روز های پرکار، اما گریان پسته در قم، چرا خام فروشی؟

به گزارش بازیکده، مهر ماه فصل برداشت پسته خندان است، خوراکی پر طرفداری که از قِبل پرواز قیمت دلار، دیگر روی خوشی به بازار ایرانی نشان نمی دهد.

روز های پرکار، اما گریان پسته در قم، چرا خام فروشی؟

به گزارش از ، پسته قدمتی چند هزار ساله در ایران ما دارد؛ در خصوص علاقه مردمان کهن نسبت به این میوه مغذی اطلاعات چندانی در دسترس نیست، اما آنچه بدیهی به نظر می رسد صندلی درخشان این محصول خوشمزه در میان ساکنان عصر حاضر است، محصولی که زحمتش به دوش کشاورز ایرانی است و طعم دلپذیرش نصیب آن ور آبی ها.

پنج سال پیش شرایط قم قرمز بود، درست مثل همین حالا، اما نه به خاطر ویروس کرونا، بلکه به دلیل کمبود آب در بخش کشاورزی.

در سال های کم آب قم، وضع محصولات پر آب کشاورزان نیز رو به وخامت گرایید و فراوری محصولاتی مانند صیفی جات را با چالش رو به رو کرد و همین امر منجر شد تا بسیاری از کشاورزان به حذف این محصولات و جایگزین کردن باغ های پسته روی آورند. علت این امر چیزی نیست جز سازگاری این طلای سبز با شرایط کم آبی.

55 کیلومتر آن طرف تر از شهر قم، در بخش مرکزی با مدیر عامل کشت و صنعت آب شیرین گفت و گو کردم، اینجا پسته های خندان بعد از هفت سال صبوری به بار نشسته اند.

آقای درستکار برای من گفت: این باغ 500 هکتار سطح زیر کشت دارد که 200 هکتار آن بارده است، پیش بینی می گردد از این پسته های مثمر 700 تن برداشت محصول داشته باشیم.

او در خصوص برنامه های آینده این مزرعه هم گفت: کوشش می کنیم در 5 سال آینده میزان برداشت به 3 هزار و 500 تن برسد.

مهر فصل برداشت پسته است، از 21 هزار هکتار سطح زیر کشت باغ های قم 12 هزار و 500 هکتار آن به باغ های پسته تعلق دارد که نیمی از آن ها بارور هستند، این آمار را رئیس سازمان جهاد کشاورزی در میان انبوهی از درختان مثمر پسته به من داد و اضافه نمود: متوسط عملکرد برداشت در هر هکتار 1.1 تن است که با توجه به تغییر الگوی کشت در بعضی باغ های استان تا 6 تن پسته هم در هکتار برداشت شده است.

پور میدانی بالابردن سطح فراوری باغ های استان و نزدیک کردن آن به سطح فراوری زراعی را از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی قم به منظور تحقق جهش فراوری در سال 99 خواند.

او از افزایش 30 درصدی فراوری پسته در استان نسبت به پارسال هم اطلاع داد و گفت: این افزایش نتیجه اجرای توصیه های کارشناسان به باغداران و استفاده از روش های آبیاری نوین در باغ ها است، راهبردی که برای مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش هزینه ها در این بخش، مورد توجه واقع شده است.

دومین پسته بازار پسند ایران پسته قم است که در بخش های مرکزی، جعفرآباد، قنوات و قمرود کشت می گردد، که احمد آقایی، اکبری، کله قوچی، عباسعلی و فندقی ارقام آن هستند.

ابراهیمی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص این ارقام گفت: در گذشته رقم قالب فندقی بود که در شرایط اقلیمی استان خوب جواب نداد به همین خاطر این رقم اصلاح شد.

او اضافه نمود: از پارسال، آقای حسینی در قم با پیوند سه گونه کله قوچی، اکبری و احمد آقایی، نوع جدیدی از محصول را به باز نشانده، که رقم حسینی نام گرفته است.

بعد از روز های پر کار کشاورزان، روی خندان پسته، اما برای تجار است، مثل محصولات مجتمع کشت و صنعت آب شیرین که 90 درصدش با خرید مستقیم از باغ دار به امارات می رود، در حالی که می توان از همین پسته خام، محصولات متنوعی تهیه و روانه بازار کرد، تنها یک همت می خواهد و سپس برنامه ریزی برای بسته بندی جهان پسند، که در ایران من کمتر به آن بها داده می گردد.

به گفته آقای پورمیدانی (رئیس سازمان جهاد کشاورزی)، در حال حاضر پنج ترمینال پسته در قم برای خشک کردن، بسته بندی و آماده سازی برای صادرات وجود دارد. اما بخش زیادی از پسته قم به استان های دیگر می رود و از آنجا روانه دیگر کشور ها می گردد، آن هم به صورت خام. او می گفت به دنبال آن هستیم که پسته قم را از همین جا به بازار خارجی صادر کنیم.

پسته قم که یکی از مغذی ترین و مقوی ترین مواد غذایی را در خود جا داده، برداشتش از دوازدهم شهریور شروع شده و تا 20 مهر ادامه دارد، البته پسته تازه هم اکنون با قیمتی نه چندان مناسب در بازار عرضه می گردد و خشکبارش هم آبان ماه به دست مصرف نماینده خاص می رسد!

در سال 98 بیش از 139 هزار تن پسته از کشور ما به سراسر جهان صادر شده، این را معاون وزیر سابق در مراسم رونمایی از قرارداد آینده پسته اعلام نموده است.

آقای مهرفرد می گفت: در خشکبار قدرت سرمایه گذاری بهتر و ریسک پذیری کمتر است چرا که ماندگاری بالاتری دارد.

او در ادامه گفت: می توان از میوه، چوب، گل و... سایر متعلقات پسته ارزش اضافه نموده ایجاد نموده و درآمد کسب کنیم و رو به صنایع تبدیلی پسته بیاوریم، اما تاجران و کشاورزان ما پسته را بیشتر به صورت خام عرضه می نمایند، یعنی بدون بسته بندی.

شاید علت اصلی خام فروشی از محصول ارز آور این باشد که این محصول آن قدر در بازار جهانی خریدار دارد که حتی خام فروشی اش هم می تواند کشاورز را از سود بی نظیرش راضی نگه دارد، سودی که خیال سود بیشتر را از سر او می پراند. از طرفی، صادرنمایندگان سعی می نمایند با فروش خام پسته، بازار تشنه محصول خارجی را در رقابت با کشاورزان آمریکایی، بیشتر به خود اختصاص دهند.

پس از نفت و محصولات نفتی، صادرات پسته یکی از مهم ترین منابع درآمد اقتصاد ایران به شمار می رود، بیشترین مقدار پسته ایران به خریداران اصلی این محصول یعنی افغانستان، آلمان، امارت، کانادا، چین، جمهوری چک، هند، عراق، کویت، قزاقستان و قرقیزستان فروخته می گردد.

ایران و آمریکا بزرگترین فراوری نماینده و صادرنماینده جهان هستند و به طور متوسط 85 درصد از پسته مصرفی جهان از سوی این دو کشور تامین می گردد.

افزایش دلار برای هر که خوب نبود، برای پسته خوب بود آن زمانی که صادر می گردد و قرار است با دلار های حاصل از فروشش به ایران بیاید تا ارز آور باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: این مسئله سبب افزایش 25 درصدی قیمت پسته شده است.

پارسال درآمد ایران از پسته صادراتی 1/5 میلیارد دلار بوده است، این محصول لوکس که با این قیمت دلار، لوکس تر هم شده، می تواند بخش کشاورزی کشور را پویا کند و کشاورزان را به کاشت بیشتر امیدوارتر؛ اگر روی تلخش برای دلال باشد و شیرینی بسته بندی و صادرات آن برای کشاورز، اما آنچه شاید دست نیافتی به نظر برسد، خنده دوباره پسته به روی مصرف نماینده ایرانی است.

منبع:صدا و سیما

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1171

به "روز های پرکار، اما گریان پسته در قم، چرا خام فروشی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز های پرکار، اما گریان پسته در قم، چرا خام فروشی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید