کتاب چیستی و چرایی ادبیات قدسی منتشر شد

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران ، شجاعی که طی سال های اخیر کوشش بسیاری برای توسعه ژانر ادبیات آیینی تاریخی نموده و در کنار آثار خود، کوشش زیادی در تربیت نویسندگان جوان برای حضور در این عرصه داشته است، در این کتاب سعی داشته تا در مقام تئوری، بایدها و نبایدهای این گونه ادبیات را کشف و ارائه کند.

کتاب چیستی و چرایی ادبیات قدسی منتشر شد

نویسنده در بخشی از مقدمه این اثر آورده است: ادبیات بر دو شکل توسعه پیدا می نماید بر مبنای تخیل صرف و یا تخیل بر مبنای واقعیت. رمان تاریخی و ادبیات آیینی در قالب دوم یعنی تخیل بر مبنای واقعیت جای می گیرند با این تفاوت که در رمان آیینی الزامی به پایبندی به همه وجوه تاریخ وجود ندارد.

کتاب در پنج فصل تدوین شده است؛ در فصل نخست اهمیت منابع مطالعاتی برای خلق رمان آیینی مورد توجه قرار گرفته و در فصل دوم ادبیات آیینی در مقام تألیف از منظر درون دینی آنالیز شده است. این موضوع در فصل سوم از منظر برون دینی آنالیز شده و چهارمین فصل کتاب به موضوع ادبیات آیینی در مقام مؤلف توجه نشان داده و در نهایت نیز موضوع خلاقیت در ادبیات آیینی در فصلی مجزا مورد آنالیز قرار گرفته است.

جان کلام شجاعی در این اثر بیان وجوه دراماتیک و ادبی رمان آیینی و تفاوت قائل شدن میان ادبیات و بازنویسی و تاریخ نویسی است.

شجاعی سعی نموده، نشان دهد ادبیات آیینی نیز مانند سایر وجوه و گونه های ادبی قواعدی تعیین و منحصربه فرد برای ایجاد شدن دارد و نمی توان با تمسک جستن به متون تاریخی و روایت صرف آنها ولو به زبانی ادبی و حتی شاعرانه و عوام پسند به خلق داستان و ادبیات آیینی دست پیدا کرد.

این کتاب در نهایت و به اعتقاد مؤلف در فضایی که بعضی ادبیات آیینی را ادبیاتی بدون مانیفست و حتی کماکان خلق نشده و ساختار و شکل نیافته می بینند و آن را آماج انواع نقدها و هجمه قرار می دهند، سعی نموده تا این نوع از شیوه خلق ادبی را تعریف و ساختارهای درون و برون ساز آن را در نسبت با ساختار کلاسیک ادبیات مدون و تبیین کند.

نشر نیستان این کتاب را در 84 صفحه رقعی و با بهای پشت جلد 55000 تومان وارد بازار نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2187

به "کتاب چیستی و چرایی ادبیات قدسی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب چیستی و چرایی ادبیات قدسی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید