جهان زیر گرمای شدید می پزد!

به گزارش بازیکده، امواج گرمای مرگبار زندگی روزمره را در بخش های بزرگی از آسیا، اروپا و آمریکا شمالی مختل می کند، زیرا گرم شدن اقیانوس ها و رطوبت بی سابقه یکی از گرم ترین تابستان های سیاره زمین را به ثبت رسانده است.

جهان زیر گرمای شدید می پزد!

به گزارش خبرنگاران به نقل از وال استریت ژورنال، هواشناسان می گویند که ماه گذشته گرم ترین ماه در تاریخ بوده است و در صورت تداوم دمای ثبت شده در جولای(تیر) که مشاغل را تحت فشار قرار داده و شبکه های برق را تهدید می کند سال 2023 می تواند گرم ترین سال باشد.

برت اندرسون کارشناس ارشد هواشناسی در Accu Weather می گوید که عوامل متعددی در افزایش گرمای بی سابقه تابستان سال جاری نقش دارند؛ از جمله افزایش غیرمعمول سطح رطوبت از طریق اقیانوس های گرم. از جمله عوامل دیگر می توان به، به دام انداختن گرما از طریق چندین گنبد حرارتی* برای مدت زمانی طولانی تر از حدمعمول اشاره کرد. هم چنین، جریان های جت* باعث می شوند طوفان های مرگباری مانند طوفان ورمونت در این ماه به آرامی حرکت کنند.

دریا های گرم و الگوی آب و هوایی گرم مکرر به نام ال نینو اثرات تغییرات آب و هوایی را تشدید می کنند که دانشمندان می گویند به افزایش دمای جهانی دامن می زند. خوزه آلوارو مندس پیمپائو آلوس سیلوا اقلیم شناس مشاور سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به امواج گرمای شدید می گوید: ما شاهد افزایش تعداد و افراط بیش تر هستیم و این به دلیل گرم شدن زمین است. چنین موقعیت هایی بی سابقه نیستند، اما به دلیل تداوم شدتشان بیش تر می شود.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی تغییرات اقلیمی وقایع گرمای شدید را تشدید کرده که از دهه 1980 تا به امروز افزایشی شش برابر یافته اند. افزایش دمای سطح به دلیل گرم شدن آب و هوا امواج گرما را طولانی تر و شدیدتر می سازد و شرایط آب و هوایی ای را ایجاد می کند که آن را در یک مکان متوقف می سازد.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی دمای جهانی اقیانوس ها برای سومین ماه متوالی پس از تقویت شرایط ال نینو در ژوئن به بالاترین حد خود رسید. گنبد های حرارتی پرفشار که دما های متورم را به همراه دارند در تابستان های گذشته رخ داده اند، اما وجود چهار گنبد از آن ها بر روی خشکی به طور همزمان برای کارل شرک اقلیم شناس استوایی در دانشگاه استانی کارولینای شمالی هنوز موضوعی شگفت انگیز قلمداد می شود.

او می گوید: ما این موضوع را در تابستان های گذشته نیز دیده ایم، اما زمانی که ظاهر می شود هنوز هم قابل توجه است.

با این وجود، موج های گرمای پایدار مانع از ورود گردشگران به ساحل اسپانیا یا بازدید از مکان های دیدنی واشنگتن نشده اند. برخی حتی در دره مرگ کالیفرنیا یکی از داغ ترین مکان های روی زمین از گرما لذت برده اند.

گرمای تابستان سال جاری به آتش سوزی در مناطقی مانند کانادا، کالیفرنیای جنوبی، اسپانیا و شهرک پانوراما در نزدیکی آگیو تئودوری در یونان دامن زده است.

به گزارش سرویس هواشناسی ملی امریکا شهر فینیکس با نوزدهمین روز متوالی خود با دمای بالای 43 درجه سانتی گراد روبرو شد و و رکورد قبلی دمای بالای آن شهر از سال 1974 میلادی به این سو را شکست.

یک گنبد حرارتی برای چندین هفته متوالی گرما را بر فراز اوکلاهاما و تگزاس به دام انداخته و بدترین گرما و رطوبت را در تابستان سال جاری در آن منطقه ایجاد کرد.

جنوب ایالات متحده با گرمای بی امانی روبرو است. ال پاسو در تگزاس روز سه شنبه رکورد 33 روز متوالی را با دمای بالا ثبت کرد.

شبکه های برق تگزاس با نگرانی هایی که نمی توانند از پس افزایش تقاضا برآیند روبرو هستند. در بخش های شمالی ایالات متحده نواحی ای از میشیگان، نیویورک و ورمونت نیز رکورد های دمای روزانه را در تابستان سال جاری شکسته اند. آب های فلوریدا در هفته های اخیر بیش از 32 درجه سانتی گراد گرم تر بوده اند که چند درجه بالاتر از حد نرمال محسوب می شود. دما ها صخره های مرجانی سواحل را تهدید می کند و گرما و رطوبت را در بخش جنوبی آن استان افزایش می دهد.

شرایط گرما در اروپا

به گفته سازمان جهانی هواشناسی اروپا در حال پختن زیر یک موج گرمای پایدار است که بخش های اعظم مدیترانه را در برگرفته است. سازمان هواشناسی دولتی اسپانیا نسبت به دمای بالاتر از 43 درجه سانتی گراد هشدار داده است. بخش از بالکان نیز در شرایط هشدار قرار گرفته اند. پیش بینی می شود که جزیره ساردینیا ایتالیا روز سه شنبه به بالاترین حد دمایی خود در قاره اروپا نزدیک شود. سیسیل بالاترین دمای ثبت شده در اروپا را با 48 درجه سانتی گراد در آگوست 2021 میلادی ثبت کرده است.

آلبرتو اورپی شهردار سانلوری در ساردینیا گفته که مقام های محلی هشدار قرمز آب و هوایی را برای آن منطقه صادر کرده اند و به مردم توصیه می کنند از اواخر صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر در خانه باقی بمانند.

اورپی می گوید: ما آماده هستیم. ما به این امواج گرما عادت کرده ایم و وقت داشته ایم تا واکنش خود را سازماندهی کنیم. مقام های یونانی آکروپولیس در آتن را در روز های جمعه و شنبه به دلیل گرمای شدید تعطیل کردند.

پیش بینی می شود مرکز یونان در تمام هفته بالای 36 درجه سانتی گراد باقی بماند و در روز یکشنبه هفته آینده به 43 درجه سانتی گراد برسد.

گرما در آسیا

موج گرمای دیگری به طور همزمان بخش هایی از آسیا را فرا می گیرد. به گزارش رسانه های دولتی چین یک روستا در منطقه شمال غربی شین جیانگ به رکورد 52 درجه سانتی گراد رسید. در طول موج گرما جان کری فرستاده آب و هوای ایالات متحده با مقام های چینی از جمله وانگ یی کننده ارشد سیاست خارجی پکن و لی چیانگ نخست وزیر آن کشور دیدار داشت تا در مورد چگونگی تسریع کربن زدایی و سایر اهداف تغییرات آب و هوایی گفتگو کنند. چین و ایالات متحده بزرگترین تولید کنندگان گاز های گلخانه ای در جهان هستند.

سیلوا از سازمان جهانی هواشناسی می گوید در حال حاضر سامانه های فشار بالا وجود دارد که هوای گرم را در منطقه به دام می اندازد. این سیستم ها طی چند روز آینده به قوت خود باقی خواهند ماند. او می گوید: این سامانه خیلی کُند پیش می رود، اما ما برای همیشه این شرایط را نخواهیم داشت.

*گنبد حرارتی زمانی رخ می دهد که فشار بالا موجب احتباس غلظت هوای گرم بر فراز منطقه ای شده و مانع ورود سیستم های آب و هوایی دیگر به آن منطقه می شود.

*جریان جت یا رودباد یا جت استریم باد های نسبتا قوی متمرکز در یک جریان باریک در جو را می گویند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1402 بروزرسانی: 29 تیر 1402 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2218

به "جهان زیر گرمای شدید می پزد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان زیر گرمای شدید می پزد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید