جزییات یارانه 90 هزار تومانی بنزینی دولت برای 85 میلیون ایرانی

به گزارش بازیکده، ابلاغ اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد بر اساس کد ملی به جای خودرو ها به صورت پایلوت در کیش و قشم از سوی محسن رضایی معاون مالی دولت، این شائبه را به وجود آورده بود، که قرار است بنزین دوباره گران گردد، به همین دلیل گفتگوی عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص گران شدن بنزین نیز به این موضوع دامن زد. اما سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرد.

جزییات یارانه 90 هزار تومانی بنزینی دولت برای 85 میلیون ایرانی

به گزارش خبرنگاران، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در یادداشتی تاکید نمود آنچه که در رسانه ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده صحیح نیست و سو برداشت از نامه معاون محترم مالی دولت است.

بهادری جهرمی در این یادداشت نوشت: قرار نیست بنزین گران گردد و تصمیمات دولت یک شبه نیست. حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته گردد که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می گردد.

او ادامه داد: درباره این طرح نیز مقرر شده بصورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به جای خودرو ها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی 1500 تومان برای بنزین سهمیه ای و 3000 تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد نمی تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند در حالیکه سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است، اما کسی که مثلا چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می نماید. طبیعتا این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی گردد.

یازانه بنزین به همه پرداخت خواهد شد

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه دولت برای تغییر نحوه توزیع یارانه بنزین مدتهاست که بر روی آن مطالعه شده است، گفت: مطالعات کارشناسی در فاز اول در این زمینه در سال 87 شروع شد، از سویی اتاق بازرگانی نیز چنین طرحی را به دولت حسن روحانی ارائه داد، اما این پیشنهاد مورد توجه آن ها قرار نگرفت، بنابراین این طرحی که قرار است اجرا گردد، مسئله جدیدی نیست که مطرح شده، از سویی دولت در پی این است که یارانه پنهان را در بخش انرژی به یارانه آشکار تبدیل کند.

وی افزود: بر اساس این طرح قرار است یارانه پرداختی به حامل های انرژی که تا به امروز به پلاک خودرو ها اختصاص می یافت، از این به بعد به تمامی آحاد جامعه و بر اساس کارت ملی تعلق گیر، این طرح به صورت پایلوت در کیش و قشم انجام خواهد شد.

پدیدار با اشاره به اینکه که یارانه بنزینی 90 هزار تومان در ماه به ازای هر فرد است، گفت: در ابتدای هر ماه 60 لیتر بنزین به افرادی که کارت شهروندی کیش و قشم را داشته باشند صرف نظر از اینکه آیا خودرو دارند یا خیر تعلق می گیرد و این افراد می توانند بنزین سهیمه ای خود را یا خود مصرف نمایند یا اینکه با مراجعه به سازمان منطقه ها آزاد کیش و قشم بنزین خود را همان لیتری هزارو پانصد تومان فروخته و وجه نقد را دریافت نموده و یا به افرادی که خودرو دارند، بنزین را بفروشند، که مبلع آن با توجه به سهمیه شصت لیتری، نود هزار تومان خواهد شد، از سویی به زودی سازوکار اجرایی نحوه خرید و فروش بنزین اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: در ادامه اگر اجرای پایلوت این طرح در منطقه ها آزاد موفقیت آمیز باشد، اجرای آن به کل کشور تعمیم داده خواهد شد، بر این اساس قرار است یک سامانه هوشمند طراحی گردد که بر اساس آن افراد بتوانند بر اساس کد ملی خود در آن بنزین تخصیصی خود را بفروشند و این یارانه 90 هزار تومانی را اگر خواستند به کارت بانکی شان واریز نمایند، اما در حال حاضر این سازوکار فراهم نیست، ولی به طور قطع با موفقیت آمیز بودن این طرح، نرم افزار های مربوط به این کار نیز طراحی خواهد شد.

پدیدار با اشاره به اینکه این عدالت یارانه ای با اجرای این طرح برقرار خواهد شد، گفت: در حال حاضر افراد ثروتمند و قشر مرفه جامعه هر تعداد خودرویی که داشته باشند، می توانند به تعداد آن ها کارت سوخت دریافت نموده و از بنزین یارانه ای استفاده نمایند، اما با اجرای این طرح در کل کشور آن ها تنها می توانند با یک خودروی خود بنزین سهمیه ای دریافت نمایند، بنابراین یارانه ها به صورت هوشمند می تواند در بین تمامی آحاد جامعه تقسیم گردد.

وی با رد هرگونه افزایش قیمت بنزین در این طرح، توضیح داد: با توجه به اینکه که قرار است تنها نحوه توزیع یارانه انرژی تغییر پیدا کند، این موضوع ارتباطی به افزایش قیمت بنزین که در فضای مجازی مطرح شده ندارد بلکه، تنها بنزین تخصصی بر اساس کارت ملی خواهد بود نه پلاک خودرو ها این موضوعی است که در گذشته نیز دولت در پی اجرای آن بود که در حال حاضر مقدمات اجرایی آن در حال فراهم شدن است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1893

به "جزییات یارانه 90 هزار تومانی بنزینی دولت برای 85 میلیون ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات یارانه 90 هزار تومانی بنزینی دولت برای 85 میلیون ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید