بحران سیل این بار در ایلام ، وقتی آزادراه خرم آباد به رودخانه ای خروشان تبدیل می شود

به گزارش بازیکده، بارش سیلابی باران شامگاه جمعه 24 دی ماه باعث شد تمامی پل های ایلام به زیر آب برود و به تعداد زیادی از منازل مسکونی، اماکن تجاری، احشام مردم و زیرساخت های بخش مورموری خسارت وارد شود.

بحران سیل این بار در ایلام ، وقتی آزادراه خرم آباد به رودخانه ای خروشان تبدیل می شود

گروه استان های خبرنگاران، در پی وقوع بارندگی های سیل آسا در استان ایلام، که به گفته کارشناسان ظرف چند ساعت 95 میلیمتر باراندگی بوده است، بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان دچار آبگرفتکی معابر شده است و در این اتفاق خسارات فرآوانی به منازل و معابر و زیر ساخت های این منطقه ها وارد آمده است.

بدین جهت جلسه اضطراری ستاد بحران برای امداد رسانی به سیل زدگانمورموری با حضور حسن بهرام نیا، تشکیل و در این جلسه استاندار ایلام به تشریح شرایط پرداخت و گفت: آماده باش دستگاه های امداد رسان تا انتها بارندگی ها در استان ایلام ابلاغ شده است و در راستای کمک به سیل زدگان بخش مورموری اکیپ های امدادی به این منطقه ها اعزام شدند.

بارش سیلابی باران شامگاه جمعه 24 دی ماه باعث شد تمامی پل های این منطقه به زیر آب برود و به تعداد زیادی از منازل مسکونی، اماکن تجاری، احشام مردم و زیرساخت های بخش مورموری خسارت وارد گردد. سیل در این بخش خسارت جانی به همراه نداشت اما به گفته مسوولان علاوه بر منازل، مزارع، انبارهای علوفه، خودروها و ادوات کشاورزی روستاییان نیز دچار خسارت شده است که رقم دقیق آن هنوز معین نیست. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام، پس از بروز حادثه بلافاصله تیم های امدادی شهرستان های آبدانان و دهلران به منظور امدادرسانی و تخلیه آب منازل به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: برآورد های اولیه از طغیان رودخانه به بیش از 70 منزل مسکونی و تجاری خسارات وارده نموده است و در حال حاضر تیم های ارزیاب در منطقه حاضر و در حال برآورد خسارت هستند. فرماندار آبدانان گفت: این طغیان و سیل به زیرساخت ها در این بخش بخصوص در حوزه تاسیسات آب، تانکرها، پل ها، مزارع، وسایل نقلیه، احشام، لوازم خانگی و عشایر این منطقه خسارت وارد نموده است.

بهرام نیا استاندار ایلام نیز در این باره گفت: خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی در سیل شهر مورموری گزارش نشده، اما زیرساخت های شهر مورموری نیز تخریب شده است. وی اضافه کرد: نیرو های امداد هلال احمر به سرعت وارد منطقه شدند و امداد رسانی به مردم در حال انجام است؛ مردم با نوع دوستی و همکاری برای کمک به آسیب دیدگان پیش قدم شدند.

استاندار ایلام بیان داشت: ریزش باران سیل آسا ظرف نیم ساعت باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر شهر مورموری شد. وی اضافه کرد: با توجه به آمادگی ها و هشدار هایی که قبل از بارندگی داده شده بود و با تشکیل ستاد مدیریت بحران در کمترین زمان ممکن تصمیمات خوبی برای امدادرسانی به مردم سیل زده بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان گرفته شد.

همچنین مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مصاحبه با خبرنگار استان های خبرنگاران پیرامون سیلاب اخیر در ایلام گفت: تا به امروز 6 تیم امداد و نجات به ایلام و شهرستان مورموری اعزام شده اند و خوشبختانه در عرض یکی دوساعت اخیر شدت آب فروکش نموده است.

وی ادامه داد: 35 خانوار های آسیب دیده از سیل داشتیم که به آن ها امداد لازم داده شد. از طرفی ورود سیلاب به خرم آباد و پل زال نیز مشکل آفرین شد که همکاران ما سریع امدادرسانی لازم را انجام دادند. تا به امروز یک مفقودی در محور خرم آباد-پل زال داشتیم و به گفته هواشناسی تا روز سه شنبه سامانه بارشی ادامه دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه درباره شرایط جوی کشور نیز گفت: 17 استان در طول چند روز اخیر درگیر با برف و سیلاب بودند و 168 نفر را از مرگ حتمی نجات دادیم. همچنین خواهشمندیم مردمان کشور و به خصوص غرب نشینان در جهت ها توقف نداشته باشند و کوهنوردان فعلا به کوه نفرایند. متاسفانه دو کوهنورد را در علم کوه مازنداران در چند روز گذشته از دست دادیم.

حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله، طوفان، رانش زمین و ... همواره کشور ما را تهدید نموده و علی رغم پیشرفت های علمی در کشور هنوز آسیب پذیری بطور چشمگیری کاهش پیدا ننموده است. یکی از خطرات بالقوه ای که همواره کشور ما را تهدید نموده و نسبت به زلزله نیز زیان های زیادی وارد ساخته، وقوع سیل است هزاران سال است. انسان ها تلاش می کنند از وقوع سیل جلوگیری و آن را کنترل کنند. متاسفانه موضوع سیل و مدیریت و کاهش خسارات آن در کشور ما مورد توجه جدی قرار نگرفته و فقط زمانی که سیلاب مخربی جاری می گردد و فاجعه ای بوجود می آید توجه مسوولین و متخصصین به آن جلب می گردد. در حالی که در اغلب سال های گذشته حدود 70% اعتبارات سالنه طرح کاهش اثرات بلایای طبیعی و ستاد حوادث غیر مترقبه صرف جبران خسارات ناشی از سیل شده است. شهر ایلام در یک دشت میانکوهی واقع شده است که از اطراف به وسیله ارتفاعات، سازند های سست و فرسایش پذیر و شبکه های زهکشی و مسیل ها محصورشده است؛ که این مساله فرایند توسعه فیزیکی این شهر را محدود نموده و منجر به وقوع مخاطرات ژئومورفولوژیک از جمله سیل اسفند 94 در این شهر شده است. مطمئنا مهمترین عوامل موثر بر وقوع سیل شهر ایلام عوامل غیر طبیعی از قبیل بی توجهی به ضوابط و دستورالعمل های فنی و حرفه ای درطراحی دخل و تصرف غیرمجاز دربستر و حریم رودخانه، تخریب پوشش گیاهی، اشغال حریم مجازی آب تغییر کاربری تخریب جنگل ها و مراتع، فرسایش خاک و... می باشد که به وسیله خودمان ایجاد شده است.

همچنین به دلیل بارش باران و جاری شدن روان آب در جهت آزاد راه خرم آباد به پل زال این محور دچار آبگرفتگی شد، به طوری که حدود 80 سانتی متر آب در این نقطه روی جاده بود. این در حالی است که هر ساله این جهت به دلیل مشکلاتی که دارد همواره دچار آبگرفتگی و تخریب می گردد. به گفته مدیر کل بحران و تجهیز ماشین آلات سازمان راهداری هم اکنون جهت های جایگزین برای تردد خورد های سواری و خودرو های سنگین اعلام شده است و بازگشایی این جهت به صورت موقت حدود یک هفته زمان نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1963

به "بحران سیل این بار در ایلام ، وقتی آزادراه خرم آباد به رودخانه ای خروشان تبدیل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران سیل این بار در ایلام ، وقتی آزادراه خرم آباد به رودخانه ای خروشان تبدیل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید