7 اختراع علمی تخیلی که تبدیل به واقعیت شدند

به گزارش بازیکده، نویسندگان علمی تخیلی قصد داشتند از آینده های دیستوپیایی جلوگیری نمایند، اما به جای آن، آن ها را پیش بینی کردند.

7 اختراع علمی تخیلی که تبدیل به واقعیت شدند

آینده ممکن است از قبل نوشته شده باشد. تاریخ نشان می دهد آنچه در انتظار ماست اغلب در صفحات داستان های علمی تخیلی نوشته شده است. سابقه پیش بینی نماینده این ژانر هزاران سال است: نویسندگان به فرود در ماه در 175 سال پس از میلاد فکر می کردند، زمانی که لوسیان، طنزپرداز سوری از ساموساتا، کشتی هایی را که به ماه پرواز می کردند، تصور می کرد، داستانی که به میل فرهنگ دریانوردی برای صعود به آسمان اشاره نمود. داستان همواره فانتزی محض نیست. دن راکمور، مدیر موسسه علوم محاسباتی Neukom کالج دارتموث که جوایز سالانه ای را برای نوشتن نظری رویایی اعطا می نماید، می گوید: برخی از بزرگترین نویسندگان ما تمام پارچه را نمی سازند، بلکه یک نمونه برداری علمی را انجام می دهند.

در اینجا نگاهی اجمالی به آنچه نویسندگان علمی تخیلی گذشته به درستی می دانستند، داشته ایم؛

1. دفیبریلاتور

دکتر ویکتور فرانکنشتاین اثر مری شلی با الهام از گالوانیسم (دستکاری عضلات با جریان الکتریکی)، گوشت مرده را زنده می نماید. در سال 1947، دکتر کلود بک یک بیمار نوجوان را با ضربه 60 هرتز به قلبش از دفیبریلاتور خانگی خود نجات داد: دو پارو نقره ای که به یک پریز متصل شده بودند. در دهه 50، این دستگاه ها بیماران را در بیمارستان های سراسر دنیا احیاء می کردند.

2. ایستگاه های فضایی

در رمان 1869 ادوارد اورت هیل، ماه آجری، چهار برادر قدیمی کالج از یک چرخ طیار با نیروی رودخانه استفاده می نمایند تا یک کره آجری به میزان آسمان خراش را که پر از مردم است به مدار بیاورند. برنامه سالیوت اتحاد جماهیر شوروی در سال 1971 یک استوانه 65 فوتی را به فضا پرتاب کرد. خدمه از زمین عکس گرفتند و با پرتو های گاما و یک رادیومتر نظامی مخفی آزمایش کردند.

3. یادگیری ماشینی

شخصیت های رمان ساموئل باتلر در سال 1872، Erewhon، متوجه می شوند که رایانه ها در نهایت قرار بود جایگزین نژاد انسان شوند، بنابراین آن ها ابزار های هوشمند را ممنوع می نمایند. ربات های واقعی از دهه 50، زمانی که محققان هوش مصنوعی کارگاهی را در دارتموث برگزار کردند، آموختند تا از ما پیشی بگیرند. آرتور ساموئل از IBM یک بازیکن چکرز را رمزگذاری کرد که روش خود را تا زمانی که بتواند او را شکست دهد، اصلاح کرد.

4. گوشت آزمایشگاهی

مری بردلی لین در داستان کوتاه خود به نام میزورا در سال 1880، آمازونیایی ها را توصیف می نماید که عناصر شیمیایی گوشت گاو را به همبرگر های مصنوعی تبدیل می نمایند، روشی مالی تر برای به دست آوردن گوشت. ایده او دور از دسترس نبود: در سال 2013، رشد اولین مورد بیش از 280000 دلار هزینه داشت، اما او از آن موقع این میزان را به حدود 12 دلار کاهش داد.

5. ذخیره سازی طولانی مدت حرارت

پس از چندین دهه پروژه در مقیاس کوچک در کشور های شمال اروپا، رویای روکیا ساخاوات حسین برای نجات خورشید تابستان برای گرم کردن یک شهر در طول زمستان (از داستان او در سال 1905 رویای سلطان) در سال 2007 به واقعیت تبدیل شد. در آلبرتا، کانادا، دمای بالا در اواسط سال به ضد یخ در لوله های زیرزمینی زمین گرم شده گرما را به 52 خانه برای کل فصل سرد می تاباند.

6. تیزر ها

تام سوئیفت و تفنگ برقی اش جزئیات مخترع پسری را نشان می دهد که انفجار آن اهداف را با جریان قدرتمندی از برق ذخیره شده بیهوش می نماید. این ایده برای مهندس ناسا، جک کاور که TASER اشاره ای مخفف به آن رمان 1911 است، زیبا به نظر می رسید.

7. دستگاه صوتی قابل حمل

ری بردبری معروف است که می خواست از آینده های دیستوپیایی جلوگیری کند، نه پیش بینی آن ها، اما یک تکه فناوری کوچک در فارنهایت 451 در سال 1953 در آستانه رسیدن به نقطه اوج غیرداستانی بود: رادیو های انگشتانه که اقیانوس الکترونیکی از صدا، موسیقی و مصاحبه را ارائه می کردند. سال بعد، تگزاس اینسترومنتز اولین رادیو قابل حمل در بازار انبوه را با یک هدفون تکی عرضه کرد.

منبع: popsci

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2110

به "7 اختراع علمی تخیلی که تبدیل به واقعیت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اختراع علمی تخیلی که تبدیل به واقعیت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید