خبرنگاران شکست انحصار اسکی با ابزار استعدادیابی

به گزارش بازیکده، تهران- خبرنگاران- تشکیل کمیته استعدادیابی فدراسیون اسکی و توسعه این رشته تدبیری بود که این فدراسیون برای شکست انحصار اسکی انجام داد.

خبرنگاران شکست انحصار اسکی با ابزار استعدادیابی

توسعه و تمرکز امکانات رشته ورزشی اسکی در استان های تهران و البرز موجب شد تا تصور بعضی شهروندان این باشد که رشته اسکی خاص یک یا چند منطقه است؛ این پیش فرض زمانی رنگ واقعیت به خود گرفت که اخبار رشته اسکی با بعضی نام های خاص در تیم ملی پیوند خورده بود؛ اما در چند سال گذشته اسکی رویه متفاوتی به خود گرفته است و اکنون یکی از مهم ترین برنامه های آن بحث استعدادیابی و توسعه آن در استان های برف گیر است.

هرچند که نزدیکی به پیست های اسکی و فعالیت در آن ها این رشته را در بعضی از مناطق موروثی نموده است اما واقعیتی که در این ورزش نهفته ظرفیت های بالقوه ای است که بعضی از جوانان و نوجوانان ایران زمین از آن برخوردارند؛ ظرفیت هایی که فرقی ندارد در کوهستان باشند یا در کویر. مهم این است که در صورت توجه و بهره گیری از آن استعدادها می توانند به قهرمانانی در سطح ملی تبدیل شوند؛ قهرمانانی مانند فروغ عباسی که از دل کویر به تیم ملی اسکی رسید.

اما چگونه باید چنین استعدادهایی را کشف و آنان را در راستا موفقیت قرار داد؟ بدون شک نمی گردد یک طرح را به صورت انحصاری را در دوران یک مدیر خلاصه کرد بلکه هر طرحی ریشه اقدام مدیران پیشینی دارد که سنگ بنای آن را نهاده و مدیران کنونی آن را به خاتمه خواهند رساند. یکی از این طرح ها بحث استعدادیابی بود که از گذشته ها در دستور کار فدراسیون اسکی نهاده شد اما در سه سال گذشته با تشکیل یک کمیته ویژه عملی شد.

کمیته استعدادیابی در فدراسیون اسکی کمیته نوپایی است که سه سال از شکل گیری آن می گذرد. این کمیته قبلا کمیته جوانان و استعدادیابی بود، اما از یک سال گذشته به صورت تخصصی بحث استعدادیابی در سراسر کشور را در دستور کار قرار داده است. هدف اصلی کمیته عبور از شرایط موجود و رسیدن به شرایط مطلوب است. در این طرح استان ها بر اساس میزان پیشرفت در این رشته معین شده اند؛ در این طرح برای استعدادیابی اسکی فقط بر چند استان خاص تکیه نشده، بلکه هدف اصلی ما توسعه اسکی در تمام استان های ایران است.

استفاده از دانش مربیان خارجی و برگزاری جشنواره های اسکی در مناطق مختلف کشور یکی از مهم ترین دستور کارهای این کمیته است. در شروع به کار کمیته استعدادیابی یک کار آماری روی میزان پیشرفت و توسعه اسکی در استان های مختلف انجام شد و نتیجه این کار معین کرد استان های البرز و تهران سطح بالایی از پیشرفت دارند و استان های فارس و اصفهان در صندلی بعدی قرارگرفته و چند استان نیز در سطح پایینی از توسعه قرار دارند.

چنین پیمایشی موجب شد تا با استفاده از داده های آماری میزان پیشرفت اسکی و توسعه زیرساخت در استان های مختلف در دستور کار قرار گیرد. فدراسیون نیز پس از شناخت احتیاجهای این استان ها در راستای اجرایی کردن این طرح، لوازم مورد احتیاج استان ها را تهیه کرد و در اختیار آن ها قرار داد. در بحث توسعه اسکی نگاه فدراسیون اسکی نگاه ویژه به استان ها است. این نگاه به معنای کم توجهی به این دو استان (البرز و تهران) نیست، بلکه این استان ها در راستا توسعه نهاده شدند و از لحاظ پیست و زیرساختی و سخت افزاری در حد مطلوب تعریف می شوند. تمام کوشش کمیته استعدادیابی فدراسیون اسکی بر این است تا سطح توسعه و پیشرفت استان های دیگر را به این دو استان نزدیک کند.

در سطح توسعه اسکی و تمرکز بر روی استعدادیابی به گواه مسوولان این کمیته زمانی که از یاری سخن به میان می آید، تنها یاری نقدی نیست، بلکه مجوز حضور در کمپ های مجهز در کشورهای صاحب اسکی و ارسال کالای ورزشی برای فدراسیون اسکی از مهم ترین برنامه هایی است که فدراسیون جهانی آن را اجرا می نماید. مجموعه این شرایط موجب می گردد ارز از ایران خارج نگردد و هزینه کالا و حضور در کمپ های جهانی از حساب ایران در فدراسیون جهانی کم خواهد شد. همچنین فدراسیون برای دسترسی اقشار مختلف و ورزشکاران طبقات مختلف جامعه راهبرد یارانه ای را در نظر گرفته است؛ به عبارتی هزینه ورودی پیست ها را برای قشرهای پایین جامعه کم کردیم تا همه بتوانند در دوره استعدادیابی شرکت نمایند. همچنین فدراسیون با خرید لوازم و توزیع آن در استان ها تبعیض ناشی از مسائل مالی در بین اسکی بازان را از بین برده و با کم کردن هزینه ورود نوجوانان و خانواده ها به پیست اسکی، زمینه برای استعداد پروری در تمام قشرها را فراهم نموده است.

اکنون که سه سال از این طرح می گذرد و زمان شکوفایی آن فرا رسیده به گواه سیدعبدی افتخاری رییس فدراسیون اسکی، شیوع ویروس کرونا بیشترین ضربه ممکن را به آن زده است. البته شاید این آسیب یک ساله باشد اما تعطیلی پیست های اسکی و کلاس های آموزشی آن موجب شد تا واقعیت این طرح با یک سال تاخیر برای دوست داران این رشته برملا گردد. واقعیتی که به نظر می رسد این رشته مهیج را در راستای قرار می دهد که در آینده دیگر شاهد نام های تکراری نباشیم بلکه اسکی به یک ورزش فراگیر و خاص تمام قشرهای جامعه تبدیل گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1038

به "خبرنگاران شکست انحصار اسکی با ابزار استعدادیابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شکست انحصار اسکی با ابزار استعدادیابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید