سفر به کیش یا استانبول؟ (تور استانبول)

به گزارش بازیکده، کیش، جزیره زیبا و رویایی خلیج فارس یا استانبول، شهر معلق بین آسیا و اروپا؟ کدام یک از این دو شهر، مکان بهتری برای گذران اوقات فراغت و تعطیلات به شمار می روند؟ با توجه به اینکه برای رفتن به استانبول، مسئله ویزا مطرح نیست و رفتن به این شهر به مقدار سفر به کیش آسان است، انتخاب شما چیست؟ سفر به کیش یا استانبول؟ اگر در انتخاب مقصد تعطیلات خود مردد هستید، با این مقاله همراه باشید تا به شما مزیت ها و معایب سفر به این دو شهر را نشان دهیم.

سفر به کیش یا استانبول؟ (تور استانبول)

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

کیش را بهتر بشناسید

کیش یکی از سه قطب گردشگری منطقه و از مهم ترین جزایر خلیج فارس به شمار می آید. کیش با داشتن تاریخ غنی، چشم انداز ها طبیعی، انبوهی از امکانات سرگرمیی و مراکز خرید و هتل های بی نظیر موجب شده تا مقصد مهمی برای گردشگری ایران به حساب آید. این جزیره جزو منطقه ها آزاد تجاری کشور است و سفر به آن برای گردشگران خارجی بسیار آسان صورت می گیرد؛ 180 ملیت می توانند بدون تهیه ویزا به مدت 14 روز در این جزیره اقامت داشته باشند. ویزای ورود به جزیره در فرودگاه بین المللی کیش به گردشگران خارجی اهدا می گردد. جزیره کیش از لحاظ تقسیمات کشوری جزو استان هرمزگان است. شواهد بسیاری وجود دارد که تاریخ این جزیره را به سه هزارسال قبل و به پیش از زمان امپراتوری هخامنشیان می رساند. کیش از همان دوران از منطقه ها مهم برای صید مروارید ناب خلیج فارس به شمار می رفته است. این جزیره تخم مرغی شکل، وسعتی برابر با 91.5 کیلومتر مربع دارد و سطح آن صاف و فاقد کوه یا تپه است. جدا از بحث گردشگری که مهم ترین منبع عایدی اهالی جزیره است، اقتصاد کیش با توجه به آزاد بودن منطقه، وابسته به تجارت خارجی با کشورهای منطقه و شرکت های مربوط به نفت و گاز است و معاملات تجاری مهمی در این جزیره صورت می گیرد.

استانبول را بهتر بشناسید

استانبول که پیش تر مرکز امپراتوری عثمانی بوده است، پس از آنکارا مهم ترین شهر ترکیه است و قطب گردشگری این کشور به شمار می آید. این شهر اکنون بزرگترین شهر ترکیه با بیش از 13 میلیون نفر - بیشتر از جمعیت بسیاری از کشورها مثل بلژیک - و دومین شهر بزرگ جهان از نظر جمعیت در محدوده شهر است. چندین جزیره زیبا - Büyükada، Heybeliada، Burgazada، Kınalıada و پنج جزیره کوچکتر - بخشی از شهر هستند. استانبول تنها شهری در جهان است که دو قاره را در خود جای داده؛ تنگه بسفر، شهر (و بطور ضمنی دو قاره آسیا و اروپا) را تقسیم می نماید و رابط بین دریای سیاه و دریای مرمره است. قسمت تاریخی شهر در سمت اروپایی آن قرار گرفته است. بناهای تاریخی این شهر، چشم انداز ها طبیعی و امکانات گردشگری شهرداری استانبول و مجموعا آمیختگی فرهنگ های اسلامی و مدیترانه ای در فضایی فریبنده، باعث شده تا سالانه گردشگران بسیاری از اقصاء نقاط جهان، بویژه ایران، به این شهر سفر نمایند. از جمله محبوب ترین کارهایی که گردشگران در این شهر می نمایند، امتحان کردن غذاهای خوشمزه تند مردمان آناتولی و اژه ای و غذاهای دریایی بی نظیر آشپزهایی است که با روغن زیتون طبخ می نمایند. استانبول طیف گسترده ای از غذاهای ترکی را در انواع رستوران های مجذوب کننده و لوکس ارائه می دهد و گردشگران را شیفته خود می نماید. سفر به این شهر، با توجه به اینکه ایرانیان احتیاج به ویزا ندارند، بسیار راحت است.

آب و هوا و اقلیم جزیره کیش

کیش نیز مانند سایر جزایر خلیج فارس دارای آب و هوای نیمه استوایی است؛ تنها کمی بیشتر خشک و آفتابی تر است. با رطوبت تقریبی 60 درصد، آب و هوای جزیره کیش در طول سال از بسیار گرم تا نسبتاً گرم متغیر بوده و هیچگاه در آن شاهد بارش برف نخواهید بود. این جزیره بارندگی کمی دارد و اغلب در فصول خاصی (بیشتر زمستان) باران های کوتاهی را تجربه می نماید. بنابراین به طور خلاصه، کیش در بیشتر فصول آفتابی سال، گرم و بسیار مرطوب است. برترین زمان سفر به کیش، اواسط پاییز تا اوایل بهار بوده و در این زمان گردشگران با خرید بلیط کیش می توانند با درجه رطوبت کمتر و خنکای مطبوعی که هوا دارد، بیش از پیش از زیبایی های جزیره لذت ببرند. هرچند اوج پذیرش گردشگران در این جزیره سه ماه تابستان است.

آب و هوا و اقلیم استانبول

استانبول دارای آب و هوای مرزی مدیترانه ای، آب وهوای نیمه گرمسیری مرطوب و آب وهوای اقیانوسی است. مردم در این شهر زمستان های سرد همراه با بارش های مکررو تابستان های نسبتا گرم و بهار و پائیزی معتدل را تجربه می نمایند. آب وهوای استانبول به شدت تحت تأثیر دریای مرمره در جنوب و دریای سیاه در شمال است. جهت و شدت وزش باد نوساناتی ایجاد می نماید که باعث یک آب وهوای معتدل با تغییرات دمایی کم در روز می گردد. در نتیجه، دمای استانبول تقریباً همواره بین -5 درجه و 32 درجه سانتیگراد در نوسان است. از منظر آب وهوایی، استانبول هوای بسیار مطبوع تری نسبت به کیش دارد که یکی از برگ برنده های این شهر در رقابت با جزیره است.

امکانات گردشگری کیش

کیش بیش از آنکه از چشم انداز ها طبیعی برخوردار باشد، دارای امکانات سرگرمیی، هتل ها و رستوران های مجذوب کننده است. تمرکز سرگرمیات این جزیره بر روی سرگرمیات آبی است و انواع و اقسام سرگرمیات آبی، ورزش ها آبی و پارک آبی در این جزیره وجود دارد. سرگرمیات آبی کیش عبارتند از:

پاراسل: در طی آن چتری را با طنابی که طول آن تقریبا 150 متر است، به یک قایق موتوری متصل می نمایند. شما با این چتر تا ارتفاعی تقریبی 150 متر بالا رفته و در آسمان معلق خواهید ماند. فکرش را بکنید. چه هیجانی!

اسکوتر زیردریایی: در این سرگرمی، شما از یک موتور زیردریایی یاری گرفته و با آن در عمق تقریباً 10 متری آب و در کنار یک مربی حرفه ای به راحتی حرکت می کنید.

فلای بورد: اگر بالای 18 سال هستید می توانید بر روی یک وسیله که به جت اسکی متصل است قرار بگیرید و هیجان خالص را در بازی بین آب و هوا تجربه کنید.

غواصی: آرزوی غواصی شما به راحتی در جزیره برآورده می گردد. چندین مرکز در کیش هستند که پس از دادن آموزش و وسایل ویژه غواصی به شما، باعث می شوند تا زیر آب در کنار ماهی ها و مرجان ها شنا کنید.

اگر به این سرگرمیات علاقه ای ندارید، می توانید با سر زدن به رستوران های کیش، خرید در پاساژ های کیش و رفتن به شهربازی های کیش ساعات فوق العاده ای را برای خود رقم بزنید. با توجه به اینکه کیش در جنوب ایران قرار گرفته است و یک جزیره است، دو راه برای رفتن به آن وجود دارد، سفر هوایی با خرید بلیط هواپیما مقرون به صرفه، یا رفتن با ماشین به هرمزگان و سپس منتقل شدن با کشتی به جزیره. درنتیجه سفر به کیش از نقاط شمالی و شمال شرقی یا غربی هزینه بر خواهد بود؛ اما مزیت آن این است که واحد رسمی پول جزیره، ریال ایران است.

امکانات گردشگری استانبول

بالاتر اشاره کردیم که رستوران های استانبول یکی از برترین سرگرمیات افراد در سفر به این شهر محسوب می شوند. اگر با رزرو تور استانبول به این شهر رفتید، راهنماهای تور مطمئنا تمایل دارند شما را به سایت های تاریخی فراوان این شهر مثل مسجد ایاصوفیه، مسجد کبود، کاخ دولما باغچه، آب انبار بازیلیکا و مکان هایی از این دست ببرند؛ اما شما تمام وقت خود را صرف بازدید از این مکان ها نکنید. در مراسم عبادت پایکوبی دراویش چرخان شرکت کنید. در تنگه بسفر به یک سفر دریایی خوش چشم انداز بروید. از منطقه ها ببک و اورتاکوی تماشا کنید. از زندگی شبانه شلوغ استانبول لذت ببرید و غذاهای خیابانی آن را امتحان کنید. از بازارهای محلی و بازار بزرگ استانبول تماشا کنید و به یک حمام ترکی جالب بروید. استانبول شهر بسیار فوق العاده ای برای گردشگران محسوب می گردد.

جمع بندی نهایی

جزیره کیش امنیت بیشتری نسبت به کلانشهر استانبول دارد، خلوت تر است و مکان فوق العاده ای برای سرگرمیات دریایی به شما می آید. به علت داشتن هوای گرم و خشک، در زمستان ها یک مقصد گرم مجذوب کننده به شمار می آید و از آن جا که منطقه آزاد تجاری است و واحد پول آن ریال ایران است، خرید در آن بسیار مقرون به صرفه تر از جاهای دیگر است. بسیاری از برندهای مطرح جهان در پاساژ های این جزیره شعبه دارند و هتل های زیبا و لاکچری دارد. از دیگر سو، امکانات استانبول بسیار بیشتر و بهتر از کیش است. استانبول مهم ترین شهر گردشگری ترکیه است و موقعیت استراتژیکی که دارد، بر اهمیت آن افزوده است. هتل های استانبول امکانات ویژه ای دارند و رستوران های آن غذاهای باکیفیت و خدماتی عالی ارائه می دهند. امکان خرید از برندهای مطرح در این شهر بیشتر است. آب و هوا مطلوب تر است و مکان های تاریخی و سرگرمیی بسیار زیادی دارد. با توجه به آزادی پوشش در این شهر، گردشگران خارجی ترجیح می دهند تعطیلات خود را در این شهر بگذرانند. معایب این شهر این است که راننده های تاکسی پول بسیار گزافی از گردشگران می گیرند و سارق در این شهر به وفور یافت می گردد. بعلاوه با توجه به واحد پولی متفاوتی که دارد، مسئله تبدیل ریال به لیر و کاهش ارزش پولی ایران را نیز باید در نظر داشته باشید. در سرانجام تصمیم گیرنده شما هستید که مقصدتان فرودگاه بین المللی کیش باشد یا فرودگاه آتاترک استانبول. اما به هر رو مطمئنا سفرمارکت یک راهنمای فوق العاده برای شما، از صفر تا صد سفر به کیش یا استانبول به شمار می آید. پس در سفرهایتان سفرمارکت را از خاطر نبرید.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2091

به "سفر به کیش یا استانبول؟ (تور استانبول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به کیش یا استانبول؟ (تور استانبول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید