چه کسانی با ابتلا به کرونا دچار سکته مغزی هم می شوند؟

به گزارش بازیکده، تسنیم/ دکتر فرزاد اشرافی با بیان اینکه کرونا ویروسی است که بیشتر سیستم تنفسی را همراه با تب و سرفه و تنگی نفس درگیر می نماید، اظهار کرد: در مطالعات اجرا شده متوجه شده ایم که ممکن است سیستم اعصاب مرکزی و محیطی نیز بر اثر این ویروس دچار آسیب گردد.

چه کسانی با ابتلا به کرونا دچار سکته مغزی هم می شوند؟

وی با بیان اینکه در بیمارستان شهدای تجریش در حال اجرا مطالعه ای بر روی هزار بیمار هستیم، اضافه نمود: نتایج این آنالیز تا چند هفته آینده منتشر خواهد شد؛ بیشترین علائمی که در بیماران مشاهده کردیم سردرد و سرگیجه بود همچنین اختلالات بویایی و چشایی حتی در افرادی که علائم بسیار خفیف کرونا مانند سرفه یا تب خفیف را داشتند دیده می شد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سایر علائم مربوط به مغز و اعصاب بیماران کرونا شامل تشنج و افت هوشیاری است؛ بعضی از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است دچار تشنج شوند، این افراد یا به دلیل کرونا، برای نخستین بار تشنج نموده اند یا اینکه از قبل دچار تشنج بوده اند و به دنبال ابتلا به کرونا شرایط بدتری پیدا نموده اند.

اشرافی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در حال آنالیز آن هستیم، درگیری عروق مغز و سکته های مغزی است، توضیح داد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند به خصوص افرادی که سن بالا، فشار خون بالا، دیابت، سابقه بیماری های قلبی عروقی، سابقه مصرف سیگار دارند بیشتر دچار سکته های مغزی می شوند.

وی ادامه داد: سکته های مغزی به صورت ایجاد لخته در مغز یا حتی پارگی رگ و خونریزی مغزی ایجاد شده است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به آمار سکته مغزی در افراد مبتلا به کرونا اظهار داشت: در جوامع تا 5 درصد افراد مبتلا به کرونا دچار سکته مغزی می شوند اما این آمار در کشور ما هنوز جمع آوری نشده و در حال آنالیز است.

وی اضافه نمود: نیمی از افرادی که به دلیل کرونا دچار سکته مغزی شده اند زیر 50 سال بوده اند؛ علت سکته، اختلال انعقادی یا آسیب به عروق است که در نتیجه ویروس ایجاد می گردد؛ برای افرادی که سکته می نمایند به موازات درمان کرونا، درمان سکته مغزی نیز انجام می گردد که خوشبختانه بیشتر این افراد بهبود یافته اند.

اشرافی توضیح داد: درد و خستگی عضلات در بیماران مبتلا به کرونا دیده می گردد؛ این افراد دچار خستگی پذیری جسمی می شوند، فرد دچار احساس ضعف عمومی و نداشتن انرژی می گردد و به دنبال این ختسگی جسمی، خستگی روحی به صورت اضطراب و افسردگی نمایان می گردد.

وی ادامه داد: پیگیری این بیماران نشان داد که در عرض چند هفته، این علائم در آن ها بهبود یافت.

اشرافی با اشاره به آنالیز های در حال اجرا بر روی هزار بیمار مبتلا به کرونا متذکر شد: بیماران مبتلا به کرونا از زمانی که بستری می شوند توسط دانشجویان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پیگیری می شوند؛ علائم و سیر بیماری مبتلایان کرونا و فرایند مصرف داروهای آن ها چک می گردد و اگر بیماری این افراد تشدید شده باشد به آنها توصیه می کنیم به بیمارستان برگردند همچنین شرایط خانواده نیز از لحاظ درگیر شدن با بیماری کرونا آنالیز می گردد.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که علائم ویروس کرونا جدید هستند یا در سایر عفونت های ویروسی نیز ممکن است رخ بدهند؟ توضیح داد: حتی یک سینوزیت ساده و آنفلوآنزا نیز می تواند باعث ایجاد اختلالات بویایی و چشایی گردد اما با توجه به اینکه بیماری کرونا یک پاندمی است عوارض بیشتری از این بیماری را شاهد هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 952

به "چه کسانی با ابتلا به کرونا دچار سکته مغزی هم می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی با ابتلا به کرونا دچار سکته مغزی هم می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید