آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 3

به گزارش بازیکده، سامسونگ در تاریخ 15 مرداد سال جاری و در جریان رویداد آنپکد از ساعت هوشمند گلکسی واچ 3 رونمایی کرد. ساعت هوشمندی که بسیاری آن را اپل واچ اندرویدی می دانند چرا که از قابلیت های بسیار خوب و کاربردی بهره می برد. سامسونگ این محصول را به قابلیت هایی نظیر سنجش فشار خون و نوار قلب (ECG) مجهز نموده تا کاربران اطلاعات کامل تری از سلامتی خود بدست آورند. با این همه، آیا نماینده جدید به نسبت مدل های ارزان قیمت بازار و یا رقیب مستقیم خود یعنی اپل واچ 5، ارزش خرید دارد؟ در این مطلب به آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 3 می پردازیم تا شناخت بیشتری نسبت به قابلیت های آن پیدا نموده و به پاسخ درستی برای پرسش خود دست پیدا کنیم.

آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 3

اگر بگوییم ساعت های هوشمند بخشی از زندگی کاربران را در سراسر جهان تشکیل می دهند شاید کمی اغراق نموده باشیم اما این حقیقت که در چنین مسیری قدم گذاشته ایم غیر قابل انکار است. روزبه روز آمار فروش این گجت های کوچک و محبوب بالاتر می رود و اگر اضافه کردن قابلیت های کاربردی به آن ها همین طور ادامه پیدا کند طولی نخواهد کشید که مانند گوشی های هوشمند، همه کاربران حداقل یکی از آن ها را در اختیار خواهند داشت.

سال های زیادی است که اپل با سری اپل واچ، حاکم بلامنازع ساعت های هوشمند است اما سامسونگ هم در طول این سال ها بی کار ننشسته و محصولات با کیفیت زیادی را راهی بازار کرد که یکی از جدیدترین و بهترین آن ها، گلکسی واچ 3 است که در این مطلب به آنالیز آن خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا غول کره ای توانسته محصولی را طراحی کند که کاربران را به خرید آن ترغیب کند یا خیر.

این آنالیز شامل 5 بخش زیر است؛

  • نگاه سریع به گلکسی واچ 3
  • طراحی، کیفیت ساخت، نحوه استفاده
  • سخت افزار، طول عمر باتری
  • نرم افزار، قابلیت های سلامتی
  • محصولات مشابه، نقاط قوت و نقاط ضعف

نگاه سریع به ساعت هوشمند گلکسی واچ 3

  • ابعاد: مدل 45 میلی متری با ابعاد 11.1 × 45.0 × 46.2 میلی متر، 54 گرم / مدل 41 میلی متری با ابعاد 11.3 × 41 × 42.5 میلی متر، 48.2 گرم
  • جنس بدنه: جلو از جنس گوریلاگلس DX با فریمی از جنس فولاد ضد زنگ و برای مدل 45 میلی متری از جنس تیتانیوم. دارای استاندارد نظامی MIL-STD-810G، مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق 50 متر
  • نمایشگر: 1.4 اینچ برای مدل 45 میلی متر و 1.2 اینچ برای مدل 41 میلی متر. فناوری Super AMOLED و وضح 360 × 360 پیکسل. پشتیبانی از فناوری نمایشگر همواره روشن
  • سخت افزار: چیپست اگزینوس 9110 با لیتوگرافی 10 نانومتری. 2 هسته ای با فرکانس 1.15 گیگاهرتز Cortex-A53. پردازشگر گرافیکی Mali-T720
  • حافظه : 8 گیگابایت حافظه داخلی در کنار 1 گیگابایت حافظه رم
  • سیستم عامل: تایزن 5.5
  • سنسورها: شتاب سنج، ضربان قلب، ژیروسکوپ، هواسنج
  • باتری: 340 میلی آمپر ساعت برای مدل 45 میلی متری، 247 میلی آمپر ساعت برای مدل 41 میلی متری با پشتیبانی از شارژر بی سیم Qi
  • قابلیت ها: خدمات پرداخت سامسونگ، سنجش فشار خون، بند قابل تعویض، بلندگو، LTE، موجود در رنگ های برنزی، نقره ای و مشکی

در حال حاضر سامسونگ به عنوان یک شرکت پیشرو در این زمینه به حساب می آید و توانسته در طول سال های اخیر محصولات خوبی را راهی بازار کند که یکی از آن ها همین گلکسی واچ 3 است که حدودا 3 هفته پیش به همراه گوشی های سری گلکسی نوت 20 رونمایی شد. ساعت هوشمند جدید سامسونگ ترکیبی است از قابلیت های سخت افزاری فوق العاده در کنار سیستم عامل بسیار قدرتمند و مجهز که علی رغم قیمت نسبتا بالا (400 دلار)، همچنان دلایل زیادی برای خرید آن وجود دارد.

در این مطلب به آنالیز گلکسی واچ 3 نسخه 41 میلی متری می پردازیم که نمایشگری 1.2 اینچی دارد. سامسونگ مدل 45 میلی متری آن را هم با اندازه نمایشگر 1.4 اینچی فراوری کرد که قطعا تجربه لذت بخش تری را برای کاربران فراهم می نماید. چرا که هم نمایشگر عظیمتری دارد و هم باتری پر ظرفیت تر (360 میلی آمپر ساعت در مقابل 247 میلی آمپر ساعت). هر دو ساعت به نسبت گلکسی واچ تا حدودی عقب گرد داشته اند اما سامسونگ تصمیم گرفت تا جای ممکن، تفاوت بین دو مدل را کم کند تا کاربرانی با سلیقه متفاوت بتوانند تجربه مشابهی از قابلیت های متنوع آن ها داشته باشند.

اما نسخه 41 میلی متری که در این آنالیز به آن پرداخته می گردد در یک نسخه LTE راهی بازار شده و از بلندگو برای برقراری تماس بهره می برد. قابلیت های این چنینی معمولا در مدل های کوچکتر دیده نمی شد اما سامسونگ این کار را انجام داده و ما هم از این بابت بسیار خوشحالیم.

جهانی ساعت های هوشمند کاملا با گوشی ها متفاوت است؛ چه از لحاظ سخت افزار و چه از لحاظ نرم افزار. این محصولات تنوع بسیار زیادی هم دارند چرا که شرکت های سازنده اغلب کوشش می نمایند ساعت ها را با قابلیت های ویژه بیشتری راهی بازار نمایند تا با استقبال بیشتری روبرو شوند. برای مثال یکی از آن ها ممکن است در طول عمر باتری عملکرد خوبی داشته باشد و از لحاظ دریافت اعلانات آن قدرها خوب عمل نکند، دیگری حتی می تواند برنامه اجرا کند و یک گجت نسبتا مستقل باشد.

گلکسی واچ 3 در دسته دوم قرار می گیرد. این گجت از سیستم عامل تایزن بهره می برد، از وای فای، GPS و حتی LTE پشتیبانی می نماید و همچنین به کاربر این امکان را می دهد تا برنامه های انتخابی خود را روی ساعت اجرا کند.

در کنار این نکات و ویژگی های خوب، طول عمر این ساعت آن قدرها بالا نیست. در بیشترین حالت می توان 3 روز روی توانایی های باتری آن حساب کرد که اگرچه از عملکرد اپل واچ سری 5 بهتر است اما هنوز هم نمی توان آن را کافی در نظر گرفت.

در بخش سخت افزار، این محصول در هر دو مدل به پردازنده اگزینوس 9110 مجهز شده که 1 گیگابایت حافظه رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی هم آن را همراهی می نمایند. اگرچه وضوح نمایشگر به نسبت نسل قبل ثابت مانده (360 × 360) اما از کیفیت و روشنایی بیشتری برخوردار است.

بهترین بخش سخت افزار هم به حلقه چرخان می رسد. با ورود گلکسی واچ اکتیو و اکتیو 2 به نظر می رسید سامسونگ میخواهد این طراحی را کنار بگذارد اما این بار در سری واچ 3 شاهد بازگشت آن بودیم که بسیاری از کاربران هم خواستار آن بودند و از این بابت خوشحالند.

شاید از لحاظ سخت افزار، پیشرفت زیادی را حس ننموده باشید اما مطمئن باشید قابلیت های نرم افزاری شما را شگفت زده خواهد نمود. واچ 3 اکنون به سنسور نوار قلب مجهز شده، فشار خون را اندازه گیری می نماید، افتادن کاربران را تشخیص می دهد و بسیاری قابلیت های خوب دیگر که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

جعبه گلکسی واچ 3 طراحی ساده ای داشته و درون آن هم چیز خاصی جز یک ساعت، دفترچه راهنما و شارژر Qi بی سیم وجود ندارد. نسخه 41 میلی متری این ساعت در رنگ های برنزی و نقره ای در دسترس واقع شده است.

  • گلکسی واچ 3 پیروز به اخذ تأییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا شد

طراحی، کیفیت ساخت، تجربه استفاده

طراحی و کیفیت ساخت

از لحاظ طراحی، گلکسی واچ 3 کاملا مشابه دیگر محصولات سامسونگ، خصوصا Gear Sport است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در صورت قرارگیری مدل 41 میلی متری این ساعت در کنار Gear Sport، شاید در نگاه اول به جز کلید های برآمده در واچ 3 که از جنس فلز برس خورده هستند، به سختی بتوانید تفاوت دیگری پیدا کنید که دلیل عمده ی آن شباهت حلقه چرخان است.

اما از لحاظ جنس بدنه و حس و حال قرارگیری در دست، واچ 3 کاملا یک محصول باکیفیت است که بدنه آن از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده. البته در مدل 45 میلی متری، از تیتانیوم استفاده شده که قیمت بیشتری هم دارد. قسمت پشتی این گجت برخلاف بسیاری از ساعت های بالارده بازار از جنس پلاستیک نیست و این می تواند واچ 3 را در بین آن ها به یک محصول متفاوت تبدیل کند.

به ادعای سامسونگ، ساعت هوشمند جدید 14 درصد باریک تر و 15 درصد سبک تر از گلکسی واچ است، در حالی که نمایشگر عظیمتری هم دارد. این ادعا مربوط به مدل 45 میلی متری است چون مدل 41 میلی متری از اندازه مشابه (1.2 اینچ) بهره می برد که البته باز هم در مجموع سبک تر و جمع و جورتر است.

سامسونگ برای سهولت چرخاندن حلقه، آن را کمی عظیمتر از قبل طراحی نموده که به همین خاطر، به صورت طبیعی به یک محافظ صفحه تبدیل شده. بدین صورت که اگر دستتان ناگهان به جایی برخورد کرد، اولین قسمت ساعت که ضربه را دریافت می نماید همین حلقه چرخان است. این می تواند نکته خوبی باشد؛ چرا که در برخوردها، نمایشگر صدمه کمتری می بیند اما باید خط و خش دریافت این حلقه را هم به جان خرید.

بند چرمی این ساعت شاید به خاطر رنگ بندی، حس و حال چرم اصلی را به کاربر القا نکند اما به گفته سامسونگ از مرغوب ترین چرم ها فراوری شده و خب بستن آن به دور دست هم چیزی جز این را ثابت نمی نماید. قسمت زیرین آن طوری تقویت شده که از ورود رطوبت و عرق دست به آن و در نتیجه تغییر رنگ جلوگیری گردد. خبر خوب این است که کاربر در صورت تمایل می تواند این بند را با بند دیگری تعویض کند. (مدل 41 میلی متری از بندی با عرض 20 میلی متر و مدل 45 میلی متری هم از بندی با عرض 22 میلی متر استفاده می نمایند.)

نسخه 41 میلی متری در دو رنگ راهی بازار می گردد؛ برنزی و نقره ای که به خاطر اندازه کوچک تری هم که دارد شاید بیشتر خانم ها آن را بپسندند. در طرف مقابل نسخه 45 میلی متری با رنگ های مشکی و برنزی در دسترس قرار می گیرد و می تواند نظر آقایان را به خود جلب کند. هرچند در این موضوع در نهایت همه چیز به سلیقه و نوع استفاده کاربر بستگی دارد.

در مجموع ساعت هوشمند گلکسی واچ 3 حس و حال یک ساعت کاملا بالارده را به کاربر القا می نماید در حالی که وزن بسیار کمی هم دارد. گواهینامه نظامی MIL-STD-810G به واچ 3 این امکان را می دهد تا در برابر افتادن های گاه و بی گاه، دمای زیاد، گرد و خاک، شک و لرزش و فشار بالا و پایین، مقاوم باشد. با این حال سامسونگ به کاربران توصیه نموده این گجت را در معرض تغییر ناگهانی و شدید هوا و فعالیت های سنگین قرار ندهند.

همچنین گواهی 5ATM/IP68 باعث می گردد کاربر بتواند در حال شنا هم از این ساعت استفاده کند. اما پیشنهاد می گردد بعد از شنا در دریا و استخر، حتما این محصول را با آب تازه شستشو داده و بلافاصله هم آن را خشک کنید.

تجربه استفاده

اولین چیزی که در رابطه با این گوشی توجه شما را جلب خواهد نمود، حلقه چرخان آن است. سیستم عامل تایزن هم به بهترین شکل ممکن با این قابلیت همگام سازی شده تا کاربر تجربه لذت بخشی داشته باشد. البته کاربر می تواند با دست هم تمام کارهایی که این حلقه انجام می دهد را انجام دهد منتها با یاری آن، فرایند گشت و گذار بین منوی های ساعت آسان تر خواهد بود.

چرخاندن این حلقه حس بسیار خوبی به کاربر القا می نماید. به وضوح تعیین است که سامسونگ کیفیت آن را به نسبت نسخه به کار رفته در Gear Sport و گلکسی واچ بهبود بخشیده که خبر بسیار خوبی است. می توان حلقه چرخان را بهترین قابلیت گلکسی واچ 3 دانست که نه تنها کیفیت بسیار بالایی دارد و نرم و روان است، بلکه فرایند گشت و گذار در صفحه کوچک ساعت را هم آسان می نماید.

دکمه های تعبیه شده در کناره ها هم دو عمل انجام می دهند. کلید بالایی برای بازگشت به عقب و توقف فرایند تمرین استفاده می گردد، کلید پایینی هم در واقع بازگشت به منوی اصلی است. یعنی نقش کلید هوم را ایفا می نماید.

همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که گلکسی واچ 3 از محدود دستگاه هایی است که قابلیت lift-to-wake (بلند کردن ساعت برای روشن شدن آن) در آن به درستی کار می نماید. از 10 بار، این ساعت 9 بار واکنش درستی به بلند شدن دست نشان داد که فوق العاده است. آن دسته از کاربرانی که نمی خواهند با فعال کردن نمایشگر همواره روشن مصرف باتری خود را افزایش دهند می توانند کاملا روی تشخیص درست قابلیت lift-to-wake حساب نمایند.

  • ویدیوی رسمی معرفی سامسونگ گلکسی واچ 3

سخت افزار، طول عمر باتری

سخت افزار

گلکسی واچ در نسخه 41 میلی متری خود از نمایشگری 1.2 اینچی از نوع سوپر امولد بهره می برد که وضوح تصویر در آن به 360 × 360 می رسد. در مدل 45 میلی متری کاربر همین وضوح و کیفیت را با نمایشگری 1.4 اینچی دریافت می نماید. هر دو ساعت به وسیله شیشه محافظ گوریلاگلس DX محافظت می شوند. در رابطه با حداکثر میزان روشنایی این ساعت حرفی به میان نیامده اما در آنالیز های انجام شده، در تمامی شرایط نمایشگر آن عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت و کیفیت رنگ ها نیز در آن فوق العاده بود.

پردازنده به کار رفته در این ساعت از نوع اگزینوس 9110 است که مبتنی بر لیتوگرافی 10 نانومتری بوده و از دو هسته سخت افزاری با فرکانس 1.15 گیگاهرتز بهره می برد. این پردازنده توسط سامسونگ و مخصوص ساعت های هوشمند طراحی شده که در گلکسی واچ هم شاهد استفاده از آن بودیم. انتظار داشتیم غول کره ای پیشرفتی در این زمینه داشته باشد که متأسفانه چنین نشد اما با این حال عملکرد کلی رضایت بخش است.

در کنار این پردازنده اما 1 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده تا همه چیز به سریع ترین شکل ممکن در این ساعت انجام گردد. سامسونگ در گلکسی واچ تنها از 4 گیگابایت حافظه داخلی استفاده نموده بود و این پیشرفت 2 برابری بسیار خوب است چرا که با توجه به بازخورد کاربران، حافظه 4 گیگابایتی حتی برای یک کاربر معمولی نیز کافی نبود.

سیستم عامل تایزن 5.5 (Tizen OS 5.5) هم به بهترین شکل ممکن با این سخت افزار بهینه شده و کاربر در کارهای روزمره خود اصلا با کندی، هنگ یا لگ روبرو نمی گردد. بعضی ها معتقدند کاهش قدرت سخت افزاری و در نتیجه افزایش طول عمر باتری یک نکته مثبت به حساب می آید اما به نظر می رسد سامسونگ بهترین کار را انجام داده است.

برای مثال محصولات هواوی و آنر از لحاظ طول عمر باتری شما را شگفت زده می نمایند اما عمکرد سخت افزاری آن ها اصلا در حد انتظار نیست. گشت و گذار در منو های مختلف و همچنین انیمیشن ها کند بوده و با لگ زیادی همراه هستند. این دقیقا عکس چیزی است که کاربر با نماینده سامسونگ تجربه می نماید.

باتری

گلکسی واچ 3 از لحاظ طول عمر باتری عملکرد خوبی دارد. اما وقتی آن را با گلکسی واچ مقایسه می کنیم شاهد عقب گرد محسوس سامسونگ هستیم. غول کره ای برای نسخه عظیم این ساعت یک باتری 340 میلی آمپر ساعتی را در نظر گرفته که در مقایسه با ظرفیت 472 میلی آمپر ساعتی گلکسی واچ، عملکرد ضعیف تری دارد. همین تفاوت بین مدل 41 میلی متری واچ 3 و 42 میلی متری گلکسی واچ دیده می گردد. (247 در مقابل 270 میلی آمپر ساعت).

اندازهگلکسی واچگلکسی واچ 3
42 میلی متر - 41 میلی متر270 میلی آمپر ساعت247 میلی آمپر ساعت
46 میلی متر - 45 میلی متر472 میلی آمپر ساعت340 میلی آمپر ساعت

در بخش اتصالات، گلکسی واچ 3 کاملا مجهز است. این محصول از پروتکل های LE (بلوتوث LE به معنای کم مصرف پروتکلی برای ارتباط بی سیم وسایلی با باتری کوچک) و A2DP (پروتکلی برای انتقال صدای استریو با کیفیت بالا) بلوتوث نسخه 5، GPS، NFC و وای فای 802.11b/g/n بهره می برد. همچنین سامسونگ برای مدل 41 میلی متری نیز اینترنت LTE را در نظر گرفته که معمولا در ساعت های کوچک شاهد این قابلیت نبودیم.

محدوده پوشش بلوتوث این ساعت فوق العاده است. به گفته شخص آنالیز نماینده، در یک اتاق با مساحت 75 متر مربع با دیوارهای ضخیم و در جایی که آنتن وای فای به سختی در دسترس قرار داشت، در حالی که گوشی در یک اتاق دیگر به شارژ متصل بود، بلوتوت واچ 3 آن قدر کیفیت مناسبی داشت که او توانست بدون هیچ گونه مسئله ای با دوستان خود تماس برقرار کند. شاید تنها نقطه ضعفی که بتوان به این ساعت در این بخش وارد کرد، شدت صدای مکالمه باشد. مسئله ای که با در نظر دریافت اندازه ساعت قابل چشم پوشی است.

اما از لحاظ سنسورهای به کار رفته درون ساعت، واچ 3 پیشرفت فوق العاده ای به نسبت قبل داشته. از سنسور نوار قلب گرفته (ECG) تا سنجش فشار خون، شتاب سنج، ژیروسکوپ و هواسنج. اما متأسفانه سنسوری که تبلیغات زیادی هم برای آن شده (ECG) تنها در کشور کره و به احتمال زیاد آمریکا فعال است و هنوز تصمیمی برای ارسال گواهی جهت فعال شدن این قابلیت در بازارهای دیگر گرفته نشده است. سنسور ECG نوار قلب را اندازه می گیرد و اگر ریتم تپش قلب عادی نباشد، برای کاربر هشدار ارسال می نماید.

طول عمر باتری

برای تست باتری، همه تنظیمات روی حالت پیش فرض قرار دریافتد. با انجام یک فعالیت ورزشی و دوچرخه سواری در سطح شهر با GPS روشن و تعدادی هم تماس صوتی، گلکسی واچ 3 توانست 2 روز روشن بماند. در این دو روز حتی هنگام خواب هم ساعت روی دست بسته شده بود تا بدین ترتیب عملکرد آن در پایش شرایط خواب هم آنالیز گردد. در زیر شاهد تنظیمات اعمال شده ای هستیم که معتقدیم بیشترین تأثیر را روی طول عمر باتری داشته.

  • روشنایی صفحه روی 6 از 10: حالت روشنایی کم اتوماتیک (auto low brightness) فعال
  • اعلانات فعال با صدا و لرزش
  • سنجش اتوماتیک ضربان قلب در هر 10 دقیقه
  • اتصال بلوتوث و وای فای روی حالت اتوماتیک
  • روشن شدن با ژست حرکتی فعال/خاموشی صفحه بعد از 30 ثانیه

این طور که به نظر می رسد، محصول 45 میلی متری دوام بیشتری از برادر کوچکتر خود دارد اما اینکه بتواند گلکسی واچ را از این حیث شکست دهد بعید به نظر می رسد. به هر حال، دوام باتری مدل 41 میلی متری خوب بود اما مانند دیگر قابلیت های خود تحت تأثیر قرارمان نداد.

فرایند شارژ شدن هم می تواند خسته نمایند باشد چرا که شارژر بی سیمی که همراه ساعت عرضه شده آن را در مدت زمان تقریبا 2 ساعت شارژ می نماید. مشکل اصلی اما اینجاست که اگرچه واچ 3 از استاندارد شارژ بی سیم Qi پشتیبانی می نماید اما حتما باید آن را با پد شارژری که با خود به همراه دارد شارژ کرد زیرا با پد های دیگر سازگاری ندارد.

  • سامسونگ در یک ویدیو اکوسیستم گلکسی نوت 20 اولترا را نشان می دهد

نرم افزار، قابلیت های سلامتی

نرم افزار

تایزن 5.5 (Tizen 5.5) به عنوان سیستم عامل این ساعت هوشمند ایفای نقش می نماید. بدون شک می توان عملکرد سامسونگ را در طراحی سیستم عاملی برای محصولات این چنینی تحسین کرد چرا که تایزن در حال حاضر اگر بهترین سیستم عامل ساعت های هوشمند نباشد، قطعا یکی از بهترین هاست.

تایزن یک سیستم عامل کاملا غنی از قابلیت و نرم افزار بوده که بسیار سریع و بهینه است. همچنین از واچ فیس های گوناگونی هم بهره می برد و امکان دانلود واچ فیس های مختلف و زیبا هم برای کاربران فراهم است. البته این در صورتی است که واچ فیس های پیش فرض ساعت مطابق سلیقه تان نباشند.

در زیر می توانید نمونه ای واچ فیس های این محصول را مشاهده کنید که بعضی از آن ها کاملا آشنا به نظر می رسند. آن هایی هم که جدید هستند قابلیت های فراوانی را با خود به همراه دارند. مثلا کاربر می تواند تقریبا تمام جنبه های مختلف یک واچ فیس را شخصی سازی کند یا تعیین کند چه اطلاعاتی برایش روی صفحه به نمایش درآید. از جمله این اطلاعات می توان به تعداد گام، سطح فعالیت، ضربان قلب، آب و هوا، باقی مانده ظرفیت باتری و قابلیت هایی از این دست اشاره نمود.

به نسبت چند سال اخیر، رابط کاربری تایزن اصلا دستخوش تغییرات اساسی نشده و کاربرانی که پیش تر هم از گجت های سامسونگ استفاده نموده اند، رابط کاربری ساعت جدید را کاملا آشنا می بینند. فقط یک سری تغییرات ریز در شکل ظاهری آیکون ها و برنامه ها پدید آمده و در واقع از این لحاظ، کمی به رابط کاربری One UI در گوشی های سامسونگ شباهت دارد.

برای مثال منوی سریع اکنون به شما این امکان را می دهد تا به پر استفاده ترین قابلیت ها نظیر پیدا کردن گوشی (Find my phone)، ذخیره نماینده باتری، روشنایی صفحه، حالت تئاتر، حالت شب بخیر، GPS و حالت هایی از این دست، دسترسی داشته باشید.

حالت تئاتر و شب بخیر، دو قابلیت بسیار کاربردی هستند که با فعال کردن آن ها، صدا، اعلانات و حالت روشن شدن با ژست های حرکتی غیرفعال می شوند. چرا که مثلا اگر خواب باشید و کمی جابه جا شوید و در این فرایند دستتان کمی بالا برود، ساعت روشن می گردد. همچنین ممکن است در سینما نیز این اتفاق رخ دهد.

علاوه بر این ها، یک قابلیت دیگر تحت عنوان Water Lock در این ساعت وجود دارد که در صورت فعال شدن، لمس صفحه را غیرفعال می نماید تا بدین ترتیب اگر در حال شنا هستید، هرگونه لمس تصادفی ناشی از برخورد قطرات آب به صفحه بدون واکنش باقی بماند.

نکته بسیار جالب در رابطه با واچ 3 این است که کاربر با نگه داشتن کلید پاور می تواند قفل صفحه را غیرفعال کند که در این صورت بلندگو یک سری صدا فراوری می نماید تا اگر قطرات آب درون آن وجود داشته باشد به بیرون بریزد. قابلیت فوق العاده ای که البته پیش تر در اپل واچ شاهد آن بودیم.

به گفته شخص آنالیز نماینده، هنگامی که ساعت حین دوش دریافت در دست قرار داشت، قطرات آب توانستند گوشی را هارد ریست نمایند! بنابراین توصیه می گردد در صورت استفاده در زیر آب، حتما قفل لمس صفحه را فعال کنید.

در بخش نرم افزار، تایزن را در حد و اندازه های watchOS و WearOS، دو سیستم عامل قدرتمند و محبوب در این زمینه می بینیم. فروشگاه گلکسی امکان دانلود بسیاری از برنامه های رایگان و غیر رایگان را به کاربر می دهد که بدیهی است نمونه های پولی قابلیت های بیشتری هم دارند. البته این بدان معنا نیست که نسخه رایگان آن ها ضعیف است.

در بین تمام برنامه ها اما اسپاتیفای بیشترین هماهنگی را با ساعت جدید سامسونگ دارد. کاربر می تواند با دانلود آهنگ انتخابی خود و اضافه کردن آن به لیست پخش، با اتصال ایربادز به ساعت به وسیله بلوتوث بدون احتیاج به گوشی به موسیقی گوش دهد. البته کاربر می تواند به وسیله این برنامه، دستگاهی را که اسپاتیفای در آن در حال پخش است را کنترل کند.

بسیاری از برنامه های موجود در گلکسی استور، نسخه های دیگری از برنامه های از پیش نصب شده در خود ساعت هستند و این یعنی وقتی ساعت را خریداری نموده و آن را روشن می کنید، به تمام آنچه که احتیاج دارید دسترسی خواهید داشت. به همین خاطر شاید اصلا احتیاجی نداشته باشید که به فروشگاه سر بزنید و به جای آن باید از بین برنامه های نصب شده به دنبال آنچه که احتیاج دارید بگردید.

افزونه گلکسی واچ 3

وقتی ساعت را برای اولین بار روشن می کنید، از شما می خواهد افزونه مربوط به آن را درون گوشی خود نصب کنید تا بدین ترتیب بتوانید تنظیمات و شخصی سازی های خود را به وسیله گوشی روی آن انجام دهید. همچنین نصب این افزونه برای دریافت اعلانات هم بسیار لازم است.

دریافت اعلانات در این ساعت آن قدر خوب و بدون مشکل انجام می گردد که به جرأت می توان گفت گلکسی واچ 3 یکی از بهترین ساعت ها در این زمینه است. امکانات زیادی برای کنترل جنبه های مختلف وجود دارد که حتی بعضی ها شاید به کار نیایند.

همچنین کاربر می تواند در صورتی که ساعت را بدست دارد، اعلانات گوشی را بی صدا کند. وجود چنین قابلیتی منطقی هم هست. در واقع وقتی اعلانی را روی ساعت و بدون مشکل دریافت می کنیم، چرا باید مجددا صدای آن را از درون گوشی بشنویم؟

اگرچه بسیاری از تنظیمات درون برنامه به وسیله ساعت نیز قابل کنترل هستند اما تنظیم بعضی ها نظیر جست وجو برای واچ فیس های جدید، تغییر ترتیب برنامه ها، ویجت و نکاتی از این دست به وسیله گوشی که نمایشگر عظیم تری دارد بسیار آسان تر است. همه این فرایند ها نیز به بهترین شکل ممکن صورت می گیرند چون هماهنگی این ساعت با گوشی فوق العاده است.

همان طور که در بالا اشاره شد، از آنجایی که سامسونگ تغییرات ظاهری زیادی در رابط کاربری ساعت پدید نیاورده، بنابراین اگر از کاربران ساعت های هوشمند قدیمی سامسونگ باشید، به راحتی می توانید قابلیت ها و تنظیمات خود را در به وسیله برنامه و یا خود ساعت پیدا کنید.

یکی از ژست های حرکتی جالبی که گلکسی واچ 3 از آن پشتیبانی می نماید، ژست مربوط به تماس است. به این صورت که کافی است مچ دست خود را دو بار چرخانده تا تمام تماس های ورودی بی صدا شوند. همچنین یک بار مشت کردن و باز کردن دست، بدون احتیاج به لمس صفحه به تماس ورودی پاسخ می دهد.

قابلیت های سلامتی

مانند همه ساعت های هوشمند دیگر، عامل اصلی فروش گلکسی واچ 3، قابلیت های پایش سلامتی است. سامسونگ در طول سال های اخیر تمرکز ویژه ای روی اپلیکیشن Health خود داشت و با ادغام آن با گلکسی واچ 3، امکانات زیادی را به این ساعت هوشمند اضافه کرد. از پایش خواب و دریافت اطلاعات مربوط به آن گرفته تا سنجش میزان استرس و حداکثر اکسیژن مصرفی در طول یک فعالیت ورزشی. مثلا اگر میزان استرس شما افزایش پیدا کند، گلکسی واچ 3 به شما یاری می نماید چگونه با چند نفس عمیق از شدت آن بکاهید.

اما متأسفانه مواردی از قبیل گزارش ضربان نامنظم قلب و اعلاناتی در رابطه با رفتار غیرعادی آن تنها زمانی فعال می شوند که ECG در کشور شما در دسترس باشد. چرا که همه این ها وابسته به ECG است و از آنجایی که در کشور ما این قابلیت فعال نیست به همین خاطر کاربران این ساعت نمی توانند آن را داشته باشند.

در آنالیز این ساعت، قابلیت سنجش ضربان قلب آن با دستگاه های حرفه ای مقایسه نشد اما با توجه به پیشرفتی که ساعت های هوشمند، به خصوص مدل های بالارده در طول سال های اخیر داشته اند، می توان با قطعیت گفت عملکرد واچ 3 در سنجش ضربان قلب، خوب و رضایت بخش است.

قابلیت پایش خواب اما آن قدرها دقیق و باکیفیت نیست که البته بسیاری از ساعت های دیگر هم عملکرد بسیار دقیقی در این زمینه ندارند. با این حال به اندازه ای اطلاعات در اختیارتان قرار می دهد که تا حدودی از شرایط خواب خود مطلع شوید. مثلا اینکه دیروقت به خواب می روید و یا به اندازه کافی نخوابیده اید.

برنامه های پایش سلامت عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهند. تعدادشان نیز به اندازه کافی زیاد هست که تمام احتیاجهای حرفه ای شما را پوشش دهد. بنابراین شاید احتیاج نباشد که بخواهیم همه این اپلیکیشن ها را نام ببریم. چرا که حتما به آن چیزی که از یک ساعت هوشمند انتظار دارید در واچ 3 شاهد خواهید بود.

با این حال به عنوان بهترین قابلیت های این ساعت می توان به تمرینات با وزنه از قبیل پرس سینه، پرس بالای سر، ددلیفت، اسکات، تمام حرکت های ورزشی با سیم، بارفیکس، کرانچ، زیر بغل، بازو و حتی سرشانه از بغل اشاره نمود.

تنظیم عادت ورزشی برای آن دسته از کاربرانی که از شمردن هر ست بیزارند می تواند بسیار مفید باشد. گلکسی واچ 3 می تواند همه این کارها را با شمردن هر ست با بازخورد تصویری و صوتی برایتان انجام دهد. بدین ترتیب به شما اطلاع می دهد چه زمانی باید استراحت کنید و چه زمانی به فعالیت ادامه دهید.

البته تنظیم مدت زمان استراحت بین هر ست ممکن نیست و خب 30 ثانیه بین هر ست ممکن است برای هرکس کافی نباشد. کاربر تنها به تنظیم تعداد ست و تکرار آن ها دسترسی دارد. گلکسی واچ 3 همچنین گاهی اوقات ممکن است تکرار هر ست را به اشتباه اعلام نکند اما در مجموع عملکرد آن رضایت بخش است.

در طرف مقابل پایش کوهنوردی و دوچرخه سواری یکی از قابل اعتمادترین قابلیت های واچ 3 است. چرا که اندازه گیری میزان کالری سوزانده شده بر اساس وزن، ضربان قلب، سرعت و مسافت طی شده، بسیار آسان است. اما کالری سوزانده شده حین تمرین با وزنه در هر فرد متفاوت است و کهکشانی کوچک سامسونگ تنها بر اساس ضربان قلب و اطلاعات شخصی که وارد آن می کنید این میزان را محاسبه می نماید.

گلکسی واچ میزان وزنه ای که برای تمرین انتخاب می کنید را اندازه گیری نمی نماید که یک نقطه ضعف به حساب می آید. میزان کالری سوزانده شده حین تمرین با وزنه، کمتر از میزان کالری است که بعد از آن سوزانده می گردد اما این موضوع در تمرینات دوچرخه سواری و کوهنوردی صدق نمی نماید. به همین خاطر عملکرد واچ 3 در این فعالیت ها دقیق تر است.

اگر GPS را حین یک فعالیت ورزشی مثل دوچرخه سواری روشن کنید، اطلاعات زیادی به شما داده می گردد که از جمله این اطلاعات می توان به سرعت متوسط، سرعت حداکثر، ضربان قلب متوسط، مدت زمانی سپری شده در هر سطح از تمرین و … اشاره نمود. همچنین در طول دوچرخه سواری، دستیار صوتی میزان سرعت، ضربان قلب متوسط و مسافتی را که طی کردید به شما اعلام می نماید.

احتیاجی نیست در رابطه با دقت عملکرد ساعت در شمارش گام وارد جزئیات شویم و فقط به این بسنده می کنیم که حتی اگر دست خود را حین قدم زدن تکان ندهید، واچ 3 به درستی و بدون هیچ اشتباهی قدم هایتان را محاسبه می نماید. اپلیکیشن Health همچنین به شما این امکان را می دهد تا قابلیت شمارش قدم را در گوشی غیر فعال کنید چون مصرف باتری را افزایش می دهد و در عوض آن را روی ساعت خود فعال کنید.

محصولات مشابه، نقاط قوت و نقاط ضعف

رقبای اصلی

در سال های اخیر، تعداد کمی از شرکت ها در زمینه ساخت گجت های پوشیدنی فعالیت می کردند و برایمان آسان بود غول کره ای را به عنوان برترین شرکت در این زمینه انتخاب کنیم؛ اما چند سالی است که داستان کاملا فرق نموده. اکنون ساعت های هوشمند شرکت هایی چون اوپو واچ، هواوی واچ GT 2 و البته اپل واچ ها را شاهد هستیم.

البته اپل واچ ها اصلا با اندروید میانه خوبی ندارند و کاربر حتما باید یک آیفون داشته باشد تا بتواند از ساعت خود استفاده درستی داشته باشد؛ اما ساعت های سامسونگ هماهنگی خوبی با آیفون ها دارند. با این حال یک سری از قابلیت ها تنها زمانی در دسترس قرار می گیرد که گوشی و ساعت از یک اکوسیستم باشند. بنابراین شاید گلکسی واچ 3 بهترین جایگزین اپل واچ باشد اما بسیار بعید است کاربران آیفون آن را به اپل واچ ترجیح دهند و کاربر اندروید، اپل واچ را به آن.

سؤال اینجاست که عملکرد ساعت هوشمند گلکسی واچ 3 در مقایسه با رقبای اندرویدی چگونه است؟ در حال حاضر اوپو واچ را شاید بتوان از لحاظ عملکرد و کیفیت یکی از اصلی ترین رقبای گلکسی واچ 3 در نظر داشت. این محصول از دو پردازنده ای اسنپدراگون ور 2500 و آپولو 3 بهره می برد که برای صرفه جویی در مصرف انرژی در مواقع لزوم بین آن ها سوییچ می نماید.

اگر کاربران حالت ذخیره نیرو را روی این ساعت فعال نمایند می توانند تا 21 روز از آن استفاده نمایند اما در این صورت به یک مچ بند معمولی تبدیل می گردد. اگر بخواهید از تمام قابلیت های آن بهره ببرید، حدودا 40 ساعت می توانید روی باتری آن حساب کنید که از نسخه 41 میلی متری هم کمتر است.

با این حال بهره مندی از سیستم عامل WearOS می تواند یک نقطه قوت غیرقابل انکار برای اوپو واچ باشد چرا که هم هماهنگی خوبی با تمام گوشی های اندرویدی دارد و هم غنی تر از تایزن است. البته این حرف بدان معنا نیست که تایزن از لحاظ ویژگی سیستم عامل ضعیفی است. در واقع باید گفت WearOS هم شناخته شده تر است و هم به بلوغ کافی رسیده.

هواوی واچ GT 2 و آنر مجیک واچ 2 هم می توانند رقبای شایسته ای برای ساعت هوشمند گلکسی واچ 3 باشند که هر دوی آن ها از لحاظ طول عمر باتری شرایط بسیار بهتری از نماینده سامسونگ داشته، می توانند حین شنا ضربان قلب را اندازه گیری نمایند و قیمت مناسب تری هم دارند. از طرفی سخت افزار قدرتمند گلکسی واچ 3، عملکرد روان و سریع تایزن، افزونه گلکسی واچ با امکان کنترل تنظیمات و قابلیت ها و ادغام سازی بی نقص اپلیکیشن سامسونگ Health می تواند از نقاط قوت نماینده سامسونگ به نسبت رقبا به حساب بیاید.

نتیجه

ساعت هوشمند گلکسی واچ 3 با قیمت 400 دلار (مدل 41 میلی متری) راهی بازار شد که برای یک ساعت هوشمند کمی زیادتر از انتظار است. از طرفی به خوبی می تواند احتیاجهای گوناگون کاربران را پوشش دهد، چرا که هم قابلیت های نرم افزاری زیادی دارد و هم قدرت سخت افزاری بالا.

با بازگشت حلقه چرخان، که بدون شک بهترین راه برای گشت وگذار بین منو ها، روی صفحه کوچک محصولی نظیر ساعت هوشمند است، گلکسی واچ 3 می تواند از لحاظ سهولت کاربری بهترین انتخاب باشد و حتی اپل واچ را هم با تاج دیجیتالی معروفش شکست دهد.

همچنین تایزن و قابلیت های خوبی که به گلکسی واچ 3 اضافه شده می تواند دلیل دیگری برای دوست داشتن این محصول باشد. علاوه بر این، یک کار خوب و مثبت از سامسونگ، اضافه کردن تمام قابلیت های ساعت عظیمتر به نسخه کوچکتر است. بدین ترتیب کاربرانی با مچ دست کوچک می توانند بدون نگرانی، نسخه 41 میلی متری را انتخاب نمایند چون همه قابلیت های خوب از قبیل بلندگو و LTE را دریافت خواهند کرد و از این حیث نماینده سامسونگ بی رقیب است.

با این حال نقاط ضعفی هم وجود دارد که حتی سامسونگ هم نتوانسته آن ها را رفع کند و از جمله مهم ترین آن ها می توان به طول عمر حدودا 2 روزه باتری اشاره نمود (مدل 41 میلی متری). نقطه ضعف بعدی، عدم دسترسی همه کاربران به قابلیت سنجش نوار قلب (ECG) است. در واقع کمی دلسرد می شویم وقتی می دانیم محصولی که در اختیار داریم از قابلیت فوق العاده ای برخوردار است اما تنها کاربران آمریکا و کره جنوبی به آن دسترسی دارند. البته صدور گواهی برای دیگر کشورها مسأله ای است که می تواند در آینده اتفاق بیفتد که بی صبرانه منتظر آن روز هستیم.

نقاط قوت ساعت هوشمند گلکسی واچ 3

  • کیفیت ساخت بالا، زیبا و سبک
  • نمایشگر باکیفیت از جنس اولد، خوانایی عالی در همه شرایط
  • حلقه چرخان
  • سنجش نوار قلب (ECG)، حداکثر اکسیژن مصرفی و بسیاری از قابلیت های سلامتی دیگر
  • سیستم عامل تایزن با قابلیت های فراوان و هماهنگی فوق العاده با اپلیکیشن سامسونگ Health و افزونه گلکسی واچ
  • یکی از بهترین گجت ها در زمینه کنترل اعلانات
  • LTE و بلندگو برای تماس های صوتی مستقیم

نقاط ضعف ساعت هوشمند گلکسی واچ 3

  • ظرفیت باتری ناامیدنماینده، حتی در مقایسه با نسل قبل
  • قیمت بالا
  • محدود بودن قابلیت ECG به بازار آمریکا و کره جنوبی

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1117

به "آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ساعت هوشمند گلکسی واچ 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید