تابش: خرید شفاف، مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده است، استقبال تولیدکنندگان و توزیع کنندگان معتبر

به گزارش بازیکده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان در جلسه با کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مهمترین نتیجه طرح درج قیمت فراوری کننده بر روی کالا ها را شفافیت قیمتی و خرید شفاف مطرح کرد.

تابش: خرید شفاف، مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده است، استقبال تولیدکنندگان و توزیع کنندگان معتبر

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، عباس تابش با بیان این مطلب، اضافه نمود: تبیین این تغییر سیاست قیمتگذاری یکی از نکات مهم اجرای طرح است و جلسات با ذینفعان، تشکل ها و بخش خصوصی همچنان در این راستا تداوم دارد.

ایجاد شفافیت برای مردم با درج قیمت فراوریکننده

وی در مورد روش تازه قیمت گذاری (درج قیمت فراوریکننده)، گفت: در مدل تازه بدون اینکه وارد موضوع قیمت گذاری شویم از فراوریکننده می خواهیم که فقط قیمت فراوریکننده را بر روی کالا درج کند. با این روش شفافیت به وجود می آید و خود مردم قیمت واقعی را آگاه می شوند.

بازنگری ممکن است، اما امکان بازگشت از طرح وجود ندارد

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان با بیان اینکه امکان بازگشت از این طرح وجود ندارد، گفت: بدون حضور ذی نفعان هیچ تصمیمی را نگرفتیم، مستندات طرح پیش از اجرا و پس از اجرا موجود است و در اختیار بخش خصوصی، فعالان مالی، انجمن ها و تشکل ها و ذینفعان قرار گرفته است. ضمن اینکه هر جا احتیاج به بازنگری باشد با آنالیز مدارک و مستندات، ارائه نظرات مختلف بخش خصوصی، فعالان مالی و تشکل ها، بازنگری های لازم انجام خواهد شد.

تابش با بیان اینکه در این راستا، قیمت های 84 هزار قلم کالا احصاء شده بود، گفت: در بعضی از کالا ها حتی تا 120 درصد مازاد هزینه توزیع وجود داشته است که نوعی اجحاف در حق مصرف کنندگان بوده است.

کاهش قیمتی در 1700 قلم کالای مشمول درج قیمت فراوریکننده

وی بیان اینکه 3300 قلم کالا تا به امروز مشمول درج قیمت فراوریکننده شده است، گفت: با رصد های اجرا شده در یک هزار و 700 قلم کالا کاهش قیمت از 3 درصد تا 65 درصد در بازار رخ داده است و هر چقدر جلوتر می رویم دامنه کالا های مشمول قیمت گذاری بیشتر می گردد.

پویش خرید شفاف، پاسخی به ابهامات مردم در خرید

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان هزینه های مازاد توزیع و تخفیف های اغوا کننده را دو ابهام برای مردم در خرید های خود دانست و گفت: طرح درج قیمت فراوریکننده و پویش خرید شفاف این دو موضوع را تبیین و شفاف خواهد نمود.

رعایت حداکثر هزینه توزیع کالا های مصرفی و سرمایه ای

تابش با بیان اینکه کالا ها یا به دو نوع سرمایه ای و مصرفی تقسیم می شوند، گفت: هیچ کالای سرمایه ای بالای 20 درصد و هیچ کالای مصرفی نیز بالای 30 درصد هزینه توزیع ندارد. یعنی یک کالای مصرفی از درب کارخانه که برچسب قیمت فراوریکننده می خورد تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی (خریدار) برسد بیش از 30 درصد نمی تواند افزایش قیمت داشته باشد. به عبارت ساده تر حداکثر هزینه توزیع در زنجیره از درب کارخانه تا زمانی که کالای مصرفی به دست مصرف کننده نهایی (خریدار) برسد 30 درصد است.

قیمت فراوری کننده مبنای مالیات و فاکتور است

وی با بیان اینکه قیمت درج شده به وسیله فراوری کننده مبنای مالیات و به عنوان فاکتور محسوب می گردد، گفت: فراوری کننده 3 درصد بیشتر نمی تواند تخفیف بدهد؛ تخفیف بیشتر از این عدد یا برای افزایش تقاضای موثر در بازار و برای همواره است، یا تخفیف های منطقه ای و فصلی است که باید طی نامه ای به سازمان های صمت استانی مربوطه ارسال تا اطلاع رسانی های لازم به مردم انجام بگردد، همه این موضوعات برای شفافیت لازم و رسیدن تخفیف به مصرف کننده واقعی و نهایی است.

استقبال از درج قیمت فراوریکننده

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان با اشاره به جلسات مختلفی که با فراوری کنندگان حوزه های مختلف داشته است، ادامه داد: فراوریکنندگان از این طرح استقبال نموده اند، شرکت های پخش و توزیع باسابقه و معتبر نیز برای توسعه کار خود به شدت موافق طرح هستند، با اجرای این طرح تخفیف های اغواکننده فروشگاه ها نیز از میان خواهد رفت و کالا ها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نهایی (خریدار) می رسد. بعلاوه جا هایی که این طرح اجرا می گردد مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت، همه کالا ها طی جدول زمان بندی شده به مرور مشمول این طرح خواهند شد.

در این جلسه اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در زمینه پروژه درج قیمت فراوریکننده پرداختند.

ورود گسترده خرده فروشی ها به این طرح، شفافیت و بازنگری در هزینه های توزیع و فروش فروشگاه های زنجیره ای، مدیریت شبکه توزیع برای کالا های سرمایه ای، مدیریت دامنه تغییرات قیمت خرده فروشی، مالیات بر ارزش اضافه نموده و تمرکز بیشتر بر نحوه اجرای طرح، از مهمترین نقطه نظرات بوده است.

منبع: شاتا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1991

به "تابش: خرید شفاف، مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده است، استقبال تولیدکنندگان و توزیع کنندگان معتبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابش: خرید شفاف، مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولیدکننده است، استقبال تولیدکنندگان و توزیع کنندگان معتبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید