آبمیوه های طبیعی هم مانند نوشابه ها مضرند!

به گزارش بازیکده، محققان درباره رابطه آبمیوه های طبیعی با افزایش خطر ابتلا به دیابت به اطلاعات جدیدی دست یافتند.

آبمیوه های طبیعی هم مانند نوشابه ها مضرند!

به گزارش گروه رسانه های بازیکده، در حالی که محققان تا پیش از این به خوبی می دانستند که نوشیدنی هایی با قند مصنوعی افزودنی می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند، یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است همین اثر در خصوص نوشیدنی های شیرین 100 درصد طبیعی، مانند آبمیوه ها و نوشابه های رژیمی صادق باشد .

شواهد موجود در خصوص نوشابه رژیمی و تأثیر آن بر خطر ابتلا به دیابت متناقض بوده است. بعضی مطالعات نشان می دهد که ممکن است این تأثیر را داشته باشد، در حالی که بعضی دیگر گزارش می دهند که هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد .

اکثر مردم بر این باورند که نوشیدنی های شیرین طبیعی برای سلامتی مفید هستند. اما، تحقیقات اخیر نشان داده است که آن ها چندان هم بی ضرر نیستند. به عنوان مثال، داده های یک مطالعه نشان داد که این نوشیدنی های طبیعی می توانند خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهند .

از طرفی، تحقیقات یک تیم بین المللی از محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون، MA و دانشگاه فودان در شانگ های چین، نشان می دهد که تمام نوشیدنی های شیرین، از جمله آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های شیرین مصنوعی، می توانند خطر دیابت را افزایش دهند .

نتایج این مطالعه که در مجله Diabetes Care منتشر شده است پیشنهاد می نماید که افراد می توانند با جایگزین کردن نوشیدنی های غیرقندی مانند آب، چای و قهوه با هر نوع نوشیدنی شیرین، احتمال این خطر را کاهش دهند .

نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی تا 16 ٪ خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند

محققان در آنالیز های خود پرسشنامه هایی را در اختیار شرکت نمایندگان قرار دادند که از آن ها سؤال می کردند چند بار غذا و نوشیدنی خاص مصرف می نمایند. با تجزیه و تحلیل نتایج، محققان دریافتند که افرادی که مصرف روزانه نوشابه های با قند افزوده و آبمیوه های شیرین را در طول 4 سال ادامه داده اند، شاهد افزایش خطر ابتلا به دیابت به میزان حدود 16 درصد بوده اند .

همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع دو، در افرادی که مصرف نوشیدنی های حاوی شیرین نماینده مصنوعی مانند نوشابه رژیمی را به همان میزان و در مدت 4 سال ادامه داده اند، 18 درصد افزایش می یابد .

به علاوه تحقیقات نشان داد جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین روزانه با آب، قهوه و چای شیرین نشده به میزان 2 تا 10 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد .

به گفته محققان این طرح، افراد نباید مزایای آب میوه های طبیعی را بیش از حد ارزیابی نمایند، این نوشیدنی ها اگرچه حاوی بعضی مواد مغذی هستند، اما مصرف آن ها باید به صورت متعادل باشد .

از طرفی همه میوه ها حاوی قند هستند، اما بعضی از گونه ها دارای محتوای قند بالاتری نسبت به سایر میوه ها هستند. افرادی که به دنبال کنترل قند خون خود هستند، اغلب از مصرف نوشیدنی های مضر، شکلات یا آب نبات چشم پوشی می نمایند، اما میوه هایی مانند موز و انبه که از محتوای قندی بیشتری نسبت به دیگر میوه ها برخوردار هستند را فراموش می نمایند .

میوه های دارای محتوای قند کمتر

میوه هایی که قند کمتری دارند می توانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج فرد را تأمین نمایند. در ادامه به بعضی از این میوه ها اشاره می کنیم .

توت فرنگی

توت فرنگی مانند بسیاری از انواع توت ها اغلب از نظر فیبر غنی است و حاوی قند بسیار کمی است. در هشت عدد توت فرنگی به طور متوسط فقط حدود 8 گرم قند وجود دارد. این میوه همچنین منبع خوبی از ویتامین C است .

هلو

این میوه اگرچه طعم شیرینی دارد، اما یک هدد از آن به طور متوسط فقط حاوی 13 گرم قند است .

توت سیاه

مانند توت فرنگی، این نوع توت هم حاوی 4 تا 5 گرم قند، 5.3 گرم فیبر و 1.39 گرم پروتئین در هر 100 گرم است. همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها به شمار می آید. زغال اخته حاوی حدود دو برابر قند بیشتر از توت سیاه است .

لیمو و لیموترش

محتوای قندی این دو میوه از 2 گرم قند در هر میوه کمتر است و مقادیر بالای ویتامین C در هریک از آن ها وجود دارد. افراد می توانند یک لیمو یا لیموترش را درون آب گازدار فشار دهند تا جایگزین سایر نوشیدنی های گازدار قندی گردد یا حتی به جای استفاده از سس سالاد، آب لیمو را روی سالاد استفاده نمایند .

پرتقال

یک عدد پرتقال به طور متوسط حدود 14 گرم قند دارد و همچنین منبع عالی برای ویتامین C است .

گریپ فروت

این میوه با محتوای قند کم یک میان وعده یا صبحانه عالی است. نیمی از یک گریپ فروت به طور متوسط حاوی حدود 11 گرم قند است .

آووکادو

آووکادو تقریباً فاقد قند است، این میوه همچنین منبع خوبی از چربی ها و فیبر های سالم است .

منبع:باشگاه بازیکده

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 421

به "آبمیوه های طبیعی هم مانند نوشابه ها مضرند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبمیوه های طبیعی هم مانند نوشابه ها مضرند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید