خبرنگاران 9 خانه تاریخی شیراز به ثبت ملی رسید

به گزارش بازیکده، شیراز- خبرنگاران- مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس بیان کرد: 9 باب خانه تاریخی واقع در بافت قدیمی و سنتی شهر شیراز به عنوان آثار ارزشمند تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خبرنگاران 9 خانه تاریخی شیراز به ثبت ملی رسید

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

سید مجتبی علوی روز سه شنبه با اشاره به ابلاغ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت : در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های مرتبط، مراتب ثبت 9 باب خانه ارزشمند واقع در بافت واجد ارزش و تاریخی شهر شیراز صورت پذیرفت که پس از طی تشریفات قانونی، این خانه ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی اضافه نمود: این خانه ها شامل خانه نداف اردکانی واقع در شهر شیراز محله بیات، خیابان بین الحرمین، کوچه امامزاده نورمحمد پلاک22، خانه ایمانی نژاد واقع در شهر شیراز محله بیات خیابان بین الحرمین، پلاک 87، خانه شهبازی کوهنجانی واقع در شهر شیراز، محله بیات، خیابان آستانه پلاک 25، خانه بیات پور واقع در شهر شیراز، محله بیات، خیابان بین الحرمین پلاک ثبتی 4590 است.

همچنین خانه فرخ روز واقع در شهر شیراز، محله بیات، خیابان بین الحرمین، پلاک ثبتی 4589، خانه بناکار واقع در شهر شیراز محله بیات، خیابان بین الحرمین پلاک ثبتی 4614، خانه چاووشی واقع در شهر شیراز خیابان حسینی، خانه شریف پور واقع در شهر شیراز خیابان کریم خان زند، خانه پور حقیقی زاده واقع در شهر شیراز، بلوار سیبویه ازاین پس حفاظت، حراست و بهره برداری از آن ها بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

علوی بیان نمود: منازل یادشده تحت حفاظت و نظارت اداره کل میراث فرهنگی فارس قرار خواهد گرفت و هر گونه دخل و تصرف و یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت ساختمان های یادشده گردد، جرم محسوب می گردد و مرتکبان مشمول مجازات های قانونی خواهند شد.

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس ضمن دعوت ساکنان محل و اهالی شهرستان شیراز به حفظ و نگهداری و مراقبت از اینگونه بناهای ارزشمند که به نوعی نمادهایی از سابقه تاریخی شهر شیراز محسوب می شوند، اضافه نمود: هر گونه مداخله چه در سطح بازسازی و چه بازسازی این گونه اماکن ثبتی تاریخی باید صرفا با نظارت و تایید کارشناسان و متخصصان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: شهر تاریخی فرهنگی شیراز دارای بناهای متعدد ارزشمند و بافت سنتی منحصر به فردی است که توالی چند دوره زمانی در آن کاملا مشهود است.

از سال 1390تاکنون افزون بر 350 خانه تاریخی ثبت شده که از این تعداد 309 مورد از آن در شیراز بازسازی و بازسازی شده به طوری که هم در توسعه گردشگری و هم در زنده نگه داشتن این بافت های فرهنگی موثر واقع شده است .

منبع: ایرنا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1272

به "خبرنگاران 9 خانه تاریخی شیراز به ثبت ملی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 9 خانه تاریخی شیراز به ثبت ملی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید