کانال سوئز کجاست؟

به گزارش بازیکده، کانال سوئز با طولی بالغ بر 192 کیلومتر ارتباط بین دریای مدیترانه و دریای سرخ را فراهم می کند. ساخت این کانال پس از یک دهه و در سال 1869 سرانجام یافت، اما نشانه هایی وجود دارد که قدمت احداث چنین کانالی را به زمان های دورتر و دوره هخامنشی می رساند. طبق الواح به دست آمده، داریوش بزرگ هخامنشی قصد داشت بخش های شرقی و غربی امپراتوری عظیمش را از طریق یک آبراه به هم پیوند دهند. وی بدین منظور در اواخر قرن ششم پیش از میلاد، و پس از تحقیقات فراوان دستور احداث کانالی در منطقه سوئز کنونی از طریق رود نیل، جهت متصل کردن دو دریای ذکر شده را صادر کرد و پس از حدود ده سال آن را به سرانجام رساند. البته کانال امروزی تفاوت هایی با کانال زمان داریوش دارد. به طور مثال برخلاف کانال امروزی که به طور مستقیم دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند، کانال قدیمی از شهر زقازیق ( بوباستیس قدیم) و رود نیل آغاز و به دریای سرخ منتهی می شد. در لوح گلی به دست آمده سخنان داریوش شاه به شرح زیر آمده است :

کانال سوئز کجاست؟

داریوش شاه گوید من پارسی هستم. مصر را از پارس گرفتم. این جوی (کانال) را دادم، از رودی به نام نیل که در مصر جاری است تا دریایی که از پارس می رود. پس از آنکه این جوی به همان گونه ای که فرمان داده بودم کنده شد، کشتی ها از مصر از میان این جوی به سوی پارس می رفتند. همان گونه که مرا میل و کام بود .

به هر حال مهندسی فرانسوی به نام فردینان دولسپس پس از مذاکراتی با سعید پاشا سومین والی کشور مصر در قرن نوزدهم اقدام با احداث کانال امروزی و متصل کردن دو دریای مدیترانه و سرخ کرد. قرارداد بهره برداری از کانال به مدت 99 سال به شرکت فرانسوی احداث کننده کانال واگذار شد و خود مصر تقریبا هیچ گونه بهره مالی از کانال نداشت. همین مورد باعث اتفاقاتی شد که این کشور را چندین دهه مستعمره انگلستان کرد. انتها اما با کودتای مصر، در سال 1956 کانال سوئز ملی شد و از آن زمان تا به امروز سودهای کلانی را روانه خزانه این کشور کرده است، به گونه ای که پس از گردشگری، دومین منبع اصلی درآمد مصری ها به شمار می رود. همچنین دولت مصر تصمیم گرفت کانال دومی را جهت توسعه حمل و نقل کشتی ها تاسیس کند. ساخت این کانال با بودجه 8.5 میلیارد دلاری در سال 2014 شروع و در سال 2015 میلادی به اتمام رسید. کانال مذکور در برخی نقاط کانال سوئز را دو طرفه می کند و همین مورد امکان عبور کشتی های بیشتری را فراهم می کند. درمجموع کانال سوئز اجازه عبور کشتی هایی با حداکثر عرض 20 متر، وزن 240,000 تنی و ارتفاع 68 متر را می دهد. این کانال نسبت با کانال پاناما ترافیک بیشتری را تجربه می کند و همچنین کشتی های بزرگ تری را عبور می دهد.

آدرس

مصر

دسترسی

شما می توانید از شهرهایی مانند اسماعیلیه، سوئز و پورت سعید به تماشای کانال بپردازید که بدون شک زیبایی های خاص خودش را خواهد داشت. اگر دنبال مکانی برای عکاسی از کانال هستید، بندر شهر اسماعیلیه احتمالا بهترین انتخاب خواهد بود. در هنگام روز، زیبایی کانال نسبت به شب بیشتر است. همچنین با شرکت در تورهای مخصوصی می توانید بخشی از کانال را روی کشتی بپیمایید. اغلب در اطراف کانال را منطقه ها بیابانی فرا گرفته است، اما این موضوع بدین معنی نیست که نتوانید از جذابیت های آن لذت ببرید. در طول این کانال می توانید علاوه بر بیابان ها، به تماشای برج های نگهبانی، شهرهای کوچک، روستاها، پل ها، مساجد و بناهای دیگری بپردازید. علاوه بر این، برای ما ایرانی ها، آگاهی از اینکه زمانی یکی از اجدادمان با حفر چنین کانالی امری بسیار بزرگ را به انتها رساند، باعث افتخار و مباهات است و همین امر خود لذتی وصف ناشدنی به همراه دارد.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی کامل با جاهای دیدنی مصر، فهرست کاملی از آن را در خبرنگاران مشاهده کرده تا ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت و برنامه ریزی شده به این کشور داشته باشید.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1998

به "کانال سوئز کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانال سوئز کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید