است و بیشتر این چنین طوفان های رعد و برقی در نزدیکی استوا پدید می آیند.

دانشمندان بر این باورند که این موضوع به نحوه گرم شدن دو سیاره توسط خورشید مرتبط است. در هر دو سیاره استوا توسط خورشید گرم میگردد و در زمین جریان همرفتی که باعث ایجاد رعد و برق میگردد، فراوری می نماید.

در مشتری که بسیار دورتر از خورشید است، گرم شدن استوا ملایم تر است و اتمسفر بالاتری را تثبیت می نماید اما این گرما به قطبها نرسیده و به همین دلیل این طوفان ها بسیار سهمگین تر هستند. این تیم دریافت که هجوم رعد و برقها در مناطق روشن به دلیل جریان همرفتی هوای مرطوب بر روی ابرها است که به دلیل آب و یخ به وجود می آید و در مناطق اطراف آن احتمالا به دلیل پایین آمدن میزان رطوبت و خشک شدن هوا، چنین طوفانهایی مشاهده نمی گردد.

ماموریت مدارگرد جونو در ژوئن سال آینده به سرانجام میرسد و یافتههای آن حقایق بیشتری را در خصوص آب و هوای عجیب مشتری آشکار میسازد.

sciencealert.com

2121

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 17 مرداد 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 984

به "از اسرار جدید سیاره مشتری چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اسرار جدید سیاره مشتری چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید