خبرنگاران ایران با بیش از 70 کشور دنیا کمیسیون مشترک همکاری های مالی دارد

به گزارش بازیکده، اصفهان- خبرنگاران - معاون دیپلماسی مالی وزیر امور خارجه گفت: اکنون با بیش از 70 کشور دنیا کمیسیون مشترک همکاری های مالی داریم اما فعال ترین کشورها آنهاهایی هستند که حجم مبادلات با آنان بالاست.

خبرنگاران ایران با بیش از 70 کشور دنیا کمیسیون مشترک همکاری های مالی دارد

غلامرضا انصاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اصفهان توضیح داد: اضافه نمود: برای نتیجه گیری از تشکیل کمیسیون های مشترک مالی با کشورها کوشش می کنیم جلسات این کمیسیون ها را در زمان مقرر برگزار کنیم.

وی ایجاد کمیسیون مشترک همکاری های مالی را ابزار بسیار خوبی برای افزایش مبادلات تجاری و تقویت اقتصاد کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه آمریکایی ها شرایط تحریم را مرتب پیچیده می نمایند فعالیت و همکاری ما با کشورهای همسایه باید متناسب با این پیچیدگی ها باشد.

وی خاطرتشان کرد: در زمان حاضر بیش از 95 درصد مبادلات تجاری جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه انجام می گردد و بقیه مبادلات فراتر از کشورهای همسایه بویژه چین و هندوستان است.

انصاری با اشاره به اینکه نقش معاونت دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه ایجاد تسهیلات برای برقراری ارتباط تجار داخلی با خارجی ها و بر عکس می باشد، اظهارداشت: در مدت بیش از یکسال که از تشکیل مجدد این معاونت می گذرد به وسیله اتخاذ راهبردهایی در وزارت امورخارجه با همکاری سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورمان در خارج از کشور توانسته ایم ارتباط تجار ایرانی با مراکز تجاری بین المللی را فراهم کنیم.

معاون دیپلماسی مالی وزیر امور خارجه ادامه داد: در این مدت توانسته ایم ارتباط خوبی را با شبکه تجارت داخلی برقرار کنیم و از نیازها و مسائل آنها مطلع شویم و برای تأمین نیازها و رفع شدن مسائل آنها راهکار هایی را پیدا کنیم.

وی توضیح داد: بیشترین تمرکز ما راهیابی تجار ایرانی به بازارهای کشورهای همسایه است و فکر می کنم برای تحقق این هدف طی یکسال گذشته پیروز عمل نموده ایم.

معاون دیپلماسی مالی وزیر امور خارجه درباره اینستکس نیز بیان نمود: اینستکس در حوزه تخصصی من نیست اما به نظر می رسد اروپایی ها در این زمینه تحرکاتی را شروع نموده اند و امیدواریم اروپایی ها نسبت به انجام تعهدات و وظایف خود که حدود یکسال است معطل مانده را هرچه سریع تر اجرایی نمایند.

روابط ایران و ترکیه از منظر سیاسی، تجاری و مالی به عنوان یک نقطه عطف در سال گذشته وارد مرحله جدیدی شد و فرایند رو به رشدی را طی کرد به طوری که مناسبات دو کشور همسایه در بسیاری از زمینه ها توسعه یافته و یا در حال توسعه است.

افزایش سطح همکاری با کشورهای منطقه یکی از اهداف برنامه ششم توسعه و برنامه 1404 جمهوری اسلامی است که ترکیه با توجه به همسایگی و ارتباطات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جزو اولویت های ایران است.

پیش بینی می گردد که حجم تجارت دو کشور در امسال به حدود 12 میلیارد دلار برسد و بر این اساس، ترکیه و ایران سهم قابل توجهی در بازار و مبادلات تجاری همدیگر دارند.

ایران و ترکیه در 2018 بالغ بر 11 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته اند و این دو کشور همسایه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط مالی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند که با توجه به معاملات نفت و گاز پیش بینی می گردد، این هدف گذاری، قابل تحقق باشد.

انصاری به منظور شرکت در نشست همکارهای مشترک ایران و ترکیه که روز آدینه با حضور وزرای امور خارجه در اصفهان برگزار گردید به این استان سفر کرد.

2093/ 6026

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 186

به "خبرنگاران ایران با بیش از 70 کشور دنیا کمیسیون مشترک همکاری های مالی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایران با بیش از 70 کشور دنیا کمیسیون مشترک همکاری های مالی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید