خبرنگاران سلامتی را به هم عیدی بدهیم

به گزارش بازیکده، بیرجند - خبرنگاران - یکی از جذابیت های نوروز از دیرباز در ایران عیدی دادن و عیدی دریافت به ویژه برای کوچکترها بوده و نوروز 99 عیدی باارزش تر از سلامتی نیست که به یکدیگر بدهیم.

خبرنگاران سلامتی را به هم عیدی بدهیم

نوروز 99 و شب عید در سایه شیوع ویروس کرونا رنگ و بوی متفاوت تر از سال های قبل گرفته و بسیاری از مردم خراسان جنوبی و بیرجند نیز تصمیم دارند با ماندن در خانه، تعطیلات عید را سپری کنند.

کرونا میهمان ناخوانده ای است که چالاک و بی سر و صدا به همه جا سرک کشیده و هیچ فردی از آن در امان نیست مگر اینکه بهداشت را رعایت کند و در خانه بماند.

برخی تعطیلات نوروزی را فرصت تنفس جامعه می دانند که تنها یک با در سال به دست می آید و مردم در این روزهای بهاری فرصت دارند با دید و بازدیدهای مرسوم همزاد بهار، بذر تازه ای از محبت و دوست داشتن را در دل ها بکارند.

اما امسال که ویروس کرونا به جان خیلی از کشورها از جمله ایران افتاده حیات جامعه در گرو پیشگیری و مراقبت است و جز با همدلی و همراهی همه مردم ممکن نخواهد بود.

خراسان جنوبی معروف به دیار صفا و صمیمت هم امسال ناخوش از روزهای کرونایی است. 140 بیمار مبتلا به کرونا تا به امروز در این استان شناسایی شده اند و اگر مردم به توصیه ها بی تفاوت باشند هر روز بر شمار این بیماران اضافه کرده می شود.

برخی خانواده ها امسال داغدار عزیزانی هستند که در اثر ابتلا به این ویروس از دنیا رفتند و نوروز 99 جای خالی آنها بر سفره هفت سین عید احساس می شود.

عید را مجازی تبریک می گوییم

یکی از شهروندان بیرجندی با تاکید بر اینکه نوروز امسال قرار نیست جایی برویم گفت: به دلیل شیوع کرونا در خانه می مانیم و قرنطینه خواهیم بود.

نسرین کاری که هر سال لحظه تحویل سال را با مادرش به تهران سفر می کرده تا در کنار بردارش عید را جشن بگیرد اضافه کرد: امسال چنین تصمیمی نداریم و کنار مادرم عید را در خانه سپری خواهم کرد اما به صورت مجازی با دیگر اعضای خانواده در ارتباط خواهیم بود.

وی گفت: در این روزها که کرونا تبدیل به بحران شده بسیار مهم است که همه مردم تفکر در خانه بمانیم را تقویت کنند تا چرخه کرونا قطع شود.

به گفته این شهروند تنها با روش قرنطینه خانگی می توانیم زنجیره انتقال این ویروس را قطع کنیم و از این بحران خارج شویم.

وی اضافه کرد: توصیه می کنم امسال یک عید متفاوت را تجربه کنیم.

کاری گفت: نوروز امسال با شرایط پیش آمده فرصت مناسبی است تا کارهای عقب افتاده را انجام دهیم، همچنین می توانیم با مطالعه و یادگیری خیلی از مهارت های خود را تقویت کنیم.

وی یکی از برنامه های خود را مشاهده فیلم های مختلف و مطالعه کتاب هایی مطرح نمود که به تقویت زبان انگلیسی او منجر شود.

این شهروند اضافه کرد: اگر یک نوروز خانواده را نبینیم بهتر است از اینکه یک عمری پشیمان باشیم که چرا در نوروز 99 سفر رفتیم و باعث اتفاق های ناگوار شدیم؟

توصیه ها را جدی بگیریم

یک فعال رسانه ای هم گفت: هر کدام از ما اگر بی مبالاتی کنیم و توصیه ها را جدی نگیریم در اشاعه ویروس کرونا سهم داریم ولی برعکس با کوچکترین احتیاط ها نقش مهمی در قطع زنجیره انتقال آن خواهیم داشت.

زهرا بهروزی فر درباره برنامه خود برای نوروز 99 به خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: به ناچار در منزل می مانیم، تصمیم همه فامیل این است که عید دیدنی ها را به عید فطر موکول کنیم و برای تبریک های عید به صورت تلفنی و تماس تصویری بسنده کنیم.

وی با بیان اینکه همه ساله برای دیدار پدر و مادر و صد البته پابوسی آستان قدس رضوی، تمام تعطیلات عید را در مشهد می گذراندیم گفت: امسال به ناچار، همین بیرجند خواهیم ماند و امیدواریم این بحران به زودی از سر کشور بگذرد تا بتوانیم در اولین فرصت به مشهد سفر کنیم.

این مجری و تهیه کننده صدا و سیمای خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا برای نوروز خرید هم کرده اید گفت: خیر، با توجه به توصیه های بهداشتی مؤکدی که از طریق رادیو و تلویزیون و همین طور رسانه های دیگر منتشر می شود، خرید نوروزی نداشتیم.

وی در توصیه ای به سایر شهروندان بیان نمود: خیلی سخت است ولی اگر چند روز این دشواری و دور بودن را تحمل کنیم، ماه های آینده را با خیال راحت به دید و بازدید بزرگترها و عزیزان مان خواهیم رفت ولی اگر این موضوع را جدی نگیریم ممکن است مهمترین عامل از دست دادن عزیزترین اعضای خانواده خود باشیم.

بهروزی فر گفت: واقعاً فکر کردن به جای خالی پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان و آشنایانی که دل مان به بودن آنها گرم است، در کنارشان به آرامش می رسیم و دلخوشیم به این که هر وقت دل مان گرفت به سراغ شان برویم و لحظاتی در کنارشان آرام بگیریم، خیلی تلخ و ناگوار است.

امسال قرار نیست عیدی بگیریم

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که هر ساله لحظه تحویل سال در باغ پدری خود به یکی از روستاهای اطراف بیرجند می رفت نیز گفت: امسال در خانه می مانیم و هیج جا نخواهیم رفت.

آرزو محمدی با بیان اینکه 2 پسرم را هم کاملا متقاعد کرده ام که امسال عید دیدنی نداریم ادامه داد: اگرچه قبل از شیوع ویروس کرونا خرید عید را برای بچه ها انجام دادیم اما قانع شده اند که امسال قرار نیست عید بگیرند یا به سفر برویم.

وی سهم خود را برای خروج از بحران کرونا ماندن در خانه دانست و گفت: به سایر دوستان و اعضای خانواده خود هم توصیه کرده ام که در نوروز در خانه بمانند تا زودتر از کرونا عبور کنیم.

این شهروند بیرجندی اضافه کرد: تنها برادرم چند ماه پیش عقد کرده و امسال برنامه های زیادی برای اولین عید بعد از عقد آنها داشتیم که به خاطر ویروس کرونا همه این برنامه ها را لغو کردیم.

مهمترین برنامه نوروز امسال قرنطینه خانگی است

مدیر رسانه و مستندساز هم با بیان اینکه مهمترین برنامه نوروز امسال قرنطینه خانگی است گفت: در این ایام برنامه ریزی کردم که در خانه بمانم، مطالعه کنم و پایان نامه ارشد خود را به پایان برسانم.

ابوالفضل حسن پور اضافه کرد: مثل روال هر سال لحظه سال تحویل را کنار مادرم هستم و با دوستان و اقوام از راه مجازی یا تلفنی عید را تبریک خواهیم گفت.

وی گفت: برای نوروز امسال به رسم هر ساله ایرانی ها اندکی میوه و آجیل خرید کرده ام ولی برای حفظ سلامتی خود و دیگران، قصد میزبانی از کسی را نداریم.

این شهروند بیرجندی گفت: در تمامی روزهایی که استان درگیر کرونا بوده با اطلاع رسانی شفاف و مباحث آموزشی تلاش کردم سهمی در بحران کرونا برای مردم داشته باشم.

وی گفت: در این روزها که آمار مبتلایان به کرونا در استان روز به افزایش است همه باید در خانه بمانند اگرچه در این فصل، طبیعت بسیار زیبا شده و خراسان جنوبی هم مکان های دیدنی زیادی دارد اما باید صبر کنیم و در فرصت مناسب از حضور در طبیعت بهره ببریم.

حسن پور از راه اندازی پویش قطع زنجیره کرونا در استان خبر داد و گفت: در این مدت با راه اندازی این پویش وقت و توان خود را صرف اطلاع رسانی برای پیشگیری از حضور مردم در خارج خانه کرده ایم تا قطع کننده زنجیره انتقال این ویروس شویم.

گذر از بحران کرونا نیازمند توجه جدی همگان

تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا واقع شده است نیز این است که مردم خود و خانواده را در خانه قرنطینه کنند تا روزهای سخت کرونایی با همدلی به پایان رسد.

محمد دهقانی فیروزآبادی در آستانه سال نو با صدور پیامی کرونا را مهمترین چالش سلامت در یک قرن اخیر دانست که خطر ابتلا به آن همه اعضای خانواده ها، دوستان و اقوام را به طور جدی تهدید می کند.

وی گفت: باید تفاوت نوروز امسال با سال های گذشته را پذیرفت، بنابراین مسافرت نوروزی بین استانی، خارج از استان، شهر به روستا و بالعکس به هیچ عنوان توصیه نمی شود و به هیچ وجه به دید و بازدید حضوری در عید فکر نکنید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خانه امن ترین مکان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است، پس از همه شما مردم شریف استان خواهش می کنیم خود و خانواده را در خانه قرنطینه کنید تا با قطع زنجیره ابتلا به این بیماری بتوانیم هرچه زودتر کرونا را شکست بدهیم.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی تا دیروز (چهارشنبه) 140 نفر و فوتی های این بیماری 13 نفر اعلام شد.

تا به امروز 10 شهرستان از 11 شهرستان خراسان جنوبی درگیر با کرونا شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 829

به "خبرنگاران سلامتی را به هم عیدی بدهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سلامتی را به هم عیدی بدهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید