باغ مصلی نائین یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است

به گزارش بازیکده، جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، باغ مصلی نائین یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است.

باغ مصلی نائین یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است

باغ مصلی نائین تفرجگاه مردم در ایام تعطیل است و بقعه داخل آن نیز که با نام بقعه خاندان پیرنیا شناخته می گردد، زیارتگاه نائینی ها محسوب می گردد. دیوارهای آجری آن بلند و کنگره ای است و چهار برج بطور قرینه در چهار گوشه آن واقع شده است. درب اصلی باغ مصلی نائین در سمت شمال شرقی و رو به امامزاده سلطان سید علی باز می گردد. در میان گنبد خانه سه سنگ قبر در کنار هم پیغام رسان مجموعه ای از قطعه های کوتاه شده از احوال سرگذشت مربوط به سه نفر از بزرگمردان خاندان پیرنیاست. سنگ نوشته شمالی بیانگر احوال پیر عبدالوهاب (پیر نائین) بوده و دو سنگ نوشته میانی مربوط است به احوال ابوالحسن خان پیرنیا (معاضدالسلطنه) نواده پیر نائین و سنگ نوشته جنوبی مربوط به احوال حسین پیرنیا (مؤتمن الملک) نواده دیگر پیرنیا هست.

وسط باغ بقعه ای هشت ضلعی هست که دو سه پله از سطح زمین بلندتر است. این ساختمان به صورت چهار ایوانی بوده و بر فراز آن گنبدی بلند و زیبا هست که با کاشی فیروزهای رنگ پوشیده شد. زیر گنبد مرحوم حاج عبدالوهاب و حاج محمد حسن به خاک سپرده شده اند. عمارت باغ مصلی نائین مدفن سید نوربخشی (بزرگ سلسله نور بخشیه) معاصر شاه طهماسب صفوی است. مزار این عارف مشهور روبروی درب ورودی باغ مصلی قرار گرفته و سنگ مرمر نفیسی با تاریخ 953 هجری بر مزار او نصب شد. در یکی از اضلاع باغ آب انباری ساخته شده که دارای دو راه پله است. یکی از این راه پله ها در بیرون باغ واقع شد. این آب انبار دارای دو بادگیر بلند و زیبا نیز هست.

مساحت باغ مصلی نائین 18 جریب است. از دیگر زیبایی های این عمارت وجود دو بادگیر بوده که در تابستان ها باعث سردی و گوارایی آب آب انبار می گردد. عمارت مصلی نائین در آبان 1365 به شماره 1719 در لیست آثار ملی به ثبت رسید. دو ردیف درخت پسته در دو طرف گذرهای کناری و میانی باغ کاشته شده و درختان کاج در باغ بصورت پراکنده کاشته شده اند. آبیاری باغچه ها و درختان باغ به وسیله جوی های خاکی انجام می گردد؛ جوی هایی که از پای درختان کناری دو طرف گذرهای اصلی باغ میگذرند. آبگیر و آبنمایی در سطح باغ وجود ندارد ولی گذربندی فضای باغ از نظام هندسی معمول باغ های ایران استفاده کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2107

به "باغ مصلی نائین یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ مصلی نائین یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید