سقوط کم سابقه فراوری نفت اوپک

به گزارش بازیکده، طبق نظرسنجی رویترز، فراوری نفت اوپک در سپتامبر بدنبال حملات هوایی که باعث کاهش فراوری عربستان سعودی شد و تاثیر تحریم های آمریکا روی دو عضو دیگر اوپک را تشدید کرد، به پایین ترین رکورد در هشت سال اخیر سقوط کرد.

سقوط کم سابقه فراوری نفت اوپک

به گزارش خبرنگاران، نظرسنجی رویترز نشان داد فراوری نفت اوپک که متشکل از 14 کشور است، در سپتامبر به 28.9 میلیون بشکه در روز رسید که 750 هزار بشکه در روز در مقایسه با اوت کاهش داشت و پایین ترین فراوری ماهانه از سال 2011 به این طرف بود.

حملات 14 سپتامبر به دو تاسیسات نفتی عربستان سعودی به توقف فراوری 5.7 میلیون بشکه در روز نفت این کشور منجر شد و قیمت نفت را در 16 سپتامبر 20 درصد افزایش داد و تا مرز 72 دلار در هر بشکه رساند. با این حال قیمت های نفت از آن موقع به 61 دلار کاهش پیدا نموده که نزدیک سطح قیمت پیش از حملات است.

به گفته کرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA، معامله گران به شکل واضحی نسبت به ریسک پریمیوم در نفت نگران نیستند و توجهات به وضعیت تقاضا و ریسک کاهش بیشتر آن معطوف شده است.

اوپک، روسیه و سایر فراوریکنندگان نفت در قالب گروهی معروف به اوپک پلاس در دسامبر گذشته موافقت کردند فراوریشان را از ابتدای سال 2019 به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم 11 عضو اوپک از این کاهش فراوری 800 هزار بشکه در روز بوده است و ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در آن معاف هستند.

نرخ پایبندی 11 عضو اوپک به توافق کاهش فراوری که قرار است تا مارس سال 2020 اجرا گردد، در سپتامبر به 218 درصد رسید که بسیار بالاتر از 131 درصد در اوت بود.

بزرگترین کاهش فراوری به میزان 700 هزار بشکه در روز، مربوط به عربستان سعودی بود که 9.05 میلیون بشکه در روز فراوری کرد. البته کاهش فراوری این کشور بزرگتر بود اما شرکت نفتی آرامکوی سعودی با برداشت از ذخایر نفت خود، این کاهش را محدود کرد. منابع مطلع به رویترز گفتند فراوری عربستان سعودی بین 8.5 تا 8.6 میلیون بشکه در روز بود.

پیش از حملات عربستان سعودی تحت توافق محدودیت عرضه اوپک، فراوری خود را بسیار بیشتر از میزانی که توافق نموده بود، محدود نموده بود.

فراوری ونزوئلا نیز که تحت تحریم های آمریکا واقع شده است کاهش بیشتری پیدا کرد. شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا ماه جاری بخشی از فعالیت بلندینگ نفت را متوقف نموده و فراوریش را در واکنش به رشد ذخایر داخلی، کاهش داد.

در میان سایر اعضای اوپک، عراق صادراتش از بنادر جنوبی و شمالی را محدود کرد اما نیجریه عرضه خود را اندکی افزایش داد و همچنان بالاتر از سقف توافق شده با اوپک نفت فراوری می نماید. همچنین لیبی با افزایش فراوری میدان الشراره، نفت بیشتری فراوری کرد. در میزان عرضه امارات متحده عربی تغییر چندانی به وجود نیامد اما کویت فراوری خود را اندکی افزایش داد.

بر اساس گزارش رویترز، فراوری نفت اوپک در سپتامبر پایین ترین حد از سال 2011 بود که جنگ داخلی در لیبی باعث فروپاشی فراوری این کشور شده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 378

به "سقوط کم سابقه فراوری نفت اوپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط کم سابقه فراوری نفت اوپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید