حمایت از بیش از 8000 طرح پژوهشی در بنیاد علم ایران ، چه تعداد از این طرح ها چالش ها و مسائل کشور را حل می کند؟

به گزارش بازیکده، رییس بنیاد علم ایران از حمایت و پشتیبانی بیش از 8 هزار طرح پژوهشی از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در طی سال های گذشته خبرداد.

حمایت از بیش از 8000 طرح پژوهشی در بنیاد علم ایران ، چه تعداد از این طرح ها چالش ها و مسائل کشور را حل می کند؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، ایمان افتخاری رئیس بنیاد علم ایران در نشست خبری که به مناسبت ابلاغ مصوبه بنیاد علم ایران و هفته ترویج علم برگزار گشت گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران از ابتدای تاسیس و در مدت 15 سال از بیش از 8 هزار طرح حمایت کرده است.که درچند سال اخیر به صورت میانگین سالانه از 1100 پروژه حمایت شده است .

افتخاری در پاسخ به این سوال که آیا در انتخاب 8000 طرحی که تا به امروز از طریق بنیاد علمی حمایت شده است، مسائل و مسائل و اولویت های کشور لحاظ شده است و چه درصد از این طرح ها عملیاتی شده اند و برای حل چالش ها و مسائل کشور به کار گرفته شده اند، گفت: این نگاه در معاونت علمی به صورت پر رنگ وجود دارد که فضای خالی بین پژوهش و اثرگذاری در جامعه را پر شود. یکی از روش ها این است که ما نهادی را متولی کنیم تا صفر تا 100 این راستا را رصد کند که اینکار بروکراسی عجیبی را ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه توضیح داد:اما ازمیان 8000 مورد حداقل می توان به80-90 مورد اشاره کرد که سطح بالایی از اثرگذاری را در جامعه داشته اند.

یکی از کارهایی که در بخش معاونت ترویج درحال انجام شدن است این است که از کسانی که قبلا طرح های پژوهشی را در صندوق اجرا کرده اند خواسته شده است که در حد یک صحبت کوتاه درخصوص دستاوردهای طرح پژوهشی شان توضیح دهند. کرسی های پژوهش بنیاد علم در طول سال های گذشته حدود 70 مورد بود که دستاوردهای ملموس و قابل ارائه داشتند.تعداد زیادی کرسی پژوهش تعریف شده است که بسیاری از آن ها به پایان رسیده اند و پایان پیدا کرده اند.

افتخاری در پاسخ به این سوال که طرح های مورد حمایت و فراخوان های این بنیاد به سمت تقاضا محوری و شناسایی مسائل کشور هدایت می شود یا خیر توضیح داد: بله فراخوان های ویژه ما با همین رویکرد ارائه می شود. وقتی که موضوع کرونا مطرح شد، ما دو سه فراخوان متمرکز با آکادمی علوم چین برگزار کردیم که 5 طرح در این فراخوان تصویب شد. در موضوع کرونا یک فراخوان داخلی داشتیم که تعداد قابل توجهی طرح در این حوزه دریافت کردیم. بسیاری ازطرح هایی که با آکادمی علوم چین برگزار می شود طرح هایی است که اولویت های فناوری معاونت علمی است.

رئیس بنیاد علم ایران در ادامه اضافه کرد : در فراخوان های ویژه ای که امروز طراحی می شود یکی از محورهای اصلی ما چالش ها و مسائل حاد کشور است. بحث دیگر مسئله مرزهای دانش است. یکی از رسال های مهمی که بنیاد علم دارد این است که ما در مرزهای دانش باید پیشرو باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1822

به "حمایت از بیش از 8000 طرح پژوهشی در بنیاد علم ایران ، چه تعداد از این طرح ها چالش ها و مسائل کشور را حل می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از بیش از 8000 طرح پژوهشی در بنیاد علم ایران ، چه تعداد از این طرح ها چالش ها و مسائل کشور را حل می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید