معرفی افسنطین و خواص درمانی آن

به گزارش بازیکده، استفاده از آن برای خانم های باردار و بچه ها زیر 12 سال ممنوع و بیمارانی که سابقه خونریزی بینی، معده و بواسیر دارند باید از مصرف خودسرانه آن خودداری نمایند. ضمناً مصرف مداوم آن سبب مسمومیت،

معرفی افسنطین و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Artemisia absinthium L.، نام فرانسه Absinthe و نام انگلیسی آن Worm wood می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، افسنطین، مروه، خَترَق، کشوثای رومی و دسیسه نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع حدود 60 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن متناوب با بریدگی های باریک و عمیق و هر دو سطح برگ پوشیده از تارهای فراوان به رنگ خاکستری روشن می باشد. کاپیتول های آن کوچک که در هر کاپیتول دو نوع گل لوله ای و زبانه ای به رنگ زرد دیده می گردد. میوه اش فندقه، بسیار کوچک و دارای سطحی صاف است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی، آفریقایی و ایران به صورت خودرو انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

یک گلوکوزید تلخ به نام آبسنطین، اسانس روغنی، ماده تویون آلفا، بتا، تویول، فلاندرن، سابی نن، میرسین، سیمول و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

گل ها

نحوه مصرف:

به طور معمول گل ها را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

ضد عفونی نماینده و باز نماینده قاعدگی خصوصاً در دختران جوان، اشتهاآور و تقویت نماینده اعصاب، تسریع نماینده جریان خون و افزاینده ترشح ادرار، ضد کرم قوی و از بین برنده انواع کرمک ها، ضد آب آوردن بدن و رفع نماینده خیز عمومی، تنظیم نماینده قاعدگی و رفع نماینده ترشحات مهبلی، تقویت نماینده قلب و آرام بخش، تصفیه نماینده خون و پیشگیری نماینده از یائسگی زودرس، تقویت نماینده معده و خارج نماینده اخلاط بلغمی، شیرافزا و صفرابر می باشد. ضمناً برای روماتیسم، قاعدگی دردناک، کولیت، زردی و اسهال های مزمن هم مفید است. در استعمال خارجی استفاده از جوشانده آن رفع نماینده سیاهی دور چشم و شفاف نماینده پوست صورت می باشد.

تذکر:

استفاده از آن برای خانم های باردار و بچه ها زیر 12 سال ممنوع و بیمارانی که سابقه خونریزی بینی، معده و بواسیر دارند باید از مصرف خودسرانه آن خودداری نمایند. ضمناً مصرف مداوم آن سبب مسمومیت، سرگیجه، تشنج، افزایش شدید جریان خون، نابینایی، صرع، اختلالات روانی و ترس شدید یا دیوانگی می گردد. افسطنین دارای اسانسی است که خاصیت سمّی دارد به همین جهت باید از مصرف بی رویه آن خودداری گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1778

به "معرفی افسنطین و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی افسنطین و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید