ایران در رتبه 7 شاخص رقابت پذیری برای استعداد ها در منطقه

به گزارش بازیکده، خبرگزاری خبرنگاران- بررسی آخرین آمار های موجود نشان می دهد با افزایش کشور های رتبه بندی شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعدادها، جایگاه ایران با بهبود همراه بوده است.

ایران در رتبه 7 شاخص رقابت پذیری برای استعداد ها در منطقه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعداد ها در سال 2013 و به منظور مقایسه توانایی کشور ها در رقابت بر سر استعداد ها ایجاد شده است. بررسی آخرین آمار های موجود نشان می دهد با افزایش کشور های رتبه بندی شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعدادها، جایگاه ایران، با بهبود همراه بوده است.

رقابت پذیری برای استعدادها، به مجموعه سیاست ها و روش هایی گفته می شود که یک کشور را قادر می سازد تا سرمایه انسانی را که موجب بهره وری می شود توسعه، جذب و تقویت کند.

این شاخص، اطلاعات و تحلیل های ارزشمندی را به منظور توسعه راهبرد های مربوط به جذب استعدادها، رفع چالش های مرتبط با آن و کسب مزیت رقابتی در بازار جهانی در اختیار تصمیم سازان و سیاستمداران قرار می دهد.

این گزارش به صورت سالیانه، از طریق موسسه اروپایی مدیریت کسب وکار منتشر می شود. مدل شاخص جهانی رقابت پذیری استعداد، یک مدل ورودی - خروجی است که ترکیبی از ارزیابی آنچه که کشور ها برای استعداد ها انجام می دهند (ورودی ها) و آنچه که به عنوان نتیجه کار خود در ارتباط با استعداد ها مشاهده می کنند (خروجی ها) را ارائه می کند.

ورودی ها از چهار مولفه توانمندسازی، جذب، رشد و نگهداشت و خروجی ها از دو مولفه مهارت های فنی و حرفه ای و مهارت های دانش جهانی تشکیل شده است.

بر اساس نتایج شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعداد ها در سال 2020، نمرات برتر این شاخص همچنان تحت سلطه کشور های پیشرفته و پردرآمد قرار دارند و بین تولید ناخالص داخلی سرانه و نمرات شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعداد ها همبستگی زیادی وجود دارد.

کشور های اروپایی همچنان بر رتبه بندی شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعداد ها تسلط دارند به طوری که 17 کشور اروپایی، در میان 25 رتبه برتر هستند.

طبق آخرین آمارها، کشور سوئیس در رتبه اول قرار گرفته است و پس از آن، ایالات متحده و سنگاپور هستند. همچنین در میان کشور های غیراروپایی که در میان 25 کشور برتر قرار دارند، استرالیا، کانادا، نیوزیلند، ژاپن و امارات عربی متحده دیده می شوند.

نتایج این شاخص برای کشور ایران نشان می دهد که در سال 2020، ایران با کسب نمره 68/32، در رتبه 102 از میان 132 کشور جهان قرار گرفته است.

از سال 2013، تعداد کشور های بیشتری به رتبه بندی شاخص جهانی رقابت پذیری برای استعداد ها اضافه شده است و نمره کشور ایران از سال 2013 تا 2020 با توجه به اضافه شدن کشور های نو، به این شاخص با بهبود همراه بوده است.

به لحاظ منطقه ای نیز ایران با قرار گرفتن در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، در رتبه هفتم در میان 10 کشور برتر این منطقه در سال 2020 قرار گرفته است.

کشور های قزاقستان با رتبه 54، هند با رتبه 72، سریلانکا با رتبه 83، تاجیکستان با رتبه 84، قرقیزستان با رتبه 91 و بوتان با رتبه 92 کشور هایی هستند که در رتبه بالاتری از کشور ما قرار گرفته اند.

همچنین کشور های پاکستان با رتبه 106، نپال با رتبه 121 و بنگلادش با رتبه 124، کشور هایی هستند که در رتبه های پایین تر نسبت به کشور ما قرار دارند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 2020

به "ایران در رتبه 7 شاخص رقابت پذیری برای استعداد ها در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در رتبه 7 شاخص رقابت پذیری برای استعداد ها در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید