شیوه های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز

به گزارش بازیکده، آشنایی با شیوه های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که احتمالا بیشتر مسافران تا به حال در سفرهای هوایی با آن روبرو شده اند، تاخیر در زمان پرواز و یا لغو پرواز است. تاخیر در پرواز می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، دلایلی همانند نقص فنی هواپیما، تغییرات آب و هوایی، مسائل امنیتی فرودگاه و… . در بیشتر پروازها معمولا ده دقیقه تاخیر وجود دارد و تقریبا کسی برای این تاخیر کوتاه مدت گلایه نمی کند بلکه اگر شاهد تاخیرهای بیشتر مثلا یک ساعت باشیم آنجاست که دیگر مسافر شاکی شده و جویای دلیل می گردد. در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم شما را نسبت به حق و حقوق مسافر هنگام روبروه با این قبیل مسائل بیشتر مطلع کنیم تا در سفر بعدیتان اگر با تاخیر روبه رو شدید، مطلعانه به دفاع از حق خود بپردازید و نسبیت به دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز اقدام نمایید. با ما همراه باشید.

شیوه های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز

نحوه پرداخت خسارت تأخیر به مسافران

اگر یک پرواز با تاخیر همراه گردد، ایرلاین مربوطه در قبال مسافر وظایفی دارد. اگر روز قبل از پرواز به شما اعلام گردد که ساعت پروازتان دست خوش تغییر شده و با تعجیل و یا تاخیر همراه است، در این مواقع شامل خسارت نمی گردد. البته مسافران در صورت تغییر حداقل دو ساعت در پرواز، می توانند اقدام به کنسل کردن بلیط خود کنند.

در صورت به وجود آمدن تاخیر در پرواز، اولین اقدامی که می بایست به وسیله کننده ایرلاین صورت پذیرد، حضور در میان مسافران و اطلاع رسانی صحیح در مورد تاخیر پرواز با نهایت احترام و متانت است.

درصورت به وجود آمدن تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت، ایرلاین موظف است که این موضوع را به شما اطلاع رسانی نموده و پذیرایی مختصری (اعم از نوشیدنی سرد یا گرم به همراه شیرینی مناسب) از شما صورت بگیرد.

در صورتی که تاخیر پرواز شما بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت باشد، ایرلاین باید پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی انجام دهد، امکاناتی همانند برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی در اختیار مسافر قرار دهد، در صورت درخواست مسافر برای تغییر پرواز و امکان پذیر بودن آن، باید متناسب با خواسته مسافر عمل گردد؛ بعلاوه در صورت درخواست مسافر باید اقدامات مورد احتیاج برای اعزام وی با سایر ایرلاین ها صورت پذیرد؛ در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز هم ایرلاین موظف است جهت استرداد کامل وجه بلیت مسافر اقدام نماید.

در صورت تاخیر بیش از 4 ساعت، ایرلاین مربوطه علاوه بر وظایفی که برای تاخیر تا 4 ساعت را باید انجام دهد، باید برای جبران خسارت به اندازه 30 درصد از نرخ بلیط را به مسافر برگرداند.

اگر به هر علتی پرواز با شرکت هواپیمایی مربوطه در زمان خود انجام نگرفت و آن شرکت مسافران را در همان ساعت به وسیله سایر خطوط هوایی به مقصد مورد نظر برساند، مشمول جریمه تاخیر و یا پرداخت خسارت نخواهند شد.

تاخیر یا ابطال پرواز به علت شرایط جوی

اگر به علت شرایط آب و هوایی و یا شرایط فوق العاده در فرودگاه مبدا، مقصد و یا راستا، تاخیر یا ابطال بیش از دو ساعت اجرا شده باشد، ایرلاین صرفا موظف به پذیرایی و استرداد وجه می باشد.

لغو پرواز به وسیله شرکت هواپیمایی

در این رابطه دستورالعمل حقوق مسافر اعلام نموده است که درصورت ابطال پرواز به وسیله ایرلاین مربوطه اگر از زمان خرید بلیط هواپیما تا زمان پرواز بیش از یک هفته زمان باشد و ایرلاین اقدام به لغو پرواز کند، وجه بلیط به صورت کامل باید استرداد گردد. اگر لغو پرواز از شش روز الی 24 ساعت مانده به پرواز به وسیله شرکت هواپیمایی صورت بگیرد، ایرلاین موظف است علاوه بر استرداد کامل وجه بلیط، 30 درصد از نرخ پایه بلیت را به مسافر پرداخت نماید. بعلاوه اگر لغو پرواز 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد، ایرلاین مربوطه باید علاوه بر استرداد کامل وجه بلیت، به اندازه 50 درصد از نرخ پایه بلیت را هم به مسافر پرداخت کنید.

دستورالعمل حقوق مسافر را می توانید از اینجا دریافت نمایید.

زهرا بینازاده

  • حمل حیوان خانگی با هواپیمایی ترکیش
  • آیا برای سفر به ارمنستان ویزا ضروری است؟
  • برترین هتل های پنج ستاره بدروم ترکیه

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1671

به "شیوه های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های دریافت خسارت تاخیر یا ابطال پرواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید