پیامدهای شکست جمهوری خواستار در انتخابات کنگره و تأثیر آن بر سیاست های ترامپ

به گزارش بازیکده، پیش بینی تحلیلگران و رسانه های غربی از نتیجه انتخابات در ایالات متحده حاکی از آن است که دونالد ترامپ در ادامه دوره ریاست جمهوری با دو مجلس (کنگره) با رویکردهای متفاوت و حتی متعارض روبرو خواهد شد.

پیامدهای شکست جمهوری خواستار در انتخابات کنگره و تأثیر آن بر سیاست های ترامپ

به گزارش ایرنا، مردم آمریکا از صبح سه شنبه پای صندوق های رای حاضر شدند تا ضمن برگزیدن 435 عضو مجلس نمایندگان و تعیین تکلیف 35 کرسی مجلس سنا، برخی از مقامات محلی و ایالتی را انتخاب نمایند. دو حزب جمهوریخواه و دموکرات هم در ماه های اخیر از تمام ظرفیت های خود و حتی روسای جمهوری کنونی و پیشین آمریکا برای تاثیر گذاری بر آرای مردم بهره برده اند. در ایالات متحده حدود 250 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی هستند. معمولا میزان مشارکت در انتخابات میاندوره ای کمتر از انتخابات ریاست جمهوری بوده است و به طور عمده به حدود 40 تا 50 درصد می رسد. مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز حدود 60 درصد است. به نوشته بیشتر رسانه ها در غرب، نظرسنجی و آنالیز ها نشان می دهند در کمترین حالت دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار می گیرند و سنا در دست جمهوریخواهان باقی خواهد ماند.

روینمودهای متعارض دوحزب دونالد ترامپ رئیس جمهوری که وابستگی وی به حزب جمهوریخواه آمریکا تعیین است دستاوردهای خود در حوزه اقتصاد را مهمترین دلیل برای رای دادن شهروندان ایالات متحده به این حزب بیان نموده است. وی برای مردم دو تهدید را در صورت انتخاب دموکرات ها و کسب اکثریت دو مجلس برجسته ساخته است. بازگشت رکود اقتصادی و باز شدن بی ضابطه درهای آمریکا به روی مهاجران از مهمترین توجیهاتی بوده که ترامپ به مخاطبان خود در طول یک هفته گذشته گوشزد نموده است. نشریه نیویورک پست در تحلیلی نوشت ترامپ اعتقاد دارد پیروزی دموکرات ها کابوسی اجتماعی برای این کشور است. ترامپ به مردم آمریکا هشدار می دهد برگزیدن دموکرات ها در انتخابات موجب می گردد تا کاروان های بیشتری از مهاجران به سمت ایالات متحده روانه شوند که نتیجه آن هم جرم بیشتر خواهد بود. بنابر ادعای وی مردم بهتر است به جمهوریخواهان رای بدهند زیرا آن ها به دنبال تحقق رویای آمریکایی هستند. در طرف مقابل دموکرات ها و باراک اوباما هم روینمودهای کاخ سفید در دولت کنونی را مورد انتقاد قرار داده اند و ادامه این شرایط را تهدیدی برای ایالات متحده و دلیلی بر نابودی وجهه واشنگتن، انزوای آمریکا و دوری متحدان از این کشور تفسیر نموده اند. حزب دموکرات تقویت سیاست های بیمه ای و خدمات درمانی در کنار کاهش شکاف اقتصادی و اجتماعی را مهمترین اهداف خود بیان می نمایند.

پیامد پیروزی دموکرات ها روزنامه یو.اس.ای تودی در بیان اهمیت نتیجه این انتخابات برای ترامپ آورده است: قوانین در ایالات متحده پس از تصویب در دو مجلس به میز رئیس جمهوری آمریکا آورده می شوند. هر حزبی که مجالس را کنترل می نماید می تواند در تصویب قوانین مورد علاقه خود موفق تر عمل کند. از اینرو اگر دموکرات ها مجلس را در دست بگیرند توانایی ترامپ برای ارائه قوانین تازه بسیار محدود می گردد. اما وقتی جمهوریخواهان در هر دو مجلس اکثریت را در اختیار داشتند رئیس جمهوری مسئله ای را در زمینه ارائه قوانین چالش برانگیز خود احساس نمی کرد. روزنامه دیلی اکسپرس هم انتخابات میاندوره ای سال 2018 را مرحله ای بسیار حساس در روند حرکتی ایالات متحده ارزیابی کرد زیرا نقش مهمی در آینده تدوین قوانین و سیاست ها در آمریکا دارد. این گزارش با شانه به شانه خواندن رقابت دو حزب ،در تحلیل اوضاع آورده بسیاری از کارشناسان این شرایط را نوعی آزمون برای جمهوریخواهان می دانند به همین دلیل حتی رئیس جمهوری هم وارد عرصه انتخابات شده است. ترامپ در دوره انتخابات ریاست جمهوری در بسیاری از ایالت های مهم آمریکا موفق عمل کرد اما اکنون موسسه های نظرسنجی حتی احتمال موفقیت دموکرات ها علاوه بر مجلس نمایندگان در مجلس سنا را هم بسیار بالا می دانند و این امر زنگ خطر را برای ترامپ و همفکران آن به صدا در آورده است. موسسهFiveThirtyEight آورده است دموکرات ها 87 درصد شانس دارند که نزدیک به 40 کرسی را در مجلس نمایندگان آمریکا را به داشته های خود اضافه نمایند. اگر دموکرات ها تنها بتوانند 23 کرسی بیشتر کسب نمایند آن ها قادر خواهند شد تا حداقل 218 کرسی این مجلس را به دست بیاورند. به اعتقاد تحلیلگران یکی از نخستین پیامدهای کسب اکثریت مجلس نمایندگان از سوی حزب دموکرات، تغییر شکل کمیته های مجلس خواهد بود. اکنون میانگین سن روسای کمیته ها 70 سال است و به طور قطع دموکرات ها این ترکیب را تغییر می دهند. از سوی دیگر در این شرایط مجالس آمریکا هم دو قطبی خواهند شد و در بهترین حالت هر یک از مجالس به یک حزب می رسند بنابراین شکاف در کنگره هم افزایش خواهد یافت. پیش بینی می گردد ترامپ هم نسبت به چنین وضعیتی بی تفاوت نباشد و در نیمه دوم از نخستین دوره ریاست جمهوری خود استفاده بیشتر از فرمان های اجرایی را در دستور کار قرار می دهد تا بسیاری از اقدامات قانونی و خواسته های دموکرات ها را بی اثر کند. اگرچه ترامپ با وجود یک کنگره دوپاره هم می تواند قدرت خود را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به طور کامل به اجرا در آورد. البته برخی نیز اعتقاد دارند ممکن است دموکرات ها در صورت کسب اکثریت در مجلس نمایندگان به توافقی با رئیس جمهوری در برخی حوزه ها دست پیدا نمایند. با این حال دونالد ترامپ سیستم قضایی آمریکا و حوزه های مربوط به امور خارجی این کشور را به طور قطع در اختیار خود نگاه خواهد داشت.

بی اعتمادی به ارزیابی های رسانه ای به دلیل همین روینمودهای کاملا متضاد است که بسیاری از کارشناسان و رسانه ها در دنیا این انتخابات را رفراندومی خطرناک برای ایالات متحده ارزیابی می نمایند. تارنمای نشریه Salon در گزارشی آورده است گرچه این انتخابات یک همه پرسی برای کاخ سفید به شمار می رود اما وحشتناک تر آن است که تعیین نیست مردم آمریکا چه چیزی را انتخاب خواهند کرد. به نوشته این تحلیل اگرچه تحولات در چند روز اخیر باعث شده است تا دموکرات ها خود را بیش از گذشته به پیروزی در انتخابات نزدیک ببینند و کنترل مجلس سنا را نیز دور از ذهن نمی دانند اما همه این خوش بینی ها نوعی فراواقعی نگری است که از حد معمول بیشتر شده است. باید به یاد داشت شاید مانند اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 رخ داد در سرانجام روز همه شگفت زده شوند و با انتخاب خود مهمترین منصب در دنیا را به فردی فاقد صلاحیت و عوام فریب بسپارند. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهند که دموکرات ها کسب اکثریت در مجلس نمایندگان را برای خود قابل دستیابی می بینند. با این وجود بر اساس نظر سنجی که شبکه تلویزیونی ان.بی.سی انجام داده است بیشتر دموکرات ها مضطرب هستند. روانشناسان اجتماعی این حالت را اختلال اضطراب ترامپی نامیده اند که به دلیل اظهارات و اقدامات رئیس جمهوری به وجود آمده است.

49311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 38

به "پیامدهای شکست جمهوری خواستار در انتخابات کنگره و تأثیر آن بر سیاست های ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامدهای شکست جمهوری خواستار در انتخابات کنگره و تأثیر آن بر سیاست های ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید