لایحه درآمدهای پایدار شهری دست در جیب مردم بردن است

به گزارش بازیکده، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مجلس شورای اسلامی در حال تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری است که جنس این مصوبات از نوع دست در جیب مردم بردن است.

لایحه درآمدهای پایدار شهری دست در جیب مردم بردن است

محمدرضا حیدری ظهر امروز 7 دی ماه، در پیش همایش اخلاق و فرهنگ شهروندی با تأکید بر منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی شهر مشهد که در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: موضوع مدرنیته شهری برگرفته از مطالعات و سلایق است. در سال 1362 ، حاکیمت به این نتیجه می رسد که شهرداری ها خود باید درآمد کسب و هزینه نمایند اما راهکاری نشان داده نشد که این درآمد از چه منابعی کسب گردد.

وی اضافه کرد: 32 سال از آن موقع می گذرد و به تازگی مجلس شورای اسلامی، لایحه درآمدهای پایدار شهری را مصوب می نماید. جنس این مصوبات از نوع دست در جیب مردم بردن است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان نمود: شهرداری ها برای تامین بودجه مدیریت شهری به سراغ تراکم فروشی رفتند. حدود 80 درصد بودجه شهرداری ها از محل تخلفات ساختمانی و فروش تراکم است. شهرداری تنها دستگاهی است که نمی تواند خدمات خود را متوقف کند. شهرداری باید از صبح تا شب خدمات خود را ارائه دهد و نمی تواند خدمات خود را کم کند.

حیدری با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی به شهرداری ها تحمیل شده است، عنوان نمود: با وجود هزینه ها، مهاجرت و شرایط اقتصادی، حاشیه نشینی ای در مشهد شکل می گیرد که یک سوم مردم شهر مشهد را دربرمی گیرد. فضای حاشیه شهر یا سکونت گاه غیررسمی در مشهد، چهارهزار هکتار است. مدیریت شهری قربانی نظام برنامه ریزی شهری و کمبود منابع اقتصادی است.

وی اظهار داشت: شهرداری ها بدون تراکم فروشی منابع اقتصادی خود را از کجا تامین نمایند؟ بعضی از منابع اقتصادی ما به وسیله مشارکت مردم است اما ما شاهد مشارکت گریزی در شهر و فضای بی اعتمادی در جامعه هستیم. در حال حاضر چه باید کرد که این مشارکت در جامعه رخ ندهد و مردم حداقل هزینه ها را بپردازند؟

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید نمود: شهرداری برای سیستم حمل و نقل عمومی مشهد سالانه 400 میلیارد تومان پرداخت می نماید. کل عوارض نوسازی و خودرو 150 میلیارد تومان است که شهروند ما در صورتی که بخواهد خانه یا ماشین خود را تغییر بدهد، پرداخت می نماید. حالا سوال پیش می آید که شهر چطور اداره گردد؟

حیدری با بیان اینکه بحران اقتصادی جدی در سال 99 خواهیم داشت، گفت: این بحران برای شهرها بسیار خطرناک خواهد بود. باید رابطه دو سویه بین حق و تکلیف در حقوق شهروندی برقرار کرد. در حقوق شهروندی باید حق شهر را نیز در نظر گرفت چرا که شهر برای نسل های آینده نیز هست. در نظرگرفتن حق شهر از مهم ترین موضوعات ما در مدیریت شهری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 627

به "لایحه درآمدهای پایدار شهری دست در جیب مردم بردن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه درآمدهای پایدار شهری دست در جیب مردم بردن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید