زمان وقوع سیل، نقش مهمی در شدت خسارت دارد

به گزارش بازیکده، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سیل های زمستانی که در آن موقع، زمین های زراعی به جز غلات زمستانه زیر کشت محصول دیگری نیستند، خسارت مستقیم کمتری دارند. به علاوه گیاهان در حال رکود زمستانی مقاومت بیشتری به شرایط بی هوازی دارند.

زمان وقوع سیل، نقش مهمی در شدت خسارت دارد

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا کوچکی، امروز در نشست تخصصی بیمه کشاورزی و مدیریت بلایای طبیعی که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، در مورد اهمیت بیمه در محصولات کشاورزی، اظهار کرد: کل محصولات کشاورزی در کشور شامل محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و شیلات، 119 میلیون تن است.

وی اضافه نمود: در دنیا حدود هشت میلیارد تن فراوریات کشاورزی وجود دارد و این فراوریات غذایی حدود هشت میلیارد انسان را (وزنی معادل 300 میلیون تن در سطح کره زمین) تامین می نمایند و البته همواره روبرو با انواع تنش های محیطی است. تنش های محیطی شامل عواملی می گردد که به نحوی در رشد، فراوری و پایداری محصولات کشاورزی خلل ایجاد می نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تنش، عبارت از فشاری است که به واحدی از سطح وارد می گردد و آثار ناشی از آن است، توضیح داد: تنش ها شامل سرما، گرما، غرقابی، شوری، باد و ریزگردها، آفات و بیماری ها است که هر کدام از این تنش ها اگر در مراحل اولیه رشد گیاهان در حد کمی حادث شوند تاب آوری گیاه را تقویت نموده، زیرا به فرآیندهای فیزیولوژیکی گیاه مانند توازن هورمونی یاری می نمایند.

وی عنوان کرد: کشور ما به علت تنوع مکانی و زمانی در رابطه با ساختار زمین شناختی و جغرافیایی و تغییرات فصلی انواع مخاطرات محیطی که عامل این تنش ها هستند را داراست و هیچ نقطه ای از دنیا را نمی توان یافت که عاری از رخدادهای فاجعه آمیز محیطی باشد.

کوچکی اعلام نمود: سیل از رایج ترین بلایای طبیعی است و در دنیا 40 درصد از کل بلایای طبیعی را شامل شده و 15 درصد کل مرگ و میر این بلایا را تشکیل می دهد. گفتنی است که در هر مورد از بلایای طبیعی در کشورهای در حال توسعه، 13 برابر مرگ و میر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

وی اعلام کرد: بر اساس گزارش فائو، طی 10 سال گذشته خسارت ناشی از سیلاب به محصولات زراعی و دام ها معادل 37درصد از کل خسارت ناشی از همه انواع بلایا در دنیا بوده است به علاوه 65 درصد از خسارت وارد شده به گیاهان زراعی در این دوره ناشی از وقوع سیل بوده، البته در ایران به دلیل تداوم دوره طولانی خشکسالی، سیلاب و خطرات آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: سیل ناگهانی بسیار خطرناک و خسارت زاست و به نوعی از سیل گفته می گردد که فاصله زمانی آغاز بارش تا وقوع سیل 6 ساعت یا کمتر باشد، بنابراین پیش بینی و اعلام خطر آن سخت است. سیل رودخانه ای کندتر است و به دلیل طغیان رودخانه بعد از بارش حادث می گردد و لذا امکان پیش آگاهی وجود دارد.

کوچکی عنوان کرد: خسارت سیلاب بر گیاهان زراعی به عوامل متعددی بستگی دارد که از میان آن ها چند عامل مهم مانند ارتفاع سیلاب، مدت دوام سیلاب، مرحله رشدی گیاه و نیز درجه حرارت نقش ویژه ای دارند. به نظر می رسد که بالا بودن دما و جلوتر بودن مرحله نموی گندم باعث شده تا در سیل اخیر، اراضی گندم استان خوزستان در مقایسه با گلستان خسارت بیشتری داشته باشد.

وی توضیح داد: ضروری است با شرایط موجود، مدیریت ریسک و بیمه در کشور به صورت یک واحد عمل کند و به جای اینکه بیمه منتظر وقوع مخاطره طبیعی برای جبران خسارت بماند؛ بر اساس مدیریت ریسک، وقوع مخاطره را کاهش دهد. بدین ترتیب بیمه باید توان خود را بیشتر صرف مدیریت ریسک کند تا مدیریت بحران و اینکه علاوه بر محصولات کشاورزی ضروری است زیرساخت های کشاورزی نیز در قالب بیمه باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 147

به "زمان وقوع سیل، نقش مهمی در شدت خسارت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان وقوع سیل، نقش مهمی در شدت خسارت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید