دیپلمات های بلژیکی و سوئدی در تهران

به گزارش بازیکده، اوضاع یمن، سوریه و آخرین تحولات برجام محور گفتگوی دیپلمات های بلژیکی و سوئدی با مقامات وزارت امور خارجه ایران بود.

دیپلمات های بلژیکی و سوئدی در تهران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، دیپلمات های بلژیکی و سوئدی دیروز و امروز (سه شنبه و چهارشنبه) در تهران در ملاقات با دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع کنونی یمن، سوریه و همچنین تحولات برجام به گفتگو نشستند.

در همین خصوص اکسل کنس دبیرکل امور چندجانبه وزارت امور خارجه بلژیک که کشورش در حال حاضر عضو غیردائم شورای امنیت است و برای ملاقاتی دو روزه در تهران به سر می برد، رایزنی هایی را با تعدادی از دیپلمات های ایرانی صورت داد. لازم به ذکر است بلژیک تا 2020 عهده دار عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است.

او که دیروز (سه شنبه) با سید عباس عراقچی ملاقات نموده بود، امروز (چهارشنبه) 22 آبان ماه نیز با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه و علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، درباره برجام و اوضاع یمن و سوریه به رایزنی پرداخت.

وی پس از ملاقات با عراقچی در صفحه توئیترش نوشت که گفتگوات ارزشمندی با معاون وزیر خارجه ایران درباره برجام و ثبات در منطقه داشته است.

غلامحسین دهقانی در ملاقات دیپلمات بلژیکی از گزارش های دبیرخانه سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت که بی توجه به نقض های مکرر برجام و قطعنامه توسط آمریکاست، انتقاد و بر اهمیت نقش اعضای دیگر شورا در مخالفت با یکجانبه گرایی و سوء استفاده ابزاری آمریکا از ارکان سازمان ملل تاکید نمود.

اوضاع یمن از جمله موضوعات مورد گفتگوی دهقانی با دیپلمات بلژیکی بود و معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به رویکرد یکسویه شورای امنیت در مورد موضوعاتی مثل یمن و کم توجهی به ابعاد بشردوستانه چنین بحران هایی، از بلژیک خواست که اهتمام بیشتری برای حل و فصل مسالمت آمیز این بحران ها به خرج دهد.

اکسل کنس همچنین عصر امروز (چهارشنبه) با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن ملاقات و گفتگو کرد.

در این ملاقات 2 طرف تحولات سوریه از جمله آخرین شرایط شمال شرق فرات، منطقه کاهش تنش ادلب، فرایند کار کمیته قانون اساسی سوریه، موضوع آوارگان و بازسازی سوریه را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

طرفین با مثبت ارزیابی کردن آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه و نقش بی بدیل فرایند آستانه در این خصوص، خواهان تداوم کار کمیته قانون اساسی بدون مداخله خارجی شدند و بر ضرورت مشخص آینده سوریه توسط مردم این کشور تاکید نمودند.

لازم به ذکر است نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه اخیرا در ژنو برگزار و یک روز قبل از آن نیز نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه (سه کشور ضامن فرایند آستانه) با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو با حضور گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر ژنو برگزار گردید.

در ملاقات دیپلمات بلژیکی با خاجی درباره آخرین تحولات یمن و ضرورت انتها بخشیدن به بحران یمن به وسیله گفتگوی سیاسی نیز مشورت شد.

دیپلمات سوئدی در تهران

پیتر سمنی بی نماینده ویژه سوئد در امور یمن هم که به تهران سفر نموده امروز (چهارشنبه) 22 آبان ماه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آمد و با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات کرد.

حمایت ایران از هرگونه کوشش برای برقراری صلح و ثبات در یمن، توقف جنگ و برطرف محاصره و برقراری گفتگوهای یمنی - یمنی از جمله مواردی بود که خاجی در این ملاقات به دیپلمات سوئدی یادآور شد و از تمایل ایران برای ادامه همکاری با سوئد در این زمینه سخن گفت.

کارشکنی ائتلاف سعودی در راه اجرای توافق استکهلم از مواردی بود که خاجی به آن اشاره و ابراز امیدواری کرد با پیگیری های جامعه بین الملل این توافق احیا و به طور کامل اجرا گردد.

نماینده ویژه سوئد در امور یمن هم بر حمایت کشورش از اجرای کامل توافق استکهلم و کوشش ها برای دستیابی به راهکار جامع سیاسی درباره یمن و ضرورت ادامه همکاری های سوئد و ایران برای یاری به انتها بحران یمن تأکید کرد.

به گزارش فارس، پیتر سمنی بی نماینده ویژه سوئد در امور یمن مهر ماه سال گذشته (1397) نیز در سفر به تهران با حسین جابری انصاری دستیار سابق وزیر خاجه در امور ویژه سیاسی ملاقات و درباره اوضاع یمن گفتگو نموده بود.(اینجا بخوانید)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 517

به "دیپلمات های بلژیکی و سوئدی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات های بلژیکی و سوئدی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید