اردبیل؛ بهشت سرمایه گذاران گردشگری

به گزارش بازیکده، اردبیل استانی است که مردم سایر نقاط کشور (بویژه در این فصل)، آن را به عنوان سرزمین برف و سرما و بارش های بی وقفه اش می شناسند، اما این استان سرد و برفی، مملو از آثار تاریخی و طبیعی زیباست که می تواند بهشتی برای گردشگران و البته سرمایه گذاران باشد.

اردبیل؛ بهشت سرمایه گذاران گردشگری

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، اردبیل استانی است که مردم سایر نقاط کشور (بویژه در این فصل)، آن را به عنوان سرزمین برف و سرما و بارش های بی وفقه اش می شناسند، اما این استان سرد و برفی، مملو از آثار تاریخی و طبیعی زیباست که می تواند بهشتی برای گردشگران و البته سرمایه گذاران باشد؛ سرمایه گذارانی که بتدریج در حال آشنایی با این ظرفیت های گردشگری و ورود به این بخش هستند و بتازگی نیز اجرای طرح هایی با بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار را در این خطه کلید زده اند.

اردبیل به دلیل شرایط اقلیم ویژه ای که دارد، در تابستان ییلاق ایران به شمار رفته و با توجه به وجود آثار تاریخی و طبیعی بی شماری همچون چشمه های آبگرم و آبسرد و مناطق جنگلی و... می تواند بهشتی خنک برای گذران تابستان باشد و در زمستان هم به دلیل بارش های بی وقفه برف، محلی برای گردشگری زمستانی همچون استفاده از پیست های اسکی و ...

این شرایط ویژه گردشگری درصورتی می تواند گردشگران بیشتر و درآمدزایی خوبی را نصیب اردبیل کند، که زیرساخت های گردشگری در بخش های خدماتی، رفاهی و اقامتی برای آنها تعبیه گردد، و این یعنی ورود بخش خصوصی و سرمایه گذار برای سرمایه گذاری؛ موضوعی که اتفاقا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بازارش در حال داغ شدن است.

سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی

کریم حاجی زاده، در نشستی که با خبرنگاران داشته، مجموع پروژه های مصوب زیرساخت های گردشگری در حال انجام در اردبیل را بیش از 200 میلیارد تومان بیان کرد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت تسهیلاتی سازمان میراث فرهنگی از جمله ارائه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی رایگان و وام های کم بهره انجام می گردد.

در همین حال عسگر سنگی، معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل می گوید: این 200 میلیارد تومان، اعتباری است که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و اجرای طرح هایی درخصوص ایجاد مجموعه های خدماتی، رفاهی و اقامتی در مناطق گردشگری استان همچون چشمه های آب معدنی، مهمانسراها، اقامتگاه های بوم گردی و سایت های تفریحی که ظرفیت پذیرش گردشگر را دارد، به میدان آورده است.

از سرمایه گذاران حمایت می کنیم

به گفته وی، گرچه دولت در شرایط فعلی نمی تواند تسهیلات ویژه و بزرگی چون سال های قبل را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد، اما برای طرح های دارای توجیه فنی و گردشگری، تا حدی که تامین اعتبار گردد، آماده یاری و ارائه تسهیلات به متقاضیان است که این تسهیلات بیشتر برای بخش اقامتی و با سود 12 درصد (18درصد بانک به علاوه 6 درصد یارانه میراث فرهنگی) خواهد بود.

سنگی با بیان این که استان اردبیل، استعداد بسیار زیادی برای سرمایه گذاری، جذب گردشگر و درآمدزایی دارد و ما از ورود سرمایه گذاران استقبال می کنیم، یادآور می گردد: اردبیل 37 منطقه نمونه گردشگری دارد که سرمایه گذاران تا به امروز به شش منطقه ورود و سرمایه گذاری نموده اند و 31منطقه دیگر فاقد هرگونه سرمایه گذاری و اجرای طرح های گردشگری است که امیدواریم سرمایه گذاران به این مناطق هم که زیرساخت هایش توسط دولت فراهم شده، ورود نمایند.

به گفته وی سرمایه گذاری برای اجرای طرح های گردشگری اکنون در بعضی مناطق همچون شهرستان های مشگین شهر، اردبیل و سرعین متمرکز شده که باید به تمام نقاط گردشگری استان گسترش یابد.

جاذبه هایی که اردبیل را بی نظیر نموده

قادر تقی زاده، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان اردبیل نیز با اشاره به متمرکز بودن حجم سرمایه گذاری ها در بعضی نقاط استان می گوید: ما دو محور شرق به غرب و شمال به جنوب را که جهتهای مهم گردشگری استان هستند، تعیین و برای فعال شدن آنها برنامه ریزی نموده ایم که البته اکنون جهت شرق به غرب که جهت آستارا تا تبریز (شامل شهرستان های نمین، اردبیل، سرعین و نیر) بوده، به لحاظ گردشگری فعال است و درتلاشیم جهت شمال به جنوب را که شامل شهرستان های خلخال تا مشکین شهر می گردد، با ایجاد مراکز خدماتی اقامتی فعال کنیم.

وی به زیرساخت های گردشگری اردبیل اشاره نموده و می افزاید: اکنون 217 مرکز اقامتی در استان داریم که رتبه سوم مراکز اقامتی در کشور پس از خراسان رضوی و مازندران است. هرچند این مراکز مشکل تمرکز دارد، زیرا 157 اقامتگاه فقط در سرعین است و بقیه در سایر نقاط گردشگری استان. 37 دفتر خدمات مسافرتی، 8 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و 21 رستوران و مرکز پذیرایی بین راهی نیز از دیگر زیرساخت های گردشگری اردبیل در حال حاضر است، ضمن این که یک بیمارستان هتل هم برای گردشگران خارجی بخش سلامت در شهر اردبیل داریم.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی اردبیل مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان را چشمه های آب معدنی گرم و سرد، پیست بزرگ اسکی در سرعین، تله کابین در مجموعه گردشگری فندق لو، 37 منطقه نمونه گردشگری، 12 روستای هدف گردشگری، 1800 اثر تاریخی فرهنگی از جمله بقعه ثبت جهانی شده شیخ صفی الدین اردبیلی، وجود طولانی ترین پل معلق خاورمیانه در مشکین شهر، 120 امامزاده و 11 موزه عنوان می نماید و می گوید: همه اینها درحالی است که شرایط جوی خنک و مطبوع در تابستان در کنار آثار طبیعی زیبا همچون مناطق کوهستانی سبلان و دامنه های سرسبز و مملو از چشمه های آبگرم و آبسردش که خواص درمانی هم دارد، این استان را به بهشتی برای گردشگران تبدیل نموده است.

منبع: جام جم

بازگشت به سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 647

به "اردبیل؛ بهشت سرمایه گذاران گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردبیل؛ بهشت سرمایه گذاران گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید