ناتوانی مسئولان برای مشخص محل دفن زباله های بجنورد، شورای تامین نیز به ماجرا ورود کرد!

به گزارش بازیکده، مرکز استان خراسان شمالی از داشتن کارخانه کمپوست محروم است و از همین رو شهرداری بجنورد مجبور است زباله های شهری را به منطقه ای برده و دفن کند.

ناتوانی مسئولان برای مشخص محل دفن زباله های بجنورد، شورای تامین نیز به ماجرا ورود کرد!

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از بجنورد؛ نام دیگرش را طلا گذاشته اند؛ اما از نوع کثیفش. طلایی که این روز ها حکم عذاب برای بعضی از اهالی بجنورد شده است. تدابیر مختلفی انجام می گردد، اما تا به امروز به نتیجه نرسیده و هر روز یک حرف و حدیث وجود دارد.

ماجرا از آن قرار است که بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی از داشتن کارخانه کمپوست محروم است و از همین رو شهرداری بجنورد مجبور است زباله های شهری را به منطقه ای برده و دفن کند.

این منطقه اکنون کوه بابا موسی در نزدیکی روستا های باغچق و علی آباد است. منطقه ای که سال هاست پذیرای زباله های بجنورد است و مردم گلایه های زیادی نسبت به آن دارند.

از سوی دیگر کارشناسان محیط زیست نیز ایرادات بسیاری بر دفن زباله در بابا موسی می گیرند. ایراداتی که سال هاست بیان می گردد، اما گوش کسی شنوا نیست. به عنوان نمونه روح الله براتیان، شهردار سابق بجنورد حدود 5 سال پیش در این موضوع گفت: دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست از شهرداری برای شرایط نامطلوب زباله ها در ایستگاه موقت تخلیه زباله به دادستان شکایت نموده اند، اما هنوز مکان جدیدی را برای تخلیه زباله معرفی ننموده اند. از سوی دیگر محل دفن زباله در کوه بابا موسی مصوبه شورای بهداشت بوده که حال خود آن ها نیز نسبت به این موضوع معترض هستند.

خلاف قانون 27 ساله

فرای اثرات مخرب این زباله بر محیط زیست منطقه، پس از گذشت 27 سال از دفن زباله در بابا موسی، حمیده رضایی، کارشناس مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سه مکان فاقد مجوز مدیریت نهایی پسماند شهری بجنورد شامل سایت زباله گاه بابا موسی، ایستگاه میانی پسماند شهری و مرکز دفع نخاله های ساختمانی بجنورد عرصه دفن غیراصولی زباله شده است.

وی گفت: مرکز دفن پسماند های شهری بجنورد، از سال 72 در زمین های بابا موسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن موقع تا به امروز، دفن در دره های طبیعی موجود در منطقه، انجام می گردد که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال های گذشته، این دره های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

رضایی اعلام کرد: هیچ مجوزی از دستگاه های مرتبط برای بهره برداری از سایت دفن پسماند در منطقه بابا موسی در شمال شرق بجنورد گرفته نشده و مطالعات ارزیابی آثار آن به انجام نرسیده است.

زباله ها را بریزید در جایی که نزدیک تر است

اما مسائل زیست محیطی زباله های بجنورد به اینجا ختم نمی گردد. محمد خالقی، رئیس اداره محیط زیست بجنورد در این خصوص گفت: بر طبق اصول به عنوان مثال هر یک هزار خانوار روستایی باید یک دفن گاه زباله برای آن ها تعریف گردد و اگر جمعیت از این میزان بیشتر شد زباله گاه عظیم تری در نظر گرفته گردد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه در حال حاضر در این شهرستان هر روستایی برای خود یک زباله گاه دارد و این زباله گاه ها در مکان هایی در نظر گرفته شده اند که دسترسی به آن ها راحت تر بوده و بیشتر آن ها نیز معمولاً در سرشاخه آب راه هاست.

خالقی اظهار کرد: همین امر سبب می گردد تا با کوچک ترین بارندگی شیرابه های زباله وارد رودخانه گردد و یا اینکه پلاستیک ها که سبک هستند بر روی آب منتشر شوند. بعضی از زباله گاه نیز در خط الراس قرار دارند و باید فکری به حال زباله های تولیدی در روستا ها کشیده گردد؛ لذا مسئولان شهری تصمیم گرفته اند منطقه دفن زباله را تغییر دهند و این بار محلی در نزدیکی روستای نجف آباد و 10 روستای دیگر را انتخاب نموده اند. انتخابی که به نظر می رسد کار را بدتر از بد می نماید؛ اما فعلاً معین نیست سرنوشت این تصمیم چه خواهد شد.

روستای نجف آباد را مشکل جدید شهر نکنیم

محسن موسوی، عضو شورای شهر بجنورد در این خصوص اظهار کرد: نباید روستای نجف آباد را به روستای علی آباد دوم تبدیل کنیم و به جای حل یک مشکل، معضل دیگری نیز اضافه کنیم که این کار کاملاً غلط و غیر اصولی است.

وی اضافه کرد: با توجه به تصمیم اتخاذ شده مبنی بر انتقال دفن گاه زباله به منطقه نجف آباد، اهالی این منطقه نسبت به این امر نقدهای دارند که باید نسبت به برطرف دغدغه آن ها گام برداشت.

موسوی با بیان اینکه موضوع دفن گاه زباله جنبه اجتماعی پیدا نموده و انعکاس وسیعی در رسانه های استان داشته است، گفت: با توجه به شرایط رقم خورده و حساسیت موضوع، ورود اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد بر این مسئله اهمیت ویژه ای دارد.

ورود شورای تامین برای حل جانمایی زباله

مهدی محمدی، رئیس سابق شورای اسلامی شهر بجنورد نیز به همین دلیل در جلسه شورای شهر بجنورد با تاکید بر اینکه دفن گاه زباله در هر منطقه ای از شهرستان جانمایی گردد، نقدها اهالی آن منطقه را در بر خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به دغدغه ساکنین و حساسیت موضوع شورای تأمین ورود پیدا نموده تا در کمال آرامش تصمیم گیری نهایی در این خصوص رقم بخورد.

در واقع اهالی روستا های نجف آباد و اطراف آن به شدت با این مسئله مخالف اند. آن ها این تصمیم را به معنای نابودی دامداری خود می دانند؛ همچنین فاصله بسیار اندک روستا از محل معین شده را عامل ورود جانواران موذی و بوی نامطبوع به روستا عنوان می نمایند.

نارضایتی مردم نجف آباد از دفن زباله در این شهر

اما مجرد، دهیار روستای نجف آباد در این خصوص می گوید: نه مردم و نه دهیار و یا شورای روستای نجف آباد هیچ گونه رضایتی برای ایجاد دفن گاه و یا کارخانه کمپوست در این روستا ندارند. در قبال آن هرگونه پیشنهادی هم که به ما بدهند را نخواهیم پذیرفت، زیرا مردم این روستا شاغل هستند و دامداری می نمایند و نیازی به کار در میان زباله ها برای دریافت حقوق حداقلی ندارند.

تغییر محل دفن زباله های شهری بجنورد به نزدیکی روستای نجف آباد به طور حتم محیط زیست، منابع آبی و مشاغل اهالی را با مشکل رو به رو می نماید.

وی اضافه کرد: محل جانمایی شده 3 کیلومتر با روستا فاصله دارد لذا کاملاً بوی نامطبوع در روستا خواهد پیچید و جدای از بوی نامطبوعی که این دفن گاه برای روستا به بار می آورد، به دلیل ورود حشرات موذی و بسیاری از جانوران، امکان چرای دام های ما نیز از بین می رود و به شغل ما آسیب جدی وارد می گردد.

مجرد ادامه داد: مسئولان جاده راستا پسماند را از روی یک چشمه روستا کشیده اند و هرچه می گوئیم اینجا چشمه است، کسی به حرف ما گوش نمی دهد. از سوی دیگر خود محل مورد نظر نیز چشمه ای وجود دارد و پس حفاری چند متری به آب رسیده اند.

دستورات استاندار و کاری که از پیش نمی رود

ماجرا ادامه داشت که در نهایت محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی برای حل مشکل زباله شهر بجنورد وارد عمل شد. شجاعی اواسط ماه گذشته بود که به این مسئله واکنش نشان داد و در این باره گفت: استان در دو حوزه مدیریت پسماند و استفاده صنایع از پساب ها شرایط خوبی ندارد و باید با برنامه ریزی و عملیاتی کردن سند محیط زیست استان٬ این موضوعات را ساماندهی کنیم.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: در حوزه پسماند نیز باید طرح جامع مدیریت پسماند با صرف وقت بیشتری و به صورت تخصصی تهیه و در سطح استان عملیاتی گردد که ورود بخش خصوصی در این حوزه مورد تاکید است.

اما پس از گذشت یک ماه فرماندار بجنورد طی هفته گذشته در نشست خبری از معین تکلیف نشدن محل دفن زباله های بجنورد اطلاع داد و گفت: مطالعات برای معین محل همچنان ادامه دارد.

عدم معین تکلیف ماجرا پس از یک ماه از موضع گیری شجاعی، باعث شد بار دیگر او ماجرا را مورد تاکید قرار دهد. استاندار طی روز های گذشته گفت: پیگیری مسائل مربوط به دفن گاه بجنورد وظیفه فرمانداری بجنورد است و باید تعهدات شهرداری تا هفته آینده در این زمینه اجرا گردد.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: اگر اعتراض مردم برای محل معین شده درست است، باید مکان تغییر کند؛ در غیر این صورت تصمیمی که گرفته شده باید به اجرا دربیاید.

وی با انتقاد از مسئولان این حوزه اضافه کرد: موضوع دفن گاه زباله های بجنورد مسئله عظیمی نیست، اما ما به دلیل ضعف خود آن را عظیم نموده ایم.

شجاعی در خاتمه گفت: آنالیز تخصصی اثرات زیست محیطی محل پیش بینی شده برعهده فرمانداری است و این نهاد موظف است نواقص را شناسایی و اعلام کند؛ در غیر این صورت طی برنامه زمان بندی شده باید پروژه اجرا گردد.

حال باید دید چه سرنوشتی برای زباله های بجنورد رقم خواهد خورد. موضوعی که به ظاهر بسیار ساده است، اما مانند بسیاری از مسائل دیگر برای مسئولان استان تبدیل به یک بحران شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1126

به "ناتوانی مسئولان برای مشخص محل دفن زباله های بجنورد، شورای تامین نیز به ماجرا ورود کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتوانی مسئولان برای مشخص محل دفن زباله های بجنورد، شورای تامین نیز به ماجرا ورود کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید