مهم ترین مهارت های کار گروهی کدامند و چگونه باید آن ها را آموخت؟

به گزارش بازیکده، مهارت انجام کار گروهی یکی از مهارت هایی است که برای رسیدن به موفقیت در هر کاری لازم و حتی لازم است. فرقی ندارد چه شغلی داشته باشید، همکاری خوب با مشتری ها، همکاران، مدیرها و تمام افرادی که با شما به نوعی ارتباط دارند می تواند منجر به ایجاد یک محیط کاری لذت بخش و کارآمدی آن گردد. سازمان هایی که بر انجام کار به صورت گروهی تأکید دارند، معمولا محیط کاری سالم تر و با عملکرد بالاتری نسبت به دیگران دارند.

مهم ترین مهارت های کار گروهی کدامند و چگونه باید آن ها را آموخت؟

امروز در خبرنگاران مگ قصد داریم درباره مهارت کار گروهی، چگونگی بهبود آن در محیط کار و مهارت های نرمی که به داشتن کار گروهی بهتر یاری می نمایند صحبت کنیم.

  • 7 مهارت نرم (Soft Skill) که برای پیشرفت در سال 2021 احتیاج دارید

مهارت کار گروهی چیست؟

مهارت کار گروهی به شما توانایی انجام کار با دیگران به بهترین شکل را می دهد. با فراگیری این مهارت می توانید ارتباط های خوبی برقرار کنید، یک مخاطب فعال باشید، مسؤولیت پذیری داشته باشید و صادقانه کار کنید. مهارت های نرم بسیاری وجود دارند که فراگیری آن ها شما را به یک هم تیمی استثنایی تبدیل می نماید. در ادامه مطلب با این دسته از مهارت ها بیشتر آشنا می شویم.

چرا فراگیری مهارت کار گروهی مهم است؟

در هر موقعیت شغلی و هر سطح از مهارت های حرفه ای که قرار داشته باشید، از شما خواسته می گردد در کنار دیگران کار کنید. اگر این همکاری به روشی هم دلانه، کارآمد و مسؤولانه باشد می تواند، شما را به اهداف شغلی تان برساند و به سازمان هم یاری بسیار زیادی کند.

همچنین این مهارت به شما یاری می نماید که به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و روابط کاری عمیق و جدید ساخته، فرصت های شغلی بهتری برای خود بیافرینید.

مهم ترین مهارت های لازم برای انجام کار گروهی

مهارت های کار گروهی شامل مجموعه ای از مهارت های مختلف است که می توانید با فراگیری آن ها در کار خود پیشرفت کنید. در ادامه چند نمونه از مهم ترین مهارت های کار گروهی را معرفی می کنیم. شما می توانید با یادگیری آن ها قدم بزرگی در راستا پیشرفت شغلی بردارید.

برقراری ارتباط

توانایی برقراری ارتباط به روشی روشن و کارآمد یک مهارت مهم و ضروری برای انجام کار به صورت گروهی است. لازم است که در زمان کار در کنار دیگران بتوانید افکار، ایده ها و اطلاعات کلیدی مرتبط با فعالیت را به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارید و به همین دلیل باید بتوانید به راحتی با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. مهارت برقراری ارتباط به دو دسته کلی کلامی و غیرکلامی تقسیم می گردد.

مسؤولیت پذیری

لازم است که افراد فعال در یک گروه کاری پویا مسؤولیت وظایف خود را به عهده بگیرند، مسؤولیت خود را درک نمایند و در کنار دیگران کوشش نمایند تا در زمان معین شده وظایف خود را در حد استاندارد انجام دهند. اگر تمام افراد گروه در برابر وظایف خود مسؤولیت پذیر باشند، می توانند به راحتی برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری نموده و به آن برسند.

صداقت

تمرین صداقت در فعالیت های کاری ممکن است به معنای کار با اختلاف نظرها باشد. به عنوان مثال ممکن است شما امکان انجام یک کار خاص را در زمان معین نداشته باشید، اگر بخواهید صداقت به خرج دهید باید این موضوع را به هم تیمی های خود اعلام نموده و از آن ها یاری بخواهید. نبود شفافیت در تیم، اعتماد به نفس همه اعضای گروه را خدشه دار می نماید. پس بهتر است همه افراد گروه با هم صادقانه رفتار نمایند تا بتوانند به صورت مؤثر به فعالیت خود ادامه دهند.

مخاطب فعال بودن

این مهارت به اندازه توانایی برقراری ارتباط مهم است و باعث ایجاد درک بهتر از هم تیمی ها و در نتیجه ایجاد اعتماد گردد. در واقع گوش دادن فعال کوشش برای تمرکز دقیق بر روی یک شخص است. با توجه کامل به ایده ها، افکار یا احساسات شخص مقابل می توانید به درک کاملی از صحبت های شخص مقابل برسید. وقتی با تمرکز کامل به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید ممکن است برای درک بهتر، سؤالاتی از او بپرسید. این کار باعث ایجاد ارتباط بهتر بین شما و شخص مقابل شده، همچنین به فهم بهتر موضوع مورد بحث یاری می نماید.

هم دلی

هم دلی با اعضای تیم به درک بهتر انگیزه ها و احساسات آن ها یاری می نماید. صرف وقت برای گوش دادن به صحبت های آن ها و درک چگونگی کار کردن و فکر کردنشان به شما یاری می نماید که از راه های صحیح با آن ها ارتباط برقرار کنید.

همکاری و همفکری

ما به انجام کارها به روش گروهی روی می آوریم تا بتوانیم برای رسیدن به هدف از مجموعه مهارت ها و استعدادهای متنوعی که اعضای تیم دارند استفاده کنیم. همکاری با سایر تیم ها در یک سازمان می تواند با به اشتراک گذاری ایده ها آغاز شده و به بهبود کار همه تیم ها و حتی تشکیل یک تیم بزرگتر یاری کند.

مطلعی

مهم است که در کار گروهی از تمام پتانسیل های موجود در گروه مطلع باشیم و آن ها را تقویت کنیم. مثلا شخصی که به فنون مکالمه تسلط کامل دارد را تشویق کنیم به دیگران هم آموزش دهد. یا اگر فردی در تیم برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارد به او فرصت های مختلفی برای بیان ایده هایش را دهیم تا این مهارت در او تقویت گردد. مهم ترین نکته ایجاد فضای مناسب در تیم برای بروز توانایی ها و یاری به تقویت مهارت ها در دیگر اعضای گروه است. با این کار نه تنها اعضای گروه در کنار هم رشد می نمایند، بلکه افرادی که دارای مهارت های خاص و منحصر به فردی هستند از داشتن این مهارت ها احساس خوبی خواهند داشت.

چطور مهارت های کار گروهی خود را افزایش دهیم؟

ارتقا مهارت کار گروهی، مانند دیگر مهارت های نرم، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست اما روش هایی وجود دارد که به شما برای سرعت بخشیدن به آن یاری می نماید. کارهایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم می توانند به شما یاری نمایند که در این راستا بهتر قدم بردارید.

  • بازخورد صادقانه دریافت کنید. شناسایی زمینه های پیشرفت توسط خودمان بسیار سخت است. یک دوست، همکار یا منتور معتمد پیدا کنید و از او بخواهید تا نقاط ضعف و قدرت کار تیمی شما را صادقانه بیان نمایند. این کار می تواند در بهبود این مهارت به شما یاری کند.
  • اهداف شخصی معین کنید. با استفاده از مشاهدات خود و بازخوردهایی که دریافت می کنید برای خود اهدافی قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان معین کنید. این کار به شما یاری می نماید که مهارت کار گروهی خود را بهبود ببخشید. با استفاده از چارچوب اهداف SMART می توانید به راحتی اهداف مرتبط با حرفه خود را معین کنید.
  • تمرین کنید. برای دیدن پیشرفت در مهارت ها احتیاج به زمان و تمرین دارید. به تعاملات کاری خود در طول روز توجه کنید. فرقی ندارد این تعاملات در زمان کار پیش می آید یا در خارج از محیط کاری. برای تمرین خصوصیات خاصی که می خواهید کسب کنید تمرین کنید و مطلعانه پیش بروید.
  • از دیگران تقلید نکنید. اگر نمونه های پیروز و عالی از انجام کار گروهی را می بینید لازم نیست عینا همان کارها را تکرار کنید. از خود بپرسید که چرا این کار به نظر شما برجسته و عالی بود؟ سپس نکته اصلی این تمایز را پیدا کنید و در هنگام تعامل، آن را در نظر داشته باشید. با به کارگیری این نکات در تعاملات شخصی، می توانید در زمینه انجام کار گروهی پیشرفت کنید.

چارچوب اهداف SMART چیست؟

SMART مخفف کلمات زیر است؛

  • Specific = S = خاص
  • Measurable = M = قابل اندازه گیری
  • Achievable = A = قابل دستیابی
  • Relevant = R = مربوط
  • Time-based = T = مبتنی بر زمان

هر یک از عناصر چارچوب SMART با هم همکاری می نمایند تا هدفی را ایجاد نموده و برای آن با دقت برنامه ریزی نمایند. این برنامه ریزی باید واضح و قابل پیگیری باشد. ممکن است در گذشته اهدافی معین نموده باشید که دسترسی به آن ها سخت یا حتی غیرممکن بوده است. دلیل آن این است که هدف بسیار مبهم، پرخاش گرانه یا با چارچوب ضعیفی بوده است. کوشش برای دستیابی به یک هدف اشتباه یا نادرست می تواند در شما ایجاد احساس دلهره و اضطراب کند. ایجاد اهداف به یاری چارچوب SMART می تواند از بروز این مسائل جلوگیری نموده و آن ها را بر پایه و اساس محکمی برنامه ریزی کند.

سخن آخر

توسعه مجموعه مهارت های کار گروهی می تواند در انجام کارها یاری نموده، فرصت های شغلی جدید بیشتری را برایتان فراهم کند. مهارت های فعلی خود را ارزیابی کنید، زمینه های پیشرفت را معین کنید و برای ارتقاء مهارت کار گروهی وقت صرف کنید. با گذشت زمان و تمرین، می توانید مجموعه ای قوی از مهارت های کار گروهی را کسب نموده، آن ها را به کار بگیرید.

منبع: indeed/TeamworkSkills و indeed/SmartGoals

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1516

به "مهم ترین مهارت های کار گروهی کدامند و چگونه باید آن ها را آموخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین مهارت های کار گروهی کدامند و چگونه باید آن ها را آموخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید