پراگ : شهر فرهنگ و افسانه ها

به گزارش بازیکده، پراگ پایتخت اسرارآمیز سرزمین بوهمیاست؛ شهر پل ها و برج های طلایی؛ شهر کافکا و کوندرا و هرابال؛ کوره فرهنگ و ادبیات. پراگ برای توریست های تشنه فرهنگ و دیدنی های تاریخی مقصدی رویایی است. خیابان های سنگفرش گلچهره ساختمان های قرون وسطایی، کلیساهای کهن و سالن های تئاتر قرن هجدهمی و رودخانه ولتارا با پل های زیبایش آدم را عاشق پیاده روی در این شهر می کنند. با این مقاله از خبرنگاران همراه باشید.

پراگ : شهر فرهنگ و افسانه ها

قلعه پراگ، بزرگترین قلعه تاریخی دنیا، مجموعه ای از تماشایی ترین کلیساها، باغ ها و کاخ های چک و اروپای مرکزی را خود جای داده و دیدن همه آن یک روز وقت می برد. بعد از آن باید سراغ پل چارلز، پاتوق موزیسین ها و نقاش ها، کلیسای تین و تالار اپرای نئوکلاسیک پراگ بروید که محل اجرای اولین اپرای موتزارت بوده است. خرید و غذا را هم باید در سفرتان بگنجانید؛ البته اگر پاک کردن دیدنی های بی شمار پراگ خسته شدید، می توانید در یکی از رستوران های محلی اطراف رودخانه بنشینید و مثل یک پراگی گوشت سرخ شده و دسر میوه ای بخورید. دور و بر میدان وینسلاس هم می توانید یادگارهای شهر پراگ را به عنوان سوغاتی بخرید.در ادامه به طور مختصر جاذبه های گردشگری پراگ را معرفی می کنیم.

جغرافیای پراگ

شهر پراگ در کنار جو ولتاوا و در مرکز حوضه آبریز بوهمی واقع شده است. پراگ حدوداً در همان عرض جغرافیایی واقع شده که فرانکفورت، پاریس، و ونکوور.این شهر در شمال غربی کشور چک بر روی رودخانه ولتاوا بنا شده است و جمعیتی نزدیک به 1.3 میلیون نفر دارد که منطقه بزرگ شهری آن جمعیتی نزدیک به 2.6 میلیون نفر را شامل می شود.پراگ دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی بوده و از این رو دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد است.در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی پراگ شهر فرهنگ و افسانه ها می پردازیم.

مکان هایی که نباید از دست بدید!

پراگ را می توان از همه نظر برای گردشگران بسیار شهری رویایی می باشد. زندگی شبانه این شهر یکی از بهترین خاطرات را برای من وتو به جای می گذارد. مرکز این شهر ساختمان هایی با نماهایی هنری با شیروانی های آجری رنگ صمیمیت کوچه پسکوچه های سنگفرش با تعداد کثیری مغازهٔ سوغاتی فروشی و کافه دارد.

پل چارلز

احداث پل چارلز(Karlův most) در سال 1357 به دستور چارلز چهارم شروع شد و تا اوایل قرن پانزدهم طول کشید. پیشترها این پل را به نام پل سنگی و پل پراگ می نامیدند، اما از سال 1870، به افتخار چارلز چهارم، پل چارلز نام گرفت. در طول تاریخ پراگ، پل چارلز هم نظاره گر وقایع و اتفاقات بسیاری بوده است. در سال 1621 سر بریده 28 نفر از مخالفان خاندان هابسبورگ خوبی روی این پل به علامت گذاشته شد و جنگ با سوئدی ها در سال 1648 هم به این پل کشیده شد. سیل های کوچک و بزرگ سال های 1748، 1845، 1890 و 2002 خسارت هایی کوچک و بزرگ هم به دنبال داشت که مرور بازسازی های مختلف، تعمیر شدند.

طول پل بیش از 620 متر و عرض آن 10 متر است و سی مجسمه سبک باروک هم کناره های پل را تزئین کرده اند. پل چارلز، پیاده روی برجسته و سنگ فرشی است که سه منطقه شهر قدیم، بیابان کوچک و محله قلعه را به هم وصل می کند.

قلعه پراگ

قلعه پراگ (Pražsky hrad) تنها یک قلعه نیست، بلکه با مجموعه کلیساها و کاخ ها و باغ هایی که از دوره های مختلف تاریخی بر جای مانده اند، عنوان بزرگ ترین قلعه تاریخی را در کتاب گینس به خود اختصاص داده است. حاکمان چک از این قلعه که در ساحل غربی جویبار قرار گرفته، در طول تاریخ به عنوان اقامتگاه استفاده می کردند. اولین سنگ بنای قلعه در قرن نهم میلادی گذاشته شد و از قرن دوازدهم تا هیجدهم، چهار بار ساختمان های مجموعه را از پایین تا بالا بازسازی کردند. بازسازی سبک گوتیک در قرن چهاردهم توسط چارلز چهارم انجام شد و احداث کلیسایی دادگاهی کردن همین سبک را هم خود او شروع کرد، اما ساخت آن شش قرن طول کشید.

در سال 1541 میلادی، بخش هایی از قلعه در آتش سوخت و طی حکومت خاندان هابسبورگ، ساختمان هایی به سبک رنسانس به این مجموعه اضافه شد. آخرین آسیب هایی که به ساختمان ها وارد شد، تکرار جنگ های سی ساله بود و بعد از آن، هم دروازه زمان ملکه ترزا در نیمه دوم قرن هیجدهم و در دهه 1920 به دستور رئیس جمهور چکسلواکی بازسازی شد. مجموعه این خرابی ها و بازسازی ها، این قلعه را تبدیل کرده به چیزی که امروز هست؛ یک مجموعه جذاب و استثنایی و البته موردعلاقه توریست ها.

ساعت نجومی

ساعت نجومی یکجور ساعت است که علاوه بر زمان، اطلاعات نجومی مثل موقعیت دایره البروج خورشید، اندازه و موقعیت آفتاب و این جور چیزها را هم نشان می دهد. ساعت نجومی پراگ بالای برج عمارت شهرداری در شهر قدیم نصب شده و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی شهر به شمار می رود. قدیمی ترین بخش ساعت، ساعت مکانیکی و صفحه نجومی آن است که در سال 1410 نصب شده. حول و حوش سال 1490، صفحه سال نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه های سبک گوتیک تزیین کردند. پالودن نظر سن و سال که بخواهیم حساب کنیم، ساعت نجومی پراگ (Pražský orloj) در دنیا رتبه ثالث را دارد و بی شبهه قدیمی ترین ساعت از این دست است که هنوز کار می کند.

راس ساعت دوازده، از درگاه بالای ساعت شمایل 12 تن از حواریون برون می آیند و چهار مجسمه کنار ساعت هم نماد چهار ویژگی ناپسندند. به ترتیب از چپ به راست اولی غرور است، دومی خساست، سومی مرگ و چهارمی خوش گذرانی. در زیر این چهار پیکره چهار شمایل دیگر مربوط به یک تاریخ نگار، یک فرشته،یک ستاره شناس و یک فیلسوف واقع شده است. صفحه نجومی ساعت در واقع به یک اسطرلاب مکانیکی می ماند. برجی که ساعت روی آن نصب شده، آسانسور دارد و بازدیدکنندگان می توانند با آسانسور تا بالای آن بروند.

موزه ملی چک

هدف از ایجاد موزه ملی (Národn muzeum) در کشور چک، پایه گذاری، آماده سازی و به بروز گذاشتن مجموعه هایی لاف زدن علوم طبیعی و تاریخی است. موزه ملی پراگ در سال 1818 افتتاح شد و آن اول ها، به به خاطر این که متولی اش گیاه شناس بود، رویکردی به سمت معارف و فنون طبیعی داشت، اما در دهه های 1830 و 40 بود که توجه متولیان آن به سمت تاریخ و اشیای تاریخی هم جلب شد. زمانی که رومانتیسم در بین مردم محبوبیت عمیقاً قابل مشاهده کرد، این موزه به عنوان مرکزی برای نوع خط دادن ماهیت وجود ملت خواه مردمی و دولتی خصوصی مردم چک هزینه مورد سرواژه باب مقصود گرفته شد. با تمام این ها، اهمیت این موزه در واقع به این دلیل است که در آن زمان و بعد از آن، افکار قشر روشنفکر جامعه از طریق این موزه به تمام مردم منتقل می شد.

پارک پترین

تپه و پارک پترین (Petřín) یکی از بزرگ ترین فضاهای سبز پراگ است که حدود 130 متر بالاتر از ساحل رود ولتاوا قرار گرفته و به خاطر هوای خنک و به دل، مناظر زیبا و پیاده روهای دلچسب، جان می دهد برای گردش و پیک نیک و تفریحات خارج از خانه. قطار کابلی یا همان فونیکولار که هر روز از ساعت 9:15 صبح هم طراز 8:45 شب کار می کند، راحت ترین راه رفتن به تپه پترین است. جز محوطه سبز پارک که گردشگاه مفرحی به شمار می رود، می توانید دوباره به دست آوردن برج فلزی هنگام هم که به سبک برج ایفل و در اندازه کوچک ساخته شده، دیدن کنید.

این برج شصت متری درست 299 پله دارد و با بالا رفتن از آن ها، می توانید منظره دلفریب شهر را تماشا کنید. دیوار قحطی (Hunger Wall) جاذبه دیگر این پارک است که به دستور چارلز چهارم به عنوان سپر دفاعی شهر در برابر هجوم دشمنان ساخته شده. البته افسانه هایی هم هست که می گوید منظور از ساختن پوشش این بوده که طی قحطی سال 1361 میلادی، جلوی ورود گرسنگی به شهر را بگیرند.

منبع: جاده های سبز
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 491

به "پراگ : شهر فرهنگ و افسانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پراگ : شهر فرهنگ و افسانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید