تشریح سرانجام بندی فیلم پروژه آدام با جزئیات کامل

به گزارش بازیکده، داستان پروژه آدام نتفلیکس که به سفر در زمان و مبارزه با تبهکاران می پردازد، به مضامین و معانی متعددی اشاره می نماید و همین امر سبب می گردد که تصور کنیم دنباله های دیگر آن نیز به زودی فراوری خواهند شد.

تشریح سرانجام بندی فیلم پروژه آدام با جزئیات کامل

پروژه آدام که در آن رایان رینولدز در نقش آدام رید به ایفای نقش می پردازد، به روایت داستانی می پردازد که در آن، خلبانی در زمان سفر کرده و رهسپار یک ماموریت خاص می شود. این فیلم جزو آن دست فیلم های علمی تخیلی است که برای ما فیلم های آمبلین دهه 80 را تداعی می کنند. رینولدز برای این فیلم با کارگردان مرد آزاد، شاون لوی همکاری نمود و مارک روفالو در نقش لوئیس رید، جنیفر گارنر در نقش الی رید، زویی سالدانا در نقش لورا، کاترین کینر در نقش مایا سوریان و واکر اسکوبل در نقش آدام جوان نیز در پروژه آدام به ایفای نقش پرداخته اند.

آدام رید میان سال (با بازی رایان رینولدز) خلبانی در سال 2050 است که یک هواپیما را می دزدد و سعی می کند با آن به سال 2018 سفر کند اما به سال 2022 بازمی شود. او که مجروح شده به یاری خود جوان ترش (آدام جوان) احتیاج دارد تا بتواند مجددا هواپیمای آسیب دیده را تعمیر کند. آدام میان سال ماموریت دارد که همسرش، لورا (با بازی سالدانا) را که او هم خلبان بود و به طور مرموزی در ماموریتی به سال 2018 ناپدید شد پیدا کند. آدام در سال 2022 متوجه می شود که لورا زنده است و از سال 2018 به بعد گیج و سرگردان شده است. وقتی مایا سوریان شرور در پی آدام می آید، اوضاع بدتر می شود. اگرچه سوریان ادعا می کند که راه سفر در زمان را کشف کرده است، اما در واقع این پدر آدام، لوئیس بود که این کار را انجام داده است. اما سوریان از آن برای سفر به گذشته استفاده می کند تا بتواند خود جوان ترش را ثروتمندتر و قدرتمندتر کند و لذا میخواهد تا مانع از این شود که آدام به هویت دوگانه اش پی ببرد.

آدام میان سال، آدام جوان و لورا پس از اینکه یکدیگر را بازمی یابند، اسناد سفر در زمان سوریان را جمع آوری می کنند و تصمیم می گیرند که به سال 2018 برگردند، با لوئیس متحد شوند و از او برای جلوگیری از آغاز سفر در زمان یاری بگیرند. لوئیس وقتی هر دو نسخه از پسرش را در سال 2018 می بیند بلافاصله متوجه می شود که چه اتفاقی افتاده و به هر دو یاری می کند تا با نابود کردن پروژه آدام و تنظیم مجدد جریان زمانی، نقشه شان را عملی کنند و سوریان را برای همیشه از سفر در زمان بازدارند و صلح را در گذشته و آینده برقرار کنند. بنابراین ما می خواهیم در اینجا به شرح معنای واقعی سرانجام فیلم پروژه آدام بپردازیم.

برنامه سفر در زمان پروژه آدام شرح داده شد

مایا سوریان در سال 2018 یک سرمایه گذار ثروتمند است که به تحقیقات لوئیس رید در خصوص پروژه آدام یاری می کند. آدام بر روی یک شتاب دهنده ذرات الکترومغناطیسی کار می کند که توانایی ایجاد کرم چاله هایی را دارد که خلبان ها می توانند از آن ها عبور کنند و در زمان سفر کنند. این شتاب دهنده به وسیله الگوریتم ریاضی ای تغذیه می شود که به وسیله لوئیس اختراع شده و در یک هارددیسک کریستالی متصل به شتاب دهنده واقع شده است. درست زمانی که این شتاب دهنده در معرض دید عموم قرار می گیرد، لوئیس در یک تصادف رانندگی کشته می شود (تصادفی که به وسیله سوریان طرح ریزی شده است) بنابراین سوریان پروژه سفر در زمان را به دست می گیرد.

با این حال، رسیدن به این موفقیت برای سوریان کافی نیست، پس او به سال 2018 سفر می کند تا با تغییر جهت زمانی، خود را ثروتمندتر و قدرتمندتر کند و در عین حال مشارکت های لوئیس در پروژه آدام را کاملا پاکسازی نماید و نام او را از پروژه حذف کند. وقتی لورا متوجه می شود که سوریان به سال 2018 سفر کرده تا این کار را انجام دهد، سوریان کشتی او را خراب می کند تا او را از افشای حقیقت بازدارد و به آدام می گوید که لورا در حین ورود مجدد مرده و باعث می شود آدام به ماموریتی برود تا بفهمد واقعا چه اتفاقی برای لورا افتاده است.

چرا گلوله به لوئیس برخورد نکرد (و در عوض مایا را کشت)

در صحنه سرانجامی فیلم که در مقر سوریان رخ می دهد، دو آدام و لوئیس با نقشه سرقت هارددیسک کریستالی که الگوریتم ریاضی لوئیس را در خود جای داده، به سطحی که شتاب دهنده ذرات الکترومغناطیسی را در سال 2018 نگهداری می کند، نفوذ می کنند. ناگهان، آدام جوان باعث می شود که تفنگ سوریان پیر شلیک شود و مهر و موم الکترومغناطیسی روی شتاب دهنده شکسته شود و همین امر باعث می شود که هر چیز مغناطیسی به داخل آن کشیده شود. در نهایت سوریان پیر هر دو پسر رید را گروگان می گیرد و لوییس را تهدید می کند که اگر دیسک کریستالی را به او تحویل ندهد به آن ها شلیک خواهد نمود.

لوئیس از این کار امتناع می کند و سوریان پیر به آنچه گفته عمل می کند و یک گلوله به سمت او شلیک می کند که به جای آن به سوریان جوان برخورد می کند. پس از آن لوئیس برای آدام میان سال شرح می دهد که گلوله سوراخ کننده زره، یک هسته فولادی مغناطیسی داشت که باعث انحراف آن به سمت شتاب دهنده شد و چون سوریان جوان در جهت گلوله ایستاده بود به سینه او اصابت کرد و لذا هر دو نسخه از او یعنی هم سوریان جوان و هم سوریان پیر کشته شدند.

آیا آدام و لورا یکدیگر را شناختند (و با هم به زمان حال بازگشتند؟)

پس از اینکه پروژه سفر در زمان به وسیله آدام میان سال و جوان و پدرشان نابود شد، همه آن ها به زمان خودشان بازگردانده می شوند و ظاهرا تمام خاطراتشان از آنچه رخ داده از بین می رود. پیش از این در فیلم، زمانی که آدام و لورا در سال 2022 دوباره با هم متحد می شوند، این ایده مطرح می شود که آدام باید از سفر در زمان جلوگیری کند. اما آدام این پیشنهاد را نمی پذیرد، زیرا او لورا را دوست دارد و نمی خواهد او را دوباره برای همیشه از دست بدهد.

و اما پاسخ این سوال که آیا آن ها یکدیگر را در سرانجام فیلم شناختند یا نه با توجه به آنچه لورا در سال 2022 به او می گوید قابل تشخیص است: هر لحظه ای که تا به حال داشته ایم، همیشه اتفاق خواهد افتاد، حتی اگر جریان زمانی را اصلاح کنیم. همه چیز دست به دست هم خواهد داد و ما همدیگر را دوباره پیدا خواهیم کرد.

به نظر می رسد که این موضوع در سرانجام پروژه آدام اثبات شد. وقتی آدام میان سال در سال 2050 به آموزشگاه پرواز، بازگشت، این دو درست همچون قبل با یکدیگر ارتباط خوبی را برقرار نمودند. اما در چشمان لورا چیزی وجود دارد که گویی آدام را شناخته و انگار ناگهان متوجه شده که پیشگویی او محقق شده است. اتفاق مشابهی نیز برای آدام جوان در سال 2022 رخ می دهد، یعنی همان زمانی که او حس می کند باید مادرش را در آغوش بکشد و خواسته آدام میان سال را که از او درخواست کرده بود این کار را انجام دهد به یاد می آورد.

بازی توپ را بینداز و بگیری که دو آدام و پدرشان بازی کردند چه معنایی داشت؟

در سرتاسر فیلم می توان به وضوح دریافت که آدام میان سال با پدرش، لوئیس، رابطه چندان خوبی ندارد، زیرا گویا وقتی لوئیس زنده بود از نظر عاطفی چندان با پسرش رابطه نزدیکی نداشت. با این حال آدام جوان به آدام میان سال یادآوری می کند که پدرشان هر روز قبل از مرگش با او بازی می کرد و همیشه برای او وقت می گذاشت، حتی اگر خیلی خسته بود. بعد از اینکه آن ها پروژه آدام را نابود می کنند و لوئیس با بازی مارک روفالو به هر دو پسرش می گوید که آن ها را خیلی دوست دارد و نمی داند که دست سرنوشت برای او چه چیزی را رقم زده است، به آن ها پیشنهاد می کند که یک بازی توپ را بینداز و بگیر را انجام دهند. این سه نفر به حیاط پشتی خانه شان می فرایند و توپ را به سمت یکدیگر پرتاب می کنند و همین امر باعث می شود آدام جوان لحظه ای را در کنار پدرش به شادی بگذراند و در نهایت آدام میان سال نیز می تواند اوقات شادی را که در کنار پدرش داشته به یاد آورد و با او آشتی کند.

لوئیس هم از اینکه توانسته بود چنین لحظه ای را با پسرانش سپری کند شکرگزار بود چراکه توانسته بود وقتش را با هر دو نسخه از پسرش بگذراند و می دانست که دیگر هرگز چنین چیزی را به چشم نخواهد دید. بنابراین بازی توپ را بینداز و بگیر به نوعی نشان دهنده این است که باید قدر زمانی را که در کنار هم هستیم بدانیم چراکه زمان خیلی زود سپری خواهد شد. در اوایل فیلم، لوئیس به جمله ای از رومیان باستان اشاره می کند و می گوید از زمان حال لذت ببر. زیرا زودتر از آنچه تصور کنی دیر خواهد شد.

آیا دنباله ای برای پروژه آدام ساخته خواهد شد؟ اگر چنین است داستان دنباله فیلم در رابطه با چه موضوعی خواهد بود؟

در حالی که آدام میان سال و جوان و لوییس، شتاب دهنده الکترومغناطیسی مقر سوریان را تخریب می کنند و قبل از اینکه مقر او کاملا نابود شود از آنجا فرار می کنند، هنوز یک مسئله در رابطه با این فیلم وجود دارد و آن لوئیس است. چرا که او این الگوریتم ریاضیاتی را طراحی کرده است. یعنی همان الگوریتمی که روی درایو کریستالی ذخیره شده بود و ظاهرا او می تواند قبل از مرگش آن را دوباره بسازد (البته اگر با توجه به مرگ سوریان این امکان هنوز وجود داشته باشد). در حالی که هر دو آدام به تایم لاین مربوطه خود بازمی گردند، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و سفر در زمان هرگز وجود نداشته، این واقعیت غیرقابل انکار نیست که لوئیس، در سال 2018، هنوز دانش علمی لازم برای بازسازی سفر در زمان را دارد و می تواند دوباره از این دانش خود در جهت دیگری استفاده کند.

در حالی که سرمایه گذار اصلی او یعنی سوریان نابود شده، این امر امکان پذیر است که لوئیس بتواند کار سفر در زمان را با یک مشارکت کننده تازه از سر بگیرد. بنابراین شاید در دنباله این فیلم شاهد آن باشیم که لوئیس کار خود را دوباره آغاز کرده و یک کرم چاله دیگر را باز کرده و به آینده سفر می کند تا آدام میان سال را ببیند و کارهای دیگری انجام دهد. در واقع از آنجا که فیلم پروژه آدام به مقوله سفر در زمان پرداخته است در دنباله فیلم می توان به این موضوع پر و بال بیشتری داد و داستان های زیادی را روایت کرد.

معنای واقعی پروژه آدام شرح داده شد

پروژه آدام چند نکته کلیدی دارد، اما یکی از مهم ترین نکات آن این است که مردم باید زمان خود را صرف کسانی کنند که دوستشان دارند، زیرا هرگز نمی دانند کی آخرین باری است که آن ها را خواهند دید و نمی دانند که زمان چقدر زود سپری می شود. این فیلم کاملا حول محور همین موضوع جریان دارد زیرا کل ماموریت آدام برای بازگشتش به سال 2018 در خصوص یافتن لورا است چراکه آدام او را خیلی ناگهانی از دست داده بود. موضوع از دست دادن کسانی که به آن ها علاقه داریم در ادامه فیلم نیز کاملا مشهود است، زیرا بیشتر داستان فیلم حول محور مرگ نابهنگام لوئیس و تاثیری که مرگ او در سال های 2022 و 2050 بر روی آدام نهاد جریان دارد، در واقع هر دو نسخه او از دست دادن پدرشان را با پوست و گوشت خود احساس نمودند.

آدام میان سال از مرگ پدرش عصبانی است، در حالی که آدام جوان هنوز احساساتی را که راجب پدرش داشته در وجودش حس می کند و دلش برای او تنگ شده است. وقتی هر دو آدام پدرشان را در سال 2018 می بینند، احساساتشان برانگیخته می شود و هر دوی آن ها به گونه ای دل تنگی خود را بروز می دهند. بالاخره آدام میان سال روزهای خوبی را که با پدرش داشته به یاد می آورد، در حالی که آدام جوان یک بار دیگر پدرش را زنده می بیند و دلتنگی اش رفع می شود. علاوه براین آدام جوان در سرانجام فیلم، بی تفاوتی اش نسبت به مادرش را کنار می گذارد و عشق و محبتش را به او نشان می دهد که البته همین امر هم به موضوع سپری کردن وقتمان با کسانی که دوستشان داریم اشاره دارد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1995

به "تشریح سرانجام بندی فیلم پروژه آدام با جزئیات کامل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح سرانجام بندی فیلم پروژه آدام با جزئیات کامل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید