ثبت رکورد جدید یک گونه خزنده کمیاب در مشهد

به گزارش بازیکده، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ثبت رکورد جدیدی از گکوی خال پلنگی ترکمنی برای اولین بار در طبیعت کلانشهر مشهد اطلاع داد.

ثبت رکورد جدید یک گونه خزنده کمیاب در مشهد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی دراین باره گفت: با مستند سازی مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد هنگام گشت زنی در 15کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشهد از یک گونه خزنده کمیاب به نام گکوی خال پلنگی ترکمنی ، تعداد مناطق زیستگاهی برای این گونه به سه نقطه در استان رسید.

وی ادامه داد: گکوی خال پلنگی ترکمنی با نام علمی Eublepharis turcmenicus از راسته پولک داران، زیر راسته مارمولک ها و تیره گکوهای پلنگی بوده و عمدتاً در مناطق نیمه بیابانی و کوهپایه ها در سراشیبی ها و تپه های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته ای پراکنده زیست می نماید و پیش از این در کوه های کپه داغ ترکمنستان و شمال شرق ایران نیزگزارش شده است.

همتی اضافه نمود تا به امروز 38 گونه از این خانواده درجهان شناسایی شده و این خزنده کمیاب پیش از این در دو نقطه درخراسان رضوی در منطقه سرخس وجغتای مشاهده و مستند سازی شد ه و با ثبت حضور آن در حوالی شهرستان مشهد، سومین نقطه زیستگاهی در نقشه پراکنش این گونه در خراسان رضوی به ثبت رسید.

وی گسترش دامنه زیستگاهی گونه های جانوری را فرصتی برای توسعه مطالعات محققین و پژوهشگران متخصص بیان کرد و اضافه نمود: بر اساس مصوبه شماره 422 شورای عالی حفاظت محیط زیست، بهای این خزنده از لحاظ مطالبه ضرر و زیان معادل 60 میلیون ریال است .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1190

به "ثبت رکورد جدید یک گونه خزنده کمیاب در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت رکورد جدید یک گونه خزنده کمیاب در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید