چرا برخی افراد به عوارض جانبی داروها حساس ترند؟

به گزارش بازیکده، بدن برخی از افراد به عوارض جانبی داروها حساسیت بیشتری نشان می دهد اما این حساسیت دارویی از چه عاملی نشات می گیرد؟

چرا برخی افراد به عوارض جانبی داروها حساس ترند؟

به گزارش خبرنگاران، در سال 1979 یک داروشناس که از اعضای یک تیم تحقیقاتی در لندن بود دوز آزمایشی از داروی فشار خون دبریسوکین (debrisoquine) را دریافت کرد و فورا به زمین افتاد. او بعد از این اتفاق به این موضوع پی برد که خودش یک متابولیزه کننده ضعیف این داروست که همین امر موجب افت پر خطر فشار خون در او شده است.

برخی از افراد به انواع مشخصی از داروها آلرژی دارند و برخی از بیماران به انواعی از داروها واکنش غیرعادی نشان می دهند. هرچند گاهی تفاوت ها در شیوه ای که بدن روی دارو فعل و انفعال شیمیایی انجام می دهد، ممکن است فرد را در برابر عوارض جانبی آن آسیب پذیر سازد.

بدن برخی از افراد داروی دریافتی را به سرعت یا به کندی تجزیه و مصرف می نماید که هر کدام از آن ها می تواند موجب گردد سطح بالایی از دارو یا داروی متابولیت شده در خون جمع گردد.

پزشکان از دهه 1950 آنالیز و شناسایی تفاوت های فردی در تجزیه و مصرف داروهای دریافتی بدن را شروع کردند. تا دهه 1970، محققان انگلیسی دریافتند که کندی تجزیه و مصرف دارو می تواند یک ویژگی ژنتیکی ارثی باشد. در سال 1980، محققان نشان دادند که تقریبا 9 درصد از جمعیت انگلیس متابولیزه کننده های کُند دارو هستند. از آن موقع شکل های جامعی از تجزیه و مصرف دارو به ثبت رسید.

این شکل ها همیشه محسوس و قابل مشاهده نیستند مانند داروهایی که حد ایمنی بالایی دارند یا تفاوت بسیاری بین مصرف دوز عادی آن با مصرف مقداری که موجب عوارض جانبی جدی می گردد، وجود دارد.

در واقع این تفاوت ها در متابولیسم دارو می تواند به طور چشمگیر در داروهایی مورد اهمیت باشد که از حد ایمنی پایینی برخوردارند. به طور نمونه می توان به خونریزی شدید با قرص رقیق کننده خون وارفارین یا افزایش حساسیت به داروی بتابلوکر پروپرانولول (ضد آریتمی) که فشار خون را پایین می آورد، اشاره نمود. همچنین مسکن کدئین در یک گونه ژنتیکی نادر به دپرسیون تنفسی و مرگ منجر می گردد.

به گزارش نیویورک تایمز، با این حال پیشرفت های بدست آمده در ژنتیک های مولکولی به سرعت توانایی پزشکان را در پیش بینی حساسیت های دارویی گسترش داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 27

به "چرا برخی افراد به عوارض جانبی داروها حساس ترند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی افراد به عوارض جانبی داروها حساس ترند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید