وقایع عصر آهن در آذربایجان کتاب شد

به گزارش بازیکده، سیدمرتضی حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در زنجان گفت: پیش فروش کتاب سه دریاچه، یک گهواره با نام فرعی تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا خاتمه عصر آهن آغاز شده است و به مدت 12 روز ادامه خواهد داشت.

وقایع عصر آهن در آذربایجان کتاب شد

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه کتاب یادشده مباحث تازه و ویژه ای را درباره عصر آهن مطرح کرده است که تا به امروز مغفول بوده است، اضافه نمود: هدف از نوشتن این کتاب گفت وگو با مقطعی از تاریخ این جغرافیای واحد فرهنگی (آذربایجان) است که به دست فراموشی سپرده شده است.

وی اضافه نمود: این کتاب به ارائه تصویر و پرتره ای کلی تا حد امکان مطابق با واقعیت از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه مورد مطالعه کوشیده است.

حسینی با اشاره به اینکه من برخلاف سنت و عادت رایج بین تاریخ نویسان، در تالیف و تحریر این کتاب به هیچ وجه از منابع تاریخی و نگاه تاریخ نگارانه و روایی بهره نگرفته ام، اضافه نمود: این کتاب با استناد به مدارک و گزارشات روشمند و مستند باستان شناسی نوشته شده است.

نویسنده زنجانی کتاب نگارش شده را نوعی پژوهش درباره عصر آهن در آذربایجان تلقی کرد و گفت: شیوه من در این پژوهش با روش و بینش کلاسیک موجود در تاریخ نگاری های رایج، از جمله تاریخ نگاری های ایدئولوژیک و ملی گرایانه فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب یادشده در 600 صفحه نوشته شده است، گفت: تشریح جغرافیای شرق نزدیک، رابطه باستان شناسی و تاریخ، محوطه های حاوی بقایای تمدن های کهن در منطقه، بررسی سیمای کلی تمدن در منطق و عصر مفرغ و فرهنگ کور ارس از جمله فصول این کتاب است.

حسینی شرح داد: فرهنگ استپ ها یعنی فرهنگ قورقان، مطالعه و ارزیابی تمدن مکشوفه در تپه حسنلو، مسئله انهدام کامل و سراسری تمدن های عصر آهن، خلا و رکود تمدن در منطقه پس از انهدام تمدن های عصر آهن هم از دیگر فصول این کتاب است.

به گفته این نویسنده زنجانی، تشریح جغرافیای شرق نزدیک، رابطه باستان شناسی و تاریخ، محوطه های حاوی بقایای تمدن های کهن در منطقه، بررسی سیمای کلی تمدن در منطق و عصر مفرغ و فرهنگ کور ارس از جمله فصول کتاب سه دریاچه، یک گهواره است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1692

به "وقایع عصر آهن در آذربایجان کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقایع عصر آهن در آذربایجان کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید