ارتباط ژن های سرطان سینه و ریسک ابتلا در زنان مسن

به گزارش بازیکده، تحقیقات نو نشان می دهد که این موضوع حتی اگر آن ها قبلاً سرطان سینه نداشته باشند هم درست است.

ارتباط ژن های سرطان سینه و ریسک ابتلا در زنان مسن

کلی متکالف، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو کانادا، گفت: آنچه در خصوص نتایج ما قابل توجه است این است که سرطان سینه و تخمدان شایع ترین سرطان هایی هستند که مشاهده می شوند و این نگران کننده است، با توجه به اینکه ما می دانیم چگونه خطر ابتلاء به سرطان را در زنانی که این عوامل خطر ژنتیکی دارند کاهش دهیم.

برای مطالعه این موضوع، محققان بیش از 2200 زن بین 50 تا 75 سال از 16 کشور را دنبال کردند. این زنان مطلع بودند که دارای جهش BRCA هستند و هیچ تشخیص قبلی سرطان نداشتند.

خطر ابتلای این زنان پس از 50 سالگی به هر نوع سرطان برای افرادی که دارای جهش BRCA 1 هستند 49 درصد و برای افرادی که دارای جهش BRCA 2 هستند 43 درصد است.

حتی برای کسانی که جراحی کاهش خطر سرطان، مانند برداشتن پیشگیرانه هر دو سینه، تخمدان ها و لوله های فالوپ را انجام نداده بودند، بیشتر بود. برای آن زنان، خطر 77 درصد برای کسانی که جهش BRCA 1 داشتند و 67 درصد برای کسانی که جهش BRCA 2 داشتند، بود.

حدود 15 درصد از زنان مورد مطالعه تحت ماستکتومی پیشگیرانه دو طرفه قرار گرفته بودند. حدود 43 درصد تخمدان ها و لوله های فالوپ را قبل از 50 سالگی برداشته بودند.

این زنان تنها 9 درصد با کمترین خطر ابتلاء به سرطان روبرو بودند.

هیچ روش غربالگری خوبی برای سرطان تخمدان وجود ندارد. دستورالعمل های شبکه جامع ملی سرطان توصیه می نماید که زنان مبتلا به جهش BRCA 1 بین سنین 35 تا 40 سالگی و زنان دارای جهش BRCA 2 در سنین 40 تا 45 سال تخمدان ها و لوله های فالوپ را بردارند.

متکالف امیدوار است که پیشرفت در آزمایش ژنتیکی به زنان بیشتری یاری کند تا از خطرات خود مطلع شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2164

به "ارتباط ژن های سرطان سینه و ریسک ابتلا در زنان مسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط ژن های سرطان سینه و ریسک ابتلا در زنان مسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید