روستای هنزا ، طبیعتی زیبا در رابر کرمان

به گزارش بازیکده، استان کرمان با دارا بودن جاذبه های گردشگری و سوغات های گوناگون در جنوب ایران واقع شده است. این استان از جمله استان های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع شده است.

روستای هنزا ، طبیعتی زیبا در رابر کرمان

شهرستان رابر در غرب کرمان رتبه نخست بارش های استان را از آن خود نموده است، شهرستان رابر اقلیمی کاملا متفاوت از شهرستان های شمالی و شرقی استان دارد و برعکس جنوب کرمان سردسیر محسوب می گردد و مملو از مراتع سرسبز، کوهستان های پوشیده از انواع درختان وحشی و دارای متنوع ترین گونه های گیاهی و جانوری است.

روستای هنزا (Hanza) در کرمان بخشی از توابع رابر در شهرستان بافت در مسیر جاده بافت جیرفت است که در 15 کیلومتری بخش ساردوئیه نیز قرار گرفته است. این روستا پر از درختان سر به آسمان کشیده گردو و رودخانه ای خروشان نیز می باشد که با مردمان با صفا و مهمان نوازی که دارد هر گردشگری را به سمت خود جذب می نماید.

تخت سرتشتک و هنزاء از متفاوت ترین منطقه ها گردشگری استان کرمان است و چهره ای مانند منظره ها استان های شمالی در این منطقه وجود دارد این منطقه ها دارای ارتفاعات بسیار کم شیب و ملایم است که پوشیده از گونه های گیاهی مختلف به همراه برکه های کوچک است و ارتفاع این منطقه از سطح دریا 3600 متر است.

رودخانه دائمی هنزا از میان روستا عبور می نماید. ظاهرا در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که در حال حاضر اثری از آن ها باقی نمانده است. در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب هنزاب می گویند؛ از این رو، این مکان به هنزا، مشهور شده است. بنای قدیمی امام زاده میرمحمد ابوطالب نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

آب و هوا

با توجه به ارتفاع 2800 متری روستای هنزا در کرمان آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان بسیار مطبوع و خنک است و در زمستان ها هم بسیار سرد می گردد. رودخانه دائمی هنزاء از میان روستا عبور می نماید. ظاهرا در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که آثار آنها بر جای مانده و قابل بازسازی هستند.

جاذبه های گردشگری

از جاذبه های گردشگری این بخش می توان به امامزاده سید محمد رضا ابوطالب(ع) و بعلاوه آبشار سرخوییه، امامزاده سید مرتضی (ع) و آبشار آبسر در روستای سید مرتضی، تخت سرتشتک در بندر هنزاء، دره گلی هوک در سرمشک، دره گلوگازر، جنگل های اورس گلوچار و گلوگازر اشاره نمود.

اغلب مردم روستای هنزاء در کرمان به باغداری، فعالیت های زراعی و دامداری نیز مشعول هستند. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب زمینی و یونجه است. اراضی روستا به صورت آبی و دیم کشت می شوند و آب مورد احتیاج اراضی آن از رودخانه و چشمه تأمین می گردد. مهم ترین سوغات هنزاء گردو و بادام است و انواع لبنیات مانند کشک، پنیر و روغن حیوانی و عسل در هنزا فراوری می گردد.

دسترسی

به منظور دسترسی به این روستا می بایست جاده اصلی بافت در جیرفت را به سمت هنزا ترک کنید و پس از گذراندن مسیری حدود 10 کیلومتر جاده خاکی پرپیچ و خم به دره ای زیبا خواهید رسید که درختان گردو و رودخانه ای خروشان در جلوی چشمتان می باشد. اهالی این روستا بسیار مهمان نواز و با صفا هستند که خود دلیلی است تا گردشگران رقبت سفر به این روستا را داشته باشند.

آدرس: ایران، استان کرمان، مسیر جاده بافت جیرفت، 15 کیلومتری بخش ساردوئیه

منبع: گردشبان
انتشار: 10 تیر 1403 بروزرسانی: 10 تیر 1403 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2260

به "روستای هنزا ، طبیعتی زیبا در رابر کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای هنزا ، طبیعتی زیبا در رابر کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید