احیای معماری ایرانی، اسلامی در دستور کار مدیریت شهری تازه تبریز

به گزارش بازیکده، خبرگزاری خبرنگاران- سبک معماری ایرانی- اسلامی همیشه در طول تاریخ به عنوان تابلویی کم نظیر از فرهنگ و هنر دنیا به شمار رفته است. اما امروزه این هویت اصیل با بی مهری های گسترده ای در تبریز رو برو شده است.

احیای معماری ایرانی، اسلامی در دستور کار مدیریت شهری تازه تبریز

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛معاون شهرسازی شهرداری تبریز با اشاره به این مطلب اضافه کرد : بحث معماری ایرانی - اسلامی از دیدگاه صاحب نظران تعاریف مختلفی دارد؛ بعضی کارشناسان به موضوع معماری اسلامی- ایرانی نگرشی کاملاً فیزیکی و کالبدی داشته و عده ای نیز ورای کالبد و فیزیک مورد آنالیز قرار می دهند.

وی گفت: دیدگاه من به عنوان عضو کوچکی از جامعه کارشناسان در مورد معماری اسلامی یا شهرسازی اسلامی این است که شهر اسلامی شهری است که در آن کرامت و حرمت انسانی شهروندان با شاخص های اسلامی رعایت گردد، به عبارتی می توان گفت تعریف من از این موضوع کاربردی بوده نه فیزکی و کالبدی.

ایرج روشنایی با اشاره به شاخصهای معماری اسلامی توضیح داد: حفظ حرمت ها و کرامت های انسانی با اینکه همگی تعارف مختلفی دارد اما در شهرسازی از موضوعی صحبت می کنیم که بر اساس شاخص اسلامی است، اگر این مفاهیم در شهرها اجرا گردد پس آن شهر اسلامی است.

وی اضافه کرد: در شهر اسلامی دو مفهوم ایمنی و امنیت عنصر جدایی ناپذیر است که اگر هر کدام از آن ها جدا شوند مفهوم شهر اسلامی را از دست خواهند داد، علاوه بر این در شهر اسلامی فرصت ها برابر بوده و مزایا عادلانه است.

روشنایی خاطر نشان کرد: در شهرهای اسلامی برای تمامی شهروندان در هر قشر فرصت ها برابر است؛ مثلاً در شهرهای اسلامی شهروندان برای اینکه بتوانند از فضاهای ورزشی بهره ببرند باید این فرصت برای همه یکسان باشد، اما اینکه توان و استعداد یکی بیشتر باشد ویا تلاشش اش دو چندان، طبیعتاً می تواند از فرصت ها بیشترین استفاده را ببرد .

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ موجود در ساخت و سازها و شهرسازی های موجود بیان نمود : اگر آپارتمان ها چنان طراحی شوند که در آن مسلمانان بتوانند بر اساس اعتقادات خود زندگی نمایند آپارتمان نشینی اسلامی است ولی اگر نتوانند بر اساس اعتقادات خود زندگی نمایند غیر اسلامی است. حفظ حرمت ها و حریم خانواده یکی ازاصلی ترین شاخص های اساسی زندگی اسلامی است که باید در این راستا رعایت گردد.

روشنایی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، یکی دیگر از شاخص های شهر سازی اسلامی این است که اصول محیط زیستی نیز در آن محیط رعایت گردد در غیر این صورت اگر ارزش های زیست محیطی رعایت نگردد طبیعتاً شهر اسلامی نخواهد بود.

معاون شهرسازی شهردارتبریز خاطر نشان کرد : اگر در فضاهای شهری بانوان بر اساس باورهای اسلامی نتوانند از فضاهای موجود استفاده نمایند در هر سبکی هم که ساخته گردد، شهری اسلامی نخواهد بود، بعلاوه اگر بچه ها احساس امنیت ننمایند قطعاً آن شهر هم اسلامی نیست . شهر اسلامی در صورتی محقق می گردد که شهروندانش قبول نمایند بر اساس معیارهای اسلامی زندگی نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1837

به "احیای معماری ایرانی، اسلامی در دستور کار مدیریت شهری تازه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای معماری ایرانی، اسلامی در دستور کار مدیریت شهری تازه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید