جدال تاریخی انگلستان و یونان بر سر مرمرهای الگین (تور یونان ارزان)

به گزارش بازیکده، موزه بریتانیا درخواست آتن برای بازگرداندن مجسمه های مرمرین الگین به کشور یونان و شروع مذاکره در خصوص این موضوع را رد نموده است. این خبر درباره بازگشت مجسمه های 2500 ساله یونان از انگلیس هست. به نقل از ایندیپندنت، هارتویگ فیشر (Hartwig Fischer) مدیر این موزه در دفاع از رد این درخواست گفت که اعضای هیات امنای موزه از طرح بازگراندن این آثار به آتن که محرک مناقشه میان انگلیس و یونان هستند، حمایت نمی نمایند.

جدال تاریخی انگلستان و یونان بر سر مرمرهای الگین (تور یونان ارزان)

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

تاریخچه اسرارآمیز مجسمه های یونانی

مجسمه های مرمرین الگین دو هزار و 500 ساله به دستور لرد الگین سفیر عثمانی در اوایل سال های 1800، از معبد پارنتون در آکروپولیس یونان برداشته شد. لرد الگین، مرمرهای الگین را به دولت انگلیس فروخت و این آثار در نهایت در سال 1817 از موزه بریتانیا سردرآورد. بحث و جدل در خصوص مکانی که مجسمه ها باید در آن قرار گیرد، از بیش از 200 سال پیش جریان دارد.

وعده های انگلستان برای بازگرداندن مجسمه ها، کذب یا حقیقت؟!

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس برای ختم محرک مناقشه میان انگلیس و یونان وعده داده که در صورتی که به سمت نخست وزیری انگلیس منصوب گردد، مجسمه ها را به یونان بازمی گرداند. در همین حال، لیدیا کانیوردو وزیر فرهنگ یونان چندی پیش مقام های انگلیس را به تشکیل جلسه ای در یونان برای بحث در خصوص سرنوشت این مجسمه ها و بازگرداندن آن به آتن دعوت کرد. اما مدیر موزه بریتانیا گفت که هیات مدیره این موزه، محافظت از این مجموعه را تعهد کامل خود می دانند، از این رو آثاری که جز این مجموعه است، بخشی از این مجموعه باقی می ماند. این در حالی است که یونان طی چند دهه، پس گرفتن مجسمه ها را خواهان شده و با ارسال درخواست های رسمی به انگلیس، لندن را به اقدامی قانونی تهدید نموده و راهکارهایی چون میانجیگری از سوی یونسکو را ارائه داده است.

سرنوشت مجسمه های یونانی به کجا خواهد رسید

حامیان موضع یونان می گویند هرچند لرد الگین گفته بود که از مقام های امپراطوری عثمانی اجازه انتقال مجسمه ها را داشت، این امپراطوری در یونان بیگانه بود و حقی برای انتقال آثار هنری نداشت. از سویی، مدافعان حفظ مجسمه ها در انگلیس معتقدند که بازگرداندن این آثار، راه را برای ارائه درخواست از سوی کشورهای دیگر برای پس گرفتن آثار هنری از موزه بریتانیا هموار می نماید. با این همه، نتایج یک نظرسنجی که در سال 2017 انجام شد، حاکی است که بیشتر مردم انگلیس با بازگرداندن مرمرهای الگین به یونان موافق هستند؛ به طوری که طبق این نظرسنجی، 55 درصد از رای دهندگان گفته اند که مجسمه ها باید به یونان پس داده گردد و 21 درصد با حفظ آن در انگلیس موافقت نموده اند.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2136

به "جدال تاریخی انگلستان و یونان بر سر مرمرهای الگین (تور یونان ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال تاریخی انگلستان و یونان بر سر مرمرهای الگین (تور یونان ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید