چارتاقی نیاسر، میعادگاه علاقه مندان به نجوم

به گزارش بازیکده، دوستداران باستان ستاره شناسی تولد خورشید را با انقلاب زمستانی در بامداد یلدا از چارتاقی نیاسر کاشان به تماشا نشستند.

چارتاقی نیاسر، میعادگاه علاقه مندان به نجوم

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، دوستداران باستان ستاره شناسی ایرانی و خبرنگاران از سایت های مختلف خبری طلوع خورشید را از این مکان باستانی ثبت وضبط کردند.

بنا های دوران باستان برای سنجش رسیدن خورشید به مواضع سالانه ساخته شده بود که یکی از مهم ترین آن ها چارتاقی نیاسر وتن ها بنای سالم به جای مانده در این زمینه در ایران است.

این بنا به گونه ای طراحی و ساخته شده است که می توان زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی و آغاز سال نو میترایی را با دقت تماشا کرد و تشخیص داد.

چارتاقی نیاسر بنایی است که تولد خورشید را بگونه ای ملموس و قابل تماشا به ما نشان می دهد.

خورشید با حرکت سالانه در آخر پاییز به پایین ترین نقطه افق جنوب شرقی می رسد و موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می گردد، اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دوباره به سوی شمال شرقی باز می گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.

این واقعه بین مردم باستان، زمان زایش دوباره خورشید با نام شب یلدا یا شب چله نامگذاری و در میان ایرانیان گرامی داشته می گردد و همچون پیشینیان سراسر شب را به انتظار طلوع خورشید بیدار می مانند و جشن و میهمانی می گیرند.

چارتاقی نیاسر امروزه به یکی از میعادگاه های علاقه مندان نجوم و ستاره شناسی در ایران تبدیل شده است.

ارتفاع زیاد نیاسر، آسمان پاکیزه و درخشان، امکانات فراوان، نزدیکی به مرکز و برخی از شهر های بزرگ، طبیعت دوست داشتنی و از همه مهمتر وجود یک بنای علمی باستانی، عواملی برای این انتخاب بوده است.

شایان ذکر است:هر ساله در آغاز فصل زمستان و بامداد پس از شب یلدا، گردهمایی دیدار طلوع و تولد خورشید در چارتاقی نیاسر با حضور

مسئولین شهر وشهرستان، دوستداران وباستان ستاره شناسی ایرانی و دیگر علاقه مندان به نجوم در شهر نیاسر برگزار می گردد.

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1886

به "چارتاقی نیاسر، میعادگاه علاقه مندان به نجوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چارتاقی نیاسر، میعادگاه علاقه مندان به نجوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید