مقاومت به انسولین چیست؟

به گزارش بازیکده، رپرتاژ آگهی- در بعضی موارد افرادی که انسولین تزریق می نمایند شاهد هستن که با تزریق انسولین باز هم قند آن کاهش پیدا نمی کند.

مقاومت به انسولین چیست؟

مقاومت به انسولین زمانیاتفاق می افتد که سلولهای عضلات ، چربی و کبد شما به انسولین پاسخ مناسبی نمی دهند و نمی توانند از گلوکز موجود در خون برای تأمین انرژی استفاده نمایند. برای جبران این مساله ، لوزالمعده شما انسولین بیشتری فراوری می نماید. و با گذشت زمان ، سطح قندخون نرمال شما افزایش می یابد.

سندرم مقاومت به انسولین شامل گروهی از مسائل مانند چاقی ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 می گردد. اینمشکل از هر 3 آمریکایی1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

این مشکل را بعلاوه سندرم متابولیکنیز مینامند.

علائم مقاومت به انسولین

باحدس و گمان نمی توانید بگویید که مقاومت به انسولین دارید یا خیر. شما بایدیک آزمایش خون انجام دهید که به خوبی سطح قند خون شما را آنالیز کند.

بعضی از علائم مقاومت به انسولین عبارتند از:

داشتن مقدار دور کمر بالای40 اینچ در آقایان و 35 اینچ در خانم ها

داشتن فشار خون 80/130 یا بالاتر

سطح گلوکز ناشتا بیش از 100 میلی گرم در دسی لیتر

سطح تری گلیسیرید ناشتا بیش از 150 میلی گرم در دسی لیتر

سطح کلسترول HDL در مردان زیر40 میلی گرم در دسی لیتر و در زنان 50 میلی گرم در دسی لیتر

علایم پوستی:بخش هایی از پوست تیره و مخملی شکل می گردد؛ نام این بیماری آکانتوز نیگریکانس است .

عوامل خطر زا و علل مقاومت به انسولین

مواردی که می توانند احتمال بروز مقاومت به انسولین را افزایش دهند عبارتند از:

چاقی ، به ویژهداشتن چربی شکم

داشتن سبک زندگیخالی از ورزش و تحرک فیزیکی

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات

دیابت بارداری

داشتن مسائلی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی و سندرم تخمدان پلی کیستیک

سابقه خانوادگی دیابت

سیگار کشیدن

قومیت: اگر نژاد شما آفریقایی ، لاتینیا بومی آمریکاباشد احتمال بروز این بیماری در شما بیشترخواهد بود .

سن: احتمال بروز این وضعیتدر سنین بالاتر از 45 سال بیشتر است .

اختلالات هورمونی مانند سندرم کوشینگ و آکرومگالی

مصرف داروهایی مانند استروئیدها ، داروهای ضد روان پریشی و داروهای HIV

داشتن مسائل خواب مانند آپنه خواب

آزمایش و تشخیص مقاومت به انسولین

پزشک شما از این موارد برای تشخیص مقاومت به انسولین استفاده می نماید:

از شما سوالاتی می پرسد که با توجه به پاسخ های شما بتواند از سابقه پزشکی خانواده شما آگاه شوند.

معاینه بدنی: شما را وزن می نماید و فشار خون شما را آنالیز می نماید.

ممکن است برای شما آزمایش خون تجویز کند:

آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا: این آزمایش بعد از حداقل 8 ساعت غذا نخوردن ، قند خون شما را مقدار گیری می نماید.

تست تحمل گلوکز خوراکی: ابتدا آزمایش قند خون ناشتا را انجام می دهید. سپس یک محلول شیرین می نوشید. دو ساعت بعد از آن ، دوباره آزمایش خون را تکرار خواهیدکرد.

آزمایش هموگلوبین A1c. : این آزمایش خون سطح میانه قند خون شما را در طول 2 تا 3 ماه گذشته نشان می دهد. پزشکان از آن برای تشخیص دیابتو یا پیش دیابت استفاده می نمایند. اگر به دیابت مبتلا باشید ، پزشک به شما یاری خواهد نمود تا دیابت خود را مدیریت و کنترل کنید. برای تأیید نتایج ممکن است لازم باشد دوباره آزمایشهایتان را تکرار کنید.

مقاومت انسولین چگونه به دیابت نوع 2 پیشرفت می نماید

وقتی مقاومت به انسولین داشته باشید ، لوزالمعده انسولین اضافیفراوری می نماید تا بتواند این مقاومت را جبران کند. برای مدتی این کار موثر واقع می گردد و سطح قند خون در حد طبیعی باقی می ماند.

اما با گذشت زمان ، پانکراس شما قادر به ادامه کار نخواهد بود. اگر در نحوه غذا خوردن و فعالیت های بدنیتان تغییری ایجاد نکنید ، سطح قند خون شما افزایش مییابد تا زمانی که به پیش دیابت مبتلا شوید.

درمان و پیشگیری از مقاومت به انسولین

می توانید گام هایی برایمعکوس کردن مقاومت به انسولین و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 بردارید:

ورزش: در هفته حداقل 5 روز یا بیشتر و هر روز30 دقیقه فعالیت میانه داشته باشید (فعالیتی مانند پیاده روی سریع). اگر اکنون این مقدار از فعالیت را ندارید ، بهتر است برای آغاز این فعالیت هر چه سریع تر برنامه ریزی کنید.

بهیک وزن سالم برسید: اگر مطمئن نیستید که باید چه وزنی داشته باشید ویا چگونه می توانید به هدف تان در کاهش وزن برسید ، از پزشک خود یاری بخواهید. بعلاوه ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه و یک مشاور شخصیبرای دیابتتان صحبت کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید: به مصرف میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، مغزها ، لوبیا ، ماهی ، حبوبات و سایر پروتئین های بدون چربی فکر کنید.

دارو مصرف کنید: ممکن است پزشک برای یاری به کنترل قند خون دارویی به نام متفورمین (فورتامت ، گلوکوفاژ ، گلومتزا ، ریومت) را برای شما تجویز کند.

عوارض مقاومت به انسولین

اگر سندرم متابولیک درمان نگردد ، می تواند منجر به بروز موارد زیر گردد:

قند خون شدید

کاهش شدید قند خون

حمله قلبی

سکته

بیماری کلیوی

مسائل چشمی

سرطان

بیماری آلزایمر

انسولین به اسم دارو چگونه کار می نماید؟ و چه کاری انجام میدهد؟

انسولین هورمونی طبیعی است که به وسیله لوزالمعده ساخته می گردد و به بدن ما یاری می نماید تا گلوکزرا که از غذا بگیردیا ذخیره کند. در افراد دیابتی لوزالمعده یا انسولین کافی برای تأمین احتیاجهای بدن شان فراوری نمی نماید ، یا بدن نمی تواند به درستی از انسولین ساخته شده استفاده کند. در نتیجه ، گلوکز قابل استفاده یامناسب برای ذخیره به درستی مصرف نمی گردد و در جریان خون تجمع مییابد. انسولین تزریق شده در زیر پوست به کاهش سطح گلوکز خون یاری می نماید.

این دارو ممکن است با چندین نام تجاری و یا به چندین شکل مختلف در دسترس باشد. هر نام تجاری خاصی از این دارو ممکن است در تمام اشکال موجود نباشد یا بعضی از اشکال این دارو ممکن است برای تمام افراد با شرایط های مختلف مناسب نباشد و استفاده نگردد.

چگونه باید از انسولین دارویی بهره ببرید؟

دوز مورد احتیاجشما از انسولینبه مقدار انسولین طبیعی فراوری شده به وسیله لوزالمعده شما و مقدار توانایی بدن تان در استفاده از آن انسولین بستگی دارد. پزشک یا مشاور دیابت با توجه به فاکتورهای مختلف موجود در سبک زندگیشما و مقادیر گلوکز موجود در خون تان ، دوز مناسب را برای شما تعیینمی نماید.

دوز انسولین شما باید بصورت زیر جلدی (زیر پوست) دقیقاً طبق دستور پزشک یا مشاور دیابت تزریق گردد. دوز انسولین در واحدهای بین المللی (IU) مقدار گیری می گردد. هر 1 میلی لیتر انسولین حاوی100 IU است. انسولین آسپارت حداکثر 5 تا 10 دقیقه قبل از آغاز غذا زیر پوست تزریق می گردد. (انسولین های طولانی مدت اغلب همراه با انسولین آسپارت برای پوشش دوره های زمانی بین دوز انسولین آسپارت استفاده می شوند).

انسولیندارویی باید شفاف و بی رنگ باشد. در صورت مشاهده موارد غیرمعمول در ظاهر محلول مانند کدر شدن ، تغییر رنگ یا سفت شدنش ، از آن استفاده نکنید.

بسیاری از موارد می تواند بر دوز دارویی که فرد به آن احتیاج دارد تأثیر بگذارد ، مانند وزن بدن ، سایر شرایط پزشکی و سایر داروها.

بسیار مهم است که شما دقیقاً طبق تجویز پزشک از این دارو بهره ببرید. زمان مصرف انسولین در رابطه با وعده های غذایی برای کنترل قند خون و جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته بسیار مهم است.

بسته بندی هایباز نشده انسولین را تا زمان احتیاج در یخچال نگه دارید.. هرگز اجازه ندهید انسولین منجمد گردد. انسولین میتواند بیش از 28 روز در دمای اتاق نگهداری گردد و سپس باید دور ریختهگردد. انسولین نباید در معرض دمای بسیار بالا و یا نور خورشید قرار گیرد. انسولین را از دسترس بچه ها دور نگه دارید.

https://www.webmd.com/

https://www.medbroadcast.com/

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1659

به "مقاومت به انسولین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت به انسولین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید