گزارش ویژه مهر از 17 دوره حضور ایران، نگاهی به مدال آوران

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران، از رو سوم تیرماه نزدیک به 975 تکواندوکار از 140 کشور دنیا کار خود را در بزرگترین تورنمنت تکواندو دنیا تحت عنوان رقابتهای قهرمانی دنیا شروع می نمایند. رقابتهایی که هفت روز به طول خواهد انجامید و بهترین تکواندوکاران دنیا در هشت وزن مردان و هشت وزن زنان به مصاف هم خواهند رفت.

گزارش ویژه مهر از 17 دوره حضور ایران، نگاهی به مدال آوران

تیم ملی تکواندو ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی یکشنبه 29 خردادماه تهران را به مقصد شهر موجو در کره جنوبی محل برگزاری این رقابتها ترک خواهد نمود. تیمی که در تاریخ 44 ساله این رقابتها 17 دوره حضور داشته است. در زیر نگاهی داریم آمار حضور ملی پوشان ایران در ادوار گذشته.

17 دوره حضور و 50 مدال رنگارنگ

تکواندو ایران از 18 دوره حضور خود در این رقابتها طی سالهای 1973 تا 2015 (1354 تا 1394) پیروز به کسب 50 مدال از رقابتهای دنیای شده است. 14 مدال طلا، 16 مدال نقره و 20 مدال برنز رهاورد تکواندوکاران ایران در این رویداد بزرگ و پراهمیت بوده است.

5 دوره غیبت

تیم ملی کشورمان از میان 22 دوره برگزاری رقابتهای قهرمانی دنیا تا سال 2015 در 17 دوره حضور داشته و 5 دوره نیز غیبت نموده است. تیم کشورمان در اولین دوره رقابتها سال 1793 در کره جنوبی حضور نداشت. پس از آن در رقابتهای دنیای1977 آمریکا، 1982 اکوادور، 1987 اسپانیا و 1993 نیویورک تکواندو ایران غیبت داشته است.

7 مدال برنز برای 5 دوره ابتدایی

اعضای تیم ملی ایران در5 دوره حضورابتدایی خود در رقابتهای دنیای تنها 7 مدال کسب کردند. در دومین دوره حسین ربیع زاده اولین مدال تاریخ تکواندو ایران رابا یک مدال برنز کسب کرد. نادر خدامرادی در کپنهاگ دانمارک به سال 1983 یک مدال برنز کسب کرد. درسئول کره جنوبی وسال 1985 تک نشان برنز فیصل دانش تیم ملی ایران را در مکان هشتم قرار داد. در سال 1989 بازهم درکره جنوبی واین بار فرزاد ذرخش ، فریبرز دانش و سید حسن زاهدی با کسب سه مدال برنز تیم ملی ایران را در جدول توزیع مدالها تا رتبه چهارم بالا آوردند. ضمن اینکه سیروس رضایی درسال 1991 و مسابقاتی که درآتن برگزار گردید یک نشان برنز به خود اختصاص داد.

اولین فینالیست و یک تخته پتو جایزه

اما در مانیل فیلیپین پس از یک دوره غیبت تیم ملی ایران پایان اولین نماینده خود را در دیدار پایانی دید. سید مهرداد رکنی در وزن سوم با شکست تمام رقبای خود راهی بازی پایانی شد و با قبول شکست به یک نشان نقره با ارزش قناعت کرد. نشانی که تنها یک تخته پتو از مسئولین شهر جایزه برای رکنی در پی داشت . در همین دوره تیم ملی ایران توسط بیژن مقانلو و فریبرز عسگری 2 مدال برنز هم کسب کرد در رده بندی تیمی صندلی پنجم را کسب کند.

ساعی پرافتخارترین تکواندوکار ایران

این تعداد مدال را 36 تکواندوکار کسب نموده اند که در این بین هادی ساعی با 4 مدال(دو طلا، یک نقره و یک برنز) در صدر بهترین های تکواندو ایران قرار گرفته است. رتبه دوم را یوسف کرمی برعهده دارد. وی نیز با 4 مدال(دو طلا و دو برنز) عملکرد مطلوبی داشته است.

بهزداد خداداد با یک طلا و دو نقره نه تنها سومین تکواندوکار برتر ایران در رقابتهای دنیای است، بلکه بهترین سبک وزن تاریخ تکواندو ایران نیز محسوب می گردد.

مرتضی رستمی و محمدباقری معتمد هر کدام با یک طلا و یک نقره، مجید افلاکی با یک طلا و یک برنز، سید حسن زاهدی و امید غلامزاده با یک نقره و یک برنز و میثم باقری با دو برنز مردانی هست که بیش از یک مدال از رقابتهای دنیای کسب نموده اند.

تیم ملی اعزامی به مسابقات دنیای 1985 سئول ایستاده از چپ:

فریبرز، فرجام و فیصل دانش، خسرویحیی زاده، علی حاجی پور، محید صالحی، محمد قصری و سید حسن زاهدی

مدال آوران تاریخ 44 ساله تکواندو ایران

در طول حضور تیم کشورمان در این مسابقات 36 تکواندوکار پیروز به کسب 50 مدال شدند که 14 مدال طلا را 12 تکواندوکار، هادی ساعی و یوسف کرمی هر کدام دو مدال، بهزداد خداداد، مرتضی رستمی، محمد باقری معتمد، مجید افلاکی، علیرضا نصر، فرزاد عبدالهی، بهنام اسبقی، فرزان عاشورزاده، مسعود حجی زواره و مهدی خدابخش کسب نموده اند.

معتمد، رستمی، خداداد دو مدال، ساعی، مردانی، مستعان، نادریان، علی تاجیک، نفجم، افشار، اصلانی، بی باک، رکنی، غلامزاده و زاهدی 16 مدال نقره، میثم باقری و یوسف کرمی(هر کدام دو مدال)، فرزاد ذرخش، فریبرز و فیصل دانش، نادرخدامرادی، حسین ربیع زاده، ساعی، افلاکی، غلامزاده، زاهدِی، یعقوبی، رجلی، حسین تاجیک، مقانلو، عسگری، رضایی و کیمیا علیزاده هم 20 مدلال برنز را کسب کردند.

ربیع زاده اولین مدال، ساعی اولین طلا

تیم ملی تکواندو ایران اولین مدال خود را در رقابتهای دنیای در همان اولین حضور خود کسب کرد. تیمی که شهریورماه 1354 با مربیگری کیم کوانگ کره ای و با حضور حسین ربیع زاده شهرام فر، مرحوم فکوری و سلیمان علی نسب راهی دومین دوره رقابتهای دنیای در کره جنوبی شده بود توسط حسین ربیع زاده در وزن چهارم پیروز به کسب مدال برنز شد.

تکواندو ایران که در رقابتهای 97 هنگ کنگ توسط بی باک و اصلانی تا یک قدمی کسب مدال طلا پیش رفته بود در نهایت خردادماه 1378 و بعد از 15 سال حضور در رقابتهای دنیای پیروز به کسب مدال طلا شد. هادی ساعی در رقابتهای 1999 کانادا با غلبه بر تمامی رقبا روی سکوی نخست ایستاد و طلا گرفت. در همین مسابقات مجید افلاکی هم طلا گرفت تا تیم کشورمان نایب قهرمان گردد.

جایزه مبارزه جوانمردانه

در رقابتهای دنیای 1999 ادمنتون کانادا تیم کشورمان علاوه بر کسب دو طلا و عنوان نایب قهرمانی، یک عنوان با ارزش دیگر نیز کسب کرد. مجید افلاکی که در وزن هفتم پیروز به کسب مدال طلا شده بود، از سوی کمیته برگزاری این رقابتها جایزه بازی جونمردانه را نیز به خود اختصاص داد.

مجید افلاکی برنده جایزه مبارزه جوانمردانه

70 تکواندوکار، ملی پوشان دنیای

تیم ملی کشورمان در 17 دوره حضور خود، غیر از مسابقات 1975 سئول و 1983 کپنهاگ، در سایر ادوار با ترکیبی کامل در رقابتهای دنیای حضور داشته که در مجموع 70 تکواندوکار مبارزه روی شی هاپ چانگ دنیای را تجربه نموده اند.

در این بین هادی ساعی، فیض الله نفجم، مجید افلاکی و یوسف کرمی با 5 دوره عضویت در تیم ملی و حضور در رقابتهای دنیای رکورددار هستند. فریبرز دانش، نادرخدامرادی، بیژن مقانلو، بهزداد خداداد، سید حسن زاهدی و امیدغلامزاده هم چهار دوره در این مسابقات حضور داشته اند. 8 تکوندوکار سه دوره، 10 تکواندوکار 2 دوره و 38 تکواندوکار هم یک دوره به رقابتهای دنیای اعزام شدند.

پدر و پسری ملی پوش

در طول تاریخ حضور ایران در رقابتهای دنیای تنها یک پدر و پسر پیروز به حضور در این رقابتها شده اند. فیروز اسبقی سال 1979 در ترکیب تیم ملی به رقابتهای اشتوتگارت آلمان اعزام شد و توفیقی در کسب مدال نداشت. 34 سال بعد بهنام، پسرش شاگرد خود او، در رقابتهای 2013 مکزیک حضور داشت و با کسب مدال طلا، تیم ایران را به سکوی نایب قهرمانی رساند.

خانواده ملی پوش دانش ها

در بین خانواده های تکواندوکاران بدون شک، هیچ نامی پرافتخارتر از خانواده دانش نیست. مردانی که از هرمزگان با شرایط سخت تمرینی خود را به ترکیب اصلی تیم ملی رساندند.

فریبرز دانش 5 دوره عضو تیم ملی بود که در رقابتهای دنیای 1985سئول، به همراه دو برادر دیگر خود یعنی فیصل و فرجام، سه تکواندوکاری بودند که از یک خانواده به مسابقات دنیای رفتند که در این بین فیصل پیروز به کسب نشان برنز شد. فریبرز در رقابتهای 1989 بدون برادران خود به مسابقات دنیای رفت و برنز گرفت. وی در رقابتهای 1991 آتن هم با فیصل در تیم ملی حضور داشت.

برادران تاجیک دارنده مدال نقره و برنز دنیا

تاجیک های عنوان دار

بعد از خانواده دانش، باید از خانواده تاجیک ها نیز نامبرده گردد. دو برادری که از شهریار در دو دوره متفاوت به مسابقات دنیای رفته و مدال هم کسب نموده اند. علی تاجیک سرمربی فعلی تیم ملی عمان در رقابتهای دنیای2005 مادرید و در مبارزه پایانی و با ناداوری مغلوباستیون لوپز آمریکایی شد و نقره گرفت. حسین تاجیک هم در رقابتهای 2009 دانمارک روی سکوی سوم مسابقات ایستاد و برنز گرفت.

سکوی قهرمانی دنیا سال 2015 - بیژن مقانلو

دو قهرمانی و شش نایب قهرمانی

در تاریخ 44 ساله رقابتهای دنیای و برگزاری 22 دوره از رقابتها، کره جنوبی 20 بار عنوان قهرمانی را کسب نموده و ایران تنها تیمی است که دوبار این عنوان با ارزش را از چنگ کره ای درآورده است. تیم ملی تکواندو ایران از 17 دوره حضور خود، در رقابتهای 1975 سئول و 1983 کپنهاگ، جایی در رده بندی تیم ها نداشت. در رقابتهای 1991 آتن نیز با تک برنز سیروس رضایی عنوان یازدهم را کسب کرد. در سایر ادوار همواره در بین 10 تیم برتر حضور داشته است.

دو عنوان قهرمانی در سالهای 2011 کره جنوبی با راهنمایی رضا مهماندوست، و 2015 روسیه با مربیگری بیژن مغانلو، شش نایب قهرمانی در سالهای 1999 کانادا، 2003 آلمان، 2005 اسپانیا، 2007 چین، 2009 دانمارک با مربگیری حسن ذالقدر و 2013 مکزیک با مربیگری مرتضی کریمی، یک عنوان سومی در رقابتهای 2001 کره جنوبی با مربگیری حسن ذوالقدر، دو عنوان چهارمی در رقابهای 1983 کره جنوبی با مربگیری محمود مشهدی رجب و 1997 هنگ کنگ با مربیگری حسن ذالقدر، عنوان پنجمی 1995 فیلیپین با مربیگری کانگ و عنوان نهمی 1979آلمان با مربیگری آذرپاد، رهاورد تکواندو ایران در رده بندی تیمی بوده است.

علیزاده تنها بانوی مدال آور ایران

تیم بانوان ایران سابقه طولانی در رقابتهای دنیای ندارد. دختران تکواندوکار ایران از سال 2003 با ترکیب نظامی، فدایی نژاد، اسدی، زین العابدینی، سعادت، مظلومِی ، آقاجانی و شیخی با راهنمایی پروانه تقی پور به مسابقات اعزام شده و دست خالی به تهران بازگشتند. حاصل کوشش 12 ساله بانوان تنها یک مدال برنز بود. کیمیا علیزاده در رقابتهای 2015 روسیه در وزن 57- کیلوگرم پیروز به کسب مدال برنز شد تا نام خود را به عنوان اولین بانوی ایران مدال آور ثبت کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 440

به "گزارش ویژه مهر از 17 دوره حضور ایران، نگاهی به مدال آوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ویژه مهر از 17 دوره حضور ایران، نگاهی به مدال آوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید