تهدیدهای بن سلمان در فرار مشاور بن نایف به کانادا نقش داشته است

به گزارش بازیکده، در مقابله با فشارها و تهدیدات ولیعهد سعودی، یک مسئول عالی رتبه اطلاعاتی عربستان مجبور شده است از کشورش فرار کند و به کانادا پناه ببرد.

تهدیدهای بن سلمان در فرار مشاور بن نایف به کانادا نقش داشته است

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، طبق گزارش پایگاه خبری میدل ایست آی، سعید الجبری، مسئول سابق اطلاعات عربستان از ترس احتمال هدف نهاده شده شدن وی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از کشورش به کانادا فرار نموده است.

الجبری یکی از مشاوران مورد اعتماد شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان و رقیب محمد بن سلمان که هفته پیش بازداشت شد، بود.

بر اساس مقاله دیوید اگناتیوس در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، الجبری در سپتامبر 2015 میلادی بدون اطلاع محمد بن سلمان با جان برینان، مدیر سابق سازمان اطلاعات آمریکا در هنگام سفرش به واشنگتن ملاقات نموده بود و پس از بازگشتش از آمریکا طی فرمان پادشاهی، از سمت خود عزل شد.

در این گزارش بیان شده است که الجبری مدت زمان کوتاهی قبل از برکناری مشکوک محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان در سال 2017 میلادی، عربستان را ترک کرد.

بر اساس منابعی که در این گزارش به آنها استناد شده است، دلیل ترک عربستان توسط الجبری، ترس وی از دستگیر شدنش به خاطر وفاداری به محمد بن نایف بوده است.

یک منبع دیگر بیان کرد که الجبری، پیغام های تهدیدآمیزی را از سوی محمد بن سلمان دریافت نموده است و می ترسد که وی را به زور به عربستان منتقل نمایند.

بر اساس این گزارش، الجبری و عبدالعزیز الهویرینی در دوره هایی که بن نایف، وزارت کشور را برعهده داشت، مناصب مهمی در سازمان اطلاعات داشتند. الجبری که به بن نایف ولیعهد وفادار باقی ماند، اما الهویرینی، محمد بن سلمان را که به سرعت در این دوره موقعیتش در حال رشد و قدرت دریافت بود، ترجیح داد.

در سال 2017 محمد بن نایف از ولیعهدی برکنار شد و در حبس خانگی به سر برد و بعد از آن نیز الهویرینی نیز عزل شد و در بازداشت خانگی نهاده شد اما پس از یک دوره کوتاهی ساختار وزارت کشور تغییر کرد، دستگاه امنیتی دولتی تاسیس شد و الهویرینی ریاست آن را عهده دار شد.

طبق گزارش میدل ایست آی الجبری از عربستان به آلمان و از آن به آمریکا سفر کرد.

با وجود این که الجبری به عنوان مشاور اطلاعاتی شاهزاده محمد بن نایف با سازمان اطلاعات آمریکا روابط مستحکمی برقرار کرد، اما در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این کشور احساس امنیت نکرد و در سال 2017 به همراه اعضای خانواده اش به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا مستقر شد.

بر اساس این گزارش، اخباری وجود دارد که حاکی از آن است که سازمان امنیت آمریکا پس از قتل جمال خاشقجی، منتقد و روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول در سال 2018 مانع کوشش های عربستان برای آدم ربایی و ترور مخالفان شده است.

کارشناسان بر این باور هستند که پناهنده شدن الجبری به کانادا با مسأله بحران دیپلماتیک میان عربستان و کانادا در اوت 2018 ارتباط دارد.

طی هفته اخیر، مطبوعات منطقه ای و بین المللی اخبار مربوط به موج بازداشت بعضی از اسامی برجسته میان شاهزاده های خانواده پادشاهی سعودی را منتشر کردند.

بعضی منابع بیان کردند که پس از بازداشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، دست کم 20 تن دیگر به اتهام کوشش برای کودتا علیه بن سلمان بازداشت شدند.

شاهزاده محمد بن نایف از بارزترین بازداشت شدگانی بود که کوشش هایش در راستای مبارزه با تروریسم در زمانی که وزارت خارجه را عهده دار بود، پملاقات شد.

محمد بن نایف پس از حملات 11 سپتامبر 2002 میلادی، برنامه های مبارزه با تروریسم و افراطی گری را اجرا کرد و در آمریکا شهرت شاهزاده مبارزه با تروریسم را کسب کرد و آمریکا به وی مدال داد.

محمد بن نایف در سال 2015 پس از این که سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی رسید، به عنوان ولیعهد معین شد و محمد بن سلمان نیز جانشین ولیعهد شد.

در ژوئن 2017 محمد بن نایف به طور ناگهانی از پست ولیعهدی استعفا داد و محمد بن سلمان جانشین وی شد و ادعاهایی در بین افکار عمومی وجود دارد که بر اساس آنها، محمد بن نایف در محل حبس خانگی خود به اجبار از ولیعهدی استعفا داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 765

به "تهدیدهای بن سلمان در فرار مشاور بن نایف به کانادا نقش داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدیدهای بن سلمان در فرار مشاور بن نایف به کانادا نقش داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید