واقعا اینترنت با چه سرعتی احتیاج دارید؟ فرمول محاسبه سرعت اینترنت یک خانواده

به گزارش بازیکده، این یک پرسش متداول در میان کاربران است. واقعا به چه سرعتی احتیاج داریم؟ یک اتصال اینترنت با چه سرعتی برای من و شما کافی است؟

واقعا اینترنت با چه سرعتی احتیاج دارید؟ فرمول محاسبه سرعت اینترنت یک خانواده

همه ما دوست داریم سرعت اینترنت بیشتری داشته باشیم؛ هرچه سریع تر بهتر ولی این فقط یک ایده آل است و در عمل باید محاسبه کنیم به چه سرعتی احتیاج داریم تا براساس آن اقدام به انتخاب و خرید یک سرویس اینترنت کنیم!

با اینترنت چه کارهایی انجام می دهیم و چقدر دانلود و آپلود داریم؟ آیا اهل استریم فیلم و ویدئو هستیم؟ فیلم های 4K یا Full HD را استریم می کنیم؟ اهل بازی و گیمینگ هستیم؟ معمولا برای بازی های آنلاین به چه سرعت اینترنتی احتیاج داریم؟

بیایید اول آنالیز کنیم چرا باید دقیقا احتیاج اینترنت خود را محاسبه کنیم؟

چرا مهم است به اینترنت با چه سرعتی احتیاج داریم؟

همه ما تصور می کنیم هرچقدر اینترنت سریع تر باشد؛ بهتر است ولی بعضی اوقات واقعا به اینترنت پرسرعت احتیاج نداریم و پول خود را دور می ریزیم.

تصور کنید من فقط از اینترنت برای چک کردن ایمیل هایم استفاده می کنم یا نهایتا وارد یکی دو شبکه اجتماعی می شوم. خوب، احتیاج اینترنت من با فرد دیگری که هر روز چند گیگابایت ویدئو استریم می نماید؛ متفاوت خواهد بود. همین طور، سرعت اینترنت یک گیمر با سرعت اینترنت یک فردی که اهل وب گردی است؛ متفاوت است.

محاسبه احتیاج دقیق سرعت اینترنت باعث می گردد بتوانید یک سرویس اینترنت مناسب برای خانه یا محل کار انتخاب کنید. وقتی یک اینترنت ADSL کار ما را راه می اندازد؛ چرا باید هزینه بیشتری برای دریافت اینترنت VDSL یا FTTH بدهیم؟ وقتی اینترنت TD-LTE احتیاج ما را برآورده می نماید؛ چرا باید سراغ استفاده از اینترنت 4G LTE در خانه برویم؟

به علاوه، وقتی یک سرویس اینترنت ADSL با سرعت 4 یا 8 مگابیت برای ما کافی است؛ چرا باید پول بیشتری بدهیم و یک سرویس اینترنت 16 مگابیت بخریم؟ یا اینکه اگر سرعت اینترنت VDSL با دانلود 30 مگابیت برای ما کافی است؛ دلیلی ندارد سرعت 50 مگابیت را انتخاب کنیم!

بنابراین، اهمیت زیادی دارد که بدانید دقیقا به چه اینترنت و با چه سرعتی احتیاج دارید و بعد سراغ خرید یک سرویس مورد احتیاجتان بروید!

حالا بیاییم و سرعت مورد احتیاج کارهای مختلف در اینترنت را آنالیز کنیم!

چه سرعت اینترنتی توصیه می گردد؟

شرکت های اینترنتی توصیه های مختلفی به شما می نمایند. مثلا، ممکن است یک شرکت بگوید اگر می خواهید فیلم تماشا کنید؛ حتما باید سرویس اینترنت فیبرنوری ما را با سرعت 50 مگابیت بخرید وگرنه استریم ویدئو شما با آزار و اذیت است.

حقیقت این است که بیشتر اوقات شرکت های اینترنتی دنبال بازاریابی و تبلیغات برای فروش سرویس های با سرعت بیشتر هستند و شما واقعا به این سرویس ها و سرعت ها احتیاج ندارید.

در اینجا یک جدول خوب و براساس واقعیت از احتیاجهای کاربران و سرعت اینترنت مطابق آن آماده کردیم:

طبق این جدول با داشتن یک اتصال اینترنت 25 مگابیتی می توانید ویدئوهای 4K را به راحتی استریم کنید و بهتر است یک اتصال 35 مگابیتی بخرید؛ چون همواره داستان افت سرعت و شلوغی خط و تاخیر را داریم. برای ویدئوهای HD هم نهایتا به یک اتصال اینترنت 10 تا 20 مگابیتی احتیاج دارید. برای وب گردی، چک کردن ایمیل ها و پرسه در شبکه های اجتماعی هم نهایتا یک اتصال 5 تا 10 مگابیتی کفایت می نماید.

اما این جدول همه ماجرا نیست. این جدول برای مصرف یک دستگاه و یک کاربر است. یعنی سناریویی که شما تنها در خانه باشید و فقط یک گوشی موبایل برای اتصال به اینترنت داشته باشید یا فقط با یک لپ تاپ به اینترنت وصل شوید.

وقتی چند نفر در خانه هستند یا شما چندین دستگاه دارید که باید به اینترنت وصل شوند و با یکی می خواهید وب گردی کنید؛ با دیگری در حال دانلود و استریم ویدئو هستید و با بعدی بازی می کنید؛ قطعا دیگر این جدول معیار درستی نیست. خوب، پس در این صورت اینترنتی با چه سرعتی مورد احتیاج ما است؟

از چند دستگاه استفاده می کنید؟

براساس جدول بالا، باید سرعت اینترنت مورد احتیاج هر دستگاه را حساب کنید. اینجا بحث همزمانی دستگاه ها مهم است. مثلا اگر شما فقط با گوشی موبایل خود وب گردی می کنید و همسرتان مشغول دیدن فیلم های آموزشی HD است؛ و این کار را همزمان انجام می دهید؛ باید برای گوشی خودتان یک اتصال اینترنت 10 مگابیت و برای گوشی همسرتان یک اتصال اینترنت 20 مگابیت در نظر بگیرید که جمعا می گردد 30 مگابیت.

حالا اگر دستگاه سومی هم در خانه هست که همزمان به اینترنت وصل می گردد و مثلا یکی از فرزندان با آن بازی می نماید؛ باید سرعت اینترنت 35 مگابیتی هم برایش در نظر بگیرید. در مجموع می گردد گفت یک اتصال 50 مگابیت برای کل خانواده در بدترین حالت پاسخ گو است.

پس، اتصال همزمانی چند دستگاه به اینترنت و احتیاج سرعت هریک را محاسبه کنید تا به عدد درست سرعت اینترنت مورد احتیاج کل خانواده برسید.

اگر در محل کار، 20 کامپیوتر دارید که مشغول وبگردی هستند یا ایمیل چک می نمایند و همه هم همزمان به اینترنت وصل می شوند؛ احتیاج به یک سرعت اینترنت حداقل 100 مگابیتی دارید.

آیا آپلود مهم است؟

در گذشته آپلود اصلا برای مردم اهمیت نداشت ولی این روزها بسیار مهم شده و در محاسبات سرعت اینترنت دخیل است. اگر شما آپلودهای زیاد و با حجم بالایی دارید؛ احتمالا باید سرعت اینترنت بالایی هم انتخاب کنید.

اگر دائما باید فایل های ویدئویی روی اینترنت آپلود کنید یا مشغول آموزش از راه دور هستید و در ویدئوکنفرانس ها شرکت می کنید؛ باید یک اتصال 20 الی 30 مگابیت برای آن در نظر بگیرید وگرنه با مشکل روبرو شده و مرتبا اتصال اینترنت شما اذیت نماینده می گردد.

اینترنت های VDSL و FTTH سرعت آپلود خوبی دارند و پس از آن ها اینترنت 4G است. معمولا، افرادی که آپلودهای زیادی دارند باید از خرید اینترنت ADSL یا TD-LTE اجتناب نمایند.

در ایران سرعت اسمی با سرعت واقعی یکی نیست؛ چه کنیم؟

مسئله ای که شاید هر خواننده ای پس از مطالعه این مطلب به ذهن اش برسد؛ تفاوت سرعت اسمی با سرعت واقعی یک سرویس است.

مثلا، ما سرویس اینترنت ADSL با سرعت 16 مگابیت می خریم ولی در عمل سرعتی بیشتر از 9 الی 10 مگابیت دریافت نمی کنیم یا یک سرویس اینترنت TD-LTE با حداکثر سرعت 40 مگابیت می خریم ولی عملا سرعت اینترنت بین 10 الی 15 مگابیت است.

نخست، در جدول بالا ما یک کف سرعت مورد احتیاج و یک سرعت پیشنهادی در نظر گرفتیم. در شرایط عادی، کف سرعت مورد احتیاج شما برای آن استفاده اینترنت کافی است ولی ما سرعت پیشنهادی را لحاظ می کنیم تا این تفاوت سرعت اسمی و واقعی جبران گردد. مثلا، می گوییم برای وب گردی یک اینترنت با سرعت 5 مگابیت کافی است ولی شما 10 مگابیت در نظر بگیرید.

دوم، پس از مدتی کار با سرویس های اینترنت باید سرعت واقعی یک سرویس را کشف نموده و میانگین سرعت آن را لحاظ کنید. مثلا، اگر اهل بازی های ویدیویی آنلاین یا استریم 4K هستید؛ طبیعی است که اینترنت TD-LTE پاسخ گوی شما نیست یا یک سرویس اینترنت ADSL با سرعت 16 مگابیت در بهترین حالت هم پاسخگو نخواهد بود و بهتر است سراغ اینترنت هایی مانند 4G LTE و VDSL و FTTH بروید.

بخواهیم جمع بندی کنیم؛ شما باید براساس کاری که با هر دستگاه در اینترنت انجام می دهید؛ تعداد دستگاه هایی که همزمان به اینترنت وصل می شوند؛ اینکه چقدر آپلود برای شما مهم است و سرعت واقعی یک سرویس اینترنت؛ سراغ انتخاب سرعت اینترنت نهایی خود بروید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1609

به "واقعا اینترنت با چه سرعتی احتیاج دارید؟ فرمول محاسبه سرعت اینترنت یک خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعا اینترنت با چه سرعتی احتیاج دارید؟ فرمول محاسبه سرعت اینترنت یک خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید