تعطیلی مهدهای کودک قم، تدابیر پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز بهزیستی

به گزارش بازیکده، رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور از تخصیص سرانه 30 هزار تومانی برای تهیه اقلام بهداشتی و پیشگیرانه از شیوع کروناویروس در مراکز شبانه روزی تحت پوشش این سازمان خبر داد.

تعطیلی مهدهای کودک قم، تدابیر پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز بهزیستی

محمد نفریه در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه با شیوع کرونا ویروس در چین کمیته دائمی پیشگیری از بیماری های سازمان بهزیستی نیز شروع به کار کرد، گفت: این کمیته تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس را در دستور کار قرار داد. به این ترتیب دستورالعمل هایی عمومی در هماهنگی وزارت بهداشت تهیه و به تمامی مراکز استان ها ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه کمیته پیشگیری از بیماری ها نیز جلسات فوق العاده ای تشکیل داده است، افزود: همچنین برای آموزش پرسنل براساس بخشنامه هایی که توسط وزارت بهداشت تهیه کرده، تصمیماتی اتخاذ شده است. 27 بهمن ماه نیز بخشنامه داخلی از سوی معاونت های تخصصی سازمان برای تمام استان ها ارسال شد که جنبه های پیشگیرانه شدیدی را برای جلوگیری از همه گیری کرونا ویروس مطرح می کرد. برای مثال براساس این دستورالعمل ها مراکز موظف شده بودند تا از پذیرش موارد جدید خودداری کنند، مراقبت های عمومی را به شکل جدی تری دنبال کنند، تجمع های مددجویی لغو شود و در صورت مشاهده موارد مشکوک این افراد تا قبل از انتقال به مراکز درمانی در اتاق های قرنطینه ای که از قبل پیش بینی شده نگهداری شوند.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه موار مشکوک باید به مراکز و بیمارستان هایی که وزارت بهداشت تعیین می کند منتقل شوند، اظهار کرد: به این ترتیب برای تمام مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی دستورالعمل های خاصی پیش بینی شده تا پرسنل مراکز نگهداری، مراکز روزانه و مراکزی که در آنها تجمع وجود دارد مانند مهدهای کودک و مراکز سالمندان، آنها را رعایت کنند.

نفریه با بیان اینکه مراکز نگهداری از سالمندان و مراکز نگهداری از بچه ها معلول ذهنی از سطح ایمنی پایین تری برخوردارند، توضیح داد: به همین دلیل برای این مراکز دستورالعمل های ویژه ای نیز ارسال شده است. البته این موارد مربوط به قبل از مشاهده نمونه های ابتلا به کرونا ویروس در کشور بوده، اما جمعه نیز جلسه دیگری با حضور کلیه اعضای شورای معاونان تشکیل شد که طی آن موارد پیشگیری و هماهنگی با وزارت بهداشت تعیین شد.

وی در ادامه به برخی از مصوبات این جلسه اشاره کرد و گفت: از جمله مصوبات این کمیته بود که تمام دستورالعمل های بهداشتی مجددا بازبینی و برای مهدهای کودک، مرکز روزانه و شبانه نگهداری از معلولان، مراکز نگهداری از سالمندان، کمپ های ماده 16، کمپ های عمومی و ... ارسال شود. همچنین بخشنامه ای هم از سوی ریاست سازمان به این مرکز ارسال شده تا موارد پیشگیرانه بیشتر کنترل شود.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه اخیرا قیمت مواد ضد عفونی کننده و ماسک و ... افزایش یافته است، هزینه سرانه ای نیز پیش بینی شد تا برای هر فرد در مراکز نگهداری 30 هزار تومان تخصیص یابد. این مبلغ طی فردا و پس فردا به حساب مراکز واریز می شود تا آنها اقلام بهداشتی لازم را تهیه کنند.

نفریه با اشاره به اینکه برای تهیه این اقلام در مجموع حدود 2 میلیارد تومان تخصیص یافته است، توضیح داد: همچنین جلساتی نیز از سوی کنندگان سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت در حال برگزاری است تا بتوانیم این اقلام را با قیمت دولتی برای مراکز تهیه کنیم.

به گفته وی مرخصی تمام مدیران ارشد استان ها نیز لغو شده و آنها باید در محل کار خود حضور داشته باشند. همچنین اقدامات آموزش و پیگیری، هماهنگی با وزارت بهداشت و ایجاد اتاق هایی در تمام مراکز مد نظر قرار گرفته است.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اگرچه مسئولیت پیشگیری و درمان بیماری ها با سازمان بهزیستی نیست اما ما در مراکز تجمعی این موارد را دنبال می کنیم، توضیح داد: مراکز روزانه مانند مهدها و ...در موارد ضروری مانند استان قم تعطیل اعلام می شود. همچنین با توجه به این که بیشترین مرگ و میر این بیماری برای سالمندان بوده است و مراکز ما نیز تجمعی هستند، در این مراکز تدابیر خاصی پیش بینی شده است. این آمادگی را داریم که اگر این اپیدمی رخ داد از گسترش آن در مراکز بهزیستی جلوگیری کنیم.

وی در خصوص نحوه تصمیم گیری درباره تعطیلی مهدهای کودک نیز گفت: تصمیم برای تعطیلی مدارس نیز به شکل موردی پیش بینی شده است. البته ما با دستگاه های بالادستی یعنی وزارت بهداشت و استانداری ها هماهنگ هستیم.

رئیس کمیته پیشیگری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: پرسنلی که علائم بیماری دارند نباید در محل کارشان حضور داشته باشند، همچنین بچه های که دارای علائم بیماری هستند باید از پذیرششان در مهدهای کوک خودداری شود. مهدهای کودک در صورت مشاهده موارد مشکوک باید با وزارت بهداشت هماهنگی لازم را انجام دهند، حتی به شکل موردی نیز موارد مشکوک را به مراکز درمانی انتقال دهند. همچنین در نظر دریافت تعطیلی موردی تا تعطیلی عمومی در صورت ایجاد شرایط خاص در آینده پیش بینی شده است.

نفریه ادامه داد: مهدهای کودک در صورت مشاهده موارد بیماری تعطیل می شوند اما در نظر دریافت سرانه تهیه مواد بهداشتی مربوط به مراکز شبانه روزی است که امکان آنها تعطیلی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 745

به "تعطیلی مهدهای کودک قم، تدابیر پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز بهزیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی مهدهای کودک قم، تدابیر پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز بهزیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید