عایدی کارکنان دولت تغییر می نماید؟ ، احتمال تبدیل شرایط شماری از نیروهای شرکتی

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران، در هفته های گذشته اخبار ضدو نقیضی از شرایط استخدامی و حقوق و مزایای کارکنان دولت منتشر شد. اما دولت چه برنامه ای برای تنظیم روابط استخدامی کارکنان خود در سال 1401 دارد؟

عایدی کارکنان دولت تغییر می نماید؟ ، احتمال تبدیل شرایط شماری از نیروهای شرکتی

مهمترین خبری که در این رابطه منتشر شد، مصوبه هیات وزیران در رابطه با پرداخت دستمزد کمتر از حداقل به کارگران شاغل در دستگاه های دولتی بود. این مصوبه با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه تصویب شد و در نتیجه دستمزد کارگران بخش دولتی به جای 57 درصد تنها 10 درصد افزایش یافت.

از قرار معلوم استدلال این کاهش مزدی، قیاس مع الفارقی است که براساس قانون بودجه سال 1401 اجرا شده است. طبق قانون افزایش دستمزد تمام کارگران دولتی و غیر دولتی تابع مصوبه شورای عالی کار است، این شورای عالی مستقل از قانون بودجه برای سال 1401 افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد را تصویب کرد.

در مقابل اما قانون بودجه برای حقوق کارکنان غیر کارگر دولتی افزایش 10 درصدی حقوق را در نظر گرفت. همین تعارض مبنایی شد تا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه دستمزد کارگران دولتی نیز تنها 10 درصد افزایش یابد. نتیجه اینکه تا حالا بالغ بر سه هزار نفر علیه این مصوبه هیات دولت در دیوان عدالت اداری شکایت ثبت نموده اند.

خبر دیگری که از نظر تناقض نقطه مقابل خبر اول نهاده شد، به افزایش مجدد حقوق کارکنان دولت مربوط می گردد. مطابق این خبر که عصر روز گذشته منتشر شد، سازمان امور اداری و استخدامی کشور قصد اصلاح احکام مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دولت را دارد. هرچند به فاصله کوتاهی سخنگوی سازمان امور استخدامی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: لایحه اصلاح پرداخت حقوق منتفی شد

البته در این خصوص پیشتر کارگران معترض به نقض شدن افزایش دستمزدها در ادارات دولتی، نگرانی خود را از بسط و تحکیم شرایط موجود اعلام نموده بودند اما به نظر می رسد در این لایحه صحبت از احتمال افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز در میان باشد.

خبر مرتبط آخر اما به تصمیم دولت برای تبدیل شرایط استخدامی شماری از کارکنان دستگاه های دولتی مربوط می گردد. ظاهرا این بار پای لایحه یا طرحی برای ساماندهی نیروهای پیمانی و شرکتی شاغل در بخش دولتی در میان است.

در هفته های اخیر این مسئله تا به امروز مورد توجه حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس و ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهاده شده اند.

اهمیت ساماندهی شرایط استخدامی کارکنان دولت و تعارض آن با اخبار مربوط به افزایش حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی در این است که در اقتصاد ایران دولت همواره بزرگترین کارفرما محسوب شده است و به همین دلیل همواره بخش هایی از آن در برابر افزایش دستمزد کارکنان این بخش مقاومتی نو نشان داده اند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2035

به "عایدی کارکنان دولت تغییر می نماید؟ ، احتمال تبدیل شرایط شماری از نیروهای شرکتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی کارکنان دولت تغییر می نماید؟ ، احتمال تبدیل شرایط شماری از نیروهای شرکتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید